Hétköznap, csúcsidő, alig néhány kilóméter – átlagosan háromnegyed, – egy óra minden áldott reggel és délután. Elvétve összejön 30-35 percből, olykor azonban másfél keserves órára is képes „foglyul ejteni”. Auchan áruház – Ürömi elágazás – reggelente ez a fájdalmas szakasz, ami tízezrek kukába dobott idejéből táplálkozik. Hazaúton Budapest határától Ürömig áll a sor. Torlódás nélkül mindez csupán néhány perc – lenne. Ha valakit Ürömtől Esztergomig fel akarunk idegesíteni, csak vállon kell bökni és odasúgni neki: 10-es út. A vasút átadása sokadszorra csúszik, és bár a körforgalmat gőzerővel kalapálják és úgy fest, belátható időn belül át is adják, mégis az érintetteknek elfogyott a türelmük. Annyira, hogyha hamarosan nem lesz változás, tömeges perek és demonstrációk lehetnek.
A reggeli mizéria színtere (Google Maps)
Vasút és körforgalom egyszerre készül
De kezdjük az elején. Az Európa legdrágább vasútvonalaként elkönyvelt – 44, 5 milliárdos – Budapest-Esztergom vonal felújítása 2012 nyarán kezdődött, nagyrészt uniós forrásokból. Az eredeti tervek szerint tavaly tavasszal el is készült volna, ám a határidők tolódtak, tolódnak. Az Esztergom-Piliscsaba és a Piliscsaba-Pilisvörösvár szakaszt korábban átadták, ám a Pilisvörösvár-Budapest közötti – 25 milliárdos részt – még “simogatják”. Az érdemi munka befejeződött, az ígéretek vonatfüttyös iskolakezdésről szólnak. A kisajátítási eljárások frontján akadtak problémák, ezért a csúszás.
Amikor a szerelvények teljes vonalon járnak, körülbelül 14 ezer utas szállításáról gondoskodnak minden nap. Ők is a 10-es út nyakába szakadtak – vagy a 10-es út szakadt az ő nyakukba – kocsival, pótlóbusszal, két keréken, több tízezer utastársukkal küzdve a bejutásért és a kijutásért. De nem csak a vasút, pontosabban annak hiánya okoz gondot az itt élőknek, akad egy másik mumus is, amely korábban az ürömi lámpa, újabban pedig az épülő ürömi körforgalom névre hallgat.
Az említett csomópont még régebbi szálka a 10-es utat használók szemében, az elágazásnál felállított „dugógyártó” lámpát a környéken élők vélhetően többször lőtték ki, robbantották fel és száműzték az űrbe gondolatban, mint bármit ezen a világon. A körforgalom gondolata, terve, ígérete hosszú évek óta lógott már a levegőben, – hasonlóképpen, mint az M0-ás új szakasza – de a megvalósításában az itt élők már nemigen hittek. A fantomból végül valóban ütvefúrás lett, egész pontosan 2014 őszén kezdődtek a munkálatok. “Az ötágú körforgalom megteremti a Bécsi út, az Ürömi út, az új nyomvonalú 10. sz. főút és távlatban az M0 autópálya felé vezető 10. sz. főút kapcsolatát. A körforgalom építésével párhuzamosan folyik a kivitelezés a 10. sz. főút bevezető szakaszán, melynek célja a Bécsi úti szintbeni vasúti átjáró kiváltása” – olvasható a Nemzeti Infrastruktúra fejlesztő Zrt. oldalán.
Bár a körforgalom megépítését az itt élők örömmel fogadták, a tény, hogy mindez akkor történik, amikor nincs vonat, aggodalomra adott okot, ahogy az sem volt világos, miért az őszi startolás, amikor a szeptemberi iskolakezdéssel sokkal jelentősebb terhelést kap a 10-es mindezek nélkül is.
A fontosabb, forgalmat érintő munkálatok egyébként csak idén tavasszal kezdődtek, az átadás júliusban várható, de mint írtuk, az ingázók türelme már jócskán a végét járja.
Az épülő körforgalom előtt (Fotó:Hír24)
“Semmire nincs időm. Felőröl teljesen”
„A rossz állapotban lévő vonatpótló buszokon már a piliscsabai állomásnál nincs ülőhely, ezért a később felszállók összepréselődve, állva utaznak, araszolnak órákon át a több kilométeres kocsisorban. A Budapestre ingázó diákoknak reggel 6 óra előtt kell elindulniuk ahhoz, hogy esélyük legyen 8 órára beérni az iskolába. Akik pedig a nulladik órára igyekeznek, hajnali 5 előtt kelnek. Vannak olyan diákok, akik majdnem a teljes középiskolás életüket úgy töltik, hogy naponta 3-4 órát utaznak az eredeti 1,5-2 óra helyett. És persze ugyanígy szenvednek a mindennap munkába járók, akik közül sokan hajnali 5 előtt kelnek, hogy időben beérjenek a munkahelyükre, bár így is majdnem minden nap elkésnek. A fenti helyzetet pedig tovább tetézi az a tény, hogy a növekvő teherforgalom jelentette veszély miatt a Magyar Közút Zrt. hétköznapokon kitiltotta a kerékpárosokat a 10-es útról, ami igencsak érzékenyen érintette a környék településeiről Budapestre járó bringásokat” – olvasható egy a beruházásért felelős Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nek írt petícióban, amely a 10-es út nevű Facebook-csoportban jár “kézről-kézre”.
Fotó: Hír24
A Hír24 által megkérdezett csoporttagok beszámolóiból is az derült ki, hogy a többség egy óránál kevesebbel nem ússza meg a 10-esen. Hogy eljussanak a munkahelyükre – távolságtól függően – összességében másfél, két órába is beletelik. Ha nem többe. A helyzet hazafelé is hasonlóan “rózsás”. Az utazással töltött órák pedig a családtól, barátoktól, pihenéstől és egyéb teendőktől veszik el az időt. “Három gyerkőc, egyetem, kertes ház mellett semmire nincs időm. Felőröl teljesen. Munkahelyváltáson gondolkozom – írta egyikük. A válaszoló csoporttagok között akadt olyan, aki még a vasúton zajló munkálatok megkezdése előtt – sejtve, hogy mi vár rá – robogót vásárolt, amelyet – bár beváltotta reményeit a haladást illetően – nem tart éppen biztonságos megoldásnak. “Persze ebben benne van, hogy társaimmal és a bringásokkal a sorok között megyünk, ami nem teljesen veszélytelen, se nem mindenhol szabályos.” Egy hasonlóan gondolkodó ingázó pedig azt írja, bár érdekes érzés elhúznia a sorok között, ez “egyszerre a gyors és lassú halál igéretével kecsegtet”. A válaszolók között akad, aki áruszállítással foglalkozik, ő azt mondja, alkalmanként több száz forintot bukik – ahogy ő fogalmazott – a luxusúton.
A sok “nincs”
De nincs mindenkinek lehetősége két keréken megtenni a távot. A buszozóknak marad a türelem és az ülőhelyért mormolt mantra, és rosszabb napokon itt vannak még az egymás után előkerülő telefonok valamint az ilyenkor sorozatosan megejtett, késést kilátásba helyező hívások. Az autósoknak pedig – ha nem akarnak araszolni és nem féltik túlságosan a kocsijukat – némi ügyeskedés a földutakon. Biciklizni jelenleg hétköznapokon, lakott területen kívül nem lehet. Elsősorban ez utóbbi intézkedés “ihlette” az alábbi videót, amelyet Varga Zsolt Iván készített, elmondása szerint figyelemfelhívás céljából. Ő minden úttal 30-40 perccet veszít a korábbi menetidejéhez képest. Íme a probléma vázolása 56 másodpercben:
Utánajártunk, valóban ilyen rettenetes-e a helyzet. Szó szerint. Lesétáltuk ugyanis a reggeli órákban kritikus szakaszt. A kérdés, hogy egy átlagos napon gyorsabb-e lábon, mint busszal vagy kocsival a 10-esen araszolva. Az Auchantól az ürömi csomópontig – lendületes, de átlagosnak mondható tempóban – nagyjából 30-40 perc alatt el lehet jutni, bár ezt nem(!) javasoljuk senkinek, mivel a körülmények a legkevésbé sem alkalmasak a gyaloglásra. Torlódás szempontjából egy igencsak szerencsés keddet fogtunk ki két héttel ezelőtt, magyarán ha döcögősen is, de ötperces egyhelyben állások nélkül csordogált a Budapestet célzó tömeg. Így is csak egy busznak sikerült maga mögé utasítania, három alul – pontosabban hátul – maradt a két lábbal szemben.
Az ötlet nem egyedi, többször, többen választották már ezt a módját a haladásnak. A már említett csoportban éppen szerdán írt arról valaki, hogy látott egy iskolást gyalogolni a főút mentén az Auchan körforgalomtól. “Ürömig előbb ért oda, mint én autóval” – írta.
Fotó: Hír24.
Öröm az Ürömben
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t sok támadás éri a kialakult forgalmi helyzet miatt. A társaság kommunikációs igazgatója is tagja a már említett csoportnak, ahol rendszeresen igyekszik tájékoztatni az érintetteket. Kedd délután a MÁV-Starttal egyeztettek a vasúti forgalomba helyezés időpontjáról, az új várva-várt dátum: 2015. augusztus 20. A biztosítóberendezések telepítése, tesztelése – ez van hátra.
Loppert Dániel a ürömi körforgalom kapcsán azt mondta, július 3-án ott is végeznek az utolsó simításokkal, de a közlekedők már június 20-án fellélegezhetnek valamelyest: ekkortól ugyanis forgalomeltereléssel próbálnak enyhíteni a helyzeten a körforgalom két ívének “bevetésével”.
Annak kapcsán, hogy miért egy időben folyik két ekkora horderejű, sokak hétköznapjait jelentős mértékben befolyásoló beruházás, a kommunikációs igazgató emlékeztetett: ha a vasúton és a csomópontnál zajló munkálatok nem fejeződnek be ebben az évben, az uniós forrásvesztéssel jár. Szerinte látni kell, hogy a 10-es út mentén sok fejlesztés van folyamatban, amelyek végeredményben jelentősen javítani fogják az ott élők infrastrukturális helyzetét, és amelyeknek már a ’90-es években meg kellett volna történniük.
Tizenegy nap
A NIF tehát – ha tartja a kitűzött dátumot – talán feloldhatja a 10-es úton tanyázó feszültséget, ha nem – mint azt fentebb írtuk – akár perek is lehetnek, pertársaság alakulhat. A petícióba foglalt türelmi idő: augusztus 31.