Gazdaság

Kína szembeszáll a Boeinggel és az Airbusszal

Az ázsiai ország bemutatta saját fejlesztésű és gyártású utasszállítóját. Ha nem lesz világsiker, hazájában akkor is biztos piacra számíthat.

Egy kínai állami vállalat hétfőn bemutatta első repülőgépét, amit azért készítettek el, hogy felvegyék a versenyt a piacon meglévő nagy utasszállítókkal – tudósít az AP hírügynökség. Kína az egyik legnagyobb felvevőpiaca a nagy gépeknek, de eddig az ottani légitársaságoknak is az Airbusra és a Boeingre kellett támaszkodniuk. Dollármilliárdokat költöttek a saját géptípus kifejlesztésére, hogy változtassanak ezen a helyzeten.

A C919 típusú gép bemutatása része azoknak az erőfeszítéseknek, melyeket a Kínai Kommunista Párt tesz azért, hogy az olcsó termelőkapacitásról ismert országról egyre inkább az innováció jusson mindenki eszébe. A repülőgépre – mely akár 168 utas szállítására alkalmas – már 517 megrendelés érkezett, főleg persze kínai társaságoktól, de az ír-amerikai GE Capital Aviation Services is érdeklődik, amely a legnagyobb, repülőgép-lízinggel foglalkozó társaság.

Egy másik kínai állami cég már elkészült egy kisebb, regionális közlekedésre alkalmas gép, az ARJ-21 kifejlesztésével, amellyel a piacot uraló brazil Embraer és a kanadai Bombardier babérjaira törnek.

Ugyanakkor a C919 legfontosabb alkatrészeit is nyugati, vagy nyugati érdekeltségű kínai cégek szállítják. A Boeing előrejelzései is azt mutatják, hogy jelentős igény lehet az új gépre: a következő két évtizedben csaknem hatezer gépet tud felvenni a kínai piac. A nagy légitársaságok ráadásul állami tulajdonban vannak, így nagyobb eséllyel pártolhatják a hazai fejlesztésű repülőt.

A C919 fejlesztése 2008-ban kezdődött, 2019-ben állhat rendszeres szolgálatba.

 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik