Üzleti tippek

Online vásárlás: 2015 az átadópontok éve lehet

A korábbi évek elemzései rendre az online kiskereskedelem növekedéséről és a vásárlók körének bővüléséről szóltak. 2015 végére azonban az online vásárlással első alkalommal találkozók aránya a jelenlegi 12-14%-ról várhatóan egyszámjegyűre csökken.

Ebből adódóan a piac további növekedése már sokkal inkább függ a jelenlegi vásárlók aktivitásának növekedésétől, semmint az újabb rétegek bevonásától.

A vásárlási aktivitás pedig a minőségi kínálat mellett a kényelmi és értéknövelt szolgáltatások folyamatos bővítésével serkenthető leginkább – derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös, Online Kiskereskedelmi Index kutatássorozatának idei második felméréséből.

Átalakuló logisztika

A vásárlók megnyerésének egyik legfontosabb kulcsa a logisztika, melynek piaca tavaly jelentős átalakuláson ment keresztül. A 2014 elejéig többségében kétpólusú – bolti átvétel, házhozszállítás – paletta mára kibővült, és a köztes átadópontok is elterjedté váltak. A térnyerés pedig elsősorban a hálózatok, átvevőpontok bővülésével van összefüggésben

Az átadópontos átvételi lehetőségek területe a 2013-as, lényegében egyszereplős állapotból 2014-re egy négyszereplős, aktívan versenyző piac lett. Ennek eredményeként tavaly az előző évi 34%-ról 64%-ra bővült az átadópontot kínáló webáruházak aránya.

A legrégebben – immár hatodik éve – működő Pick Pack Pont-hálózat mellett elindította saját hálózatát a GLS is, a Magyar Posta hibrid hálózata (csomagautomaták és Postapontok) pedig egyre népszerűbb a vásárlók körében. Ráadásul, megjelentek a már kizárólag csak automatákat üzemeltető szolgáltatók is a webáruházak kínálatában.

Lassult a futárszolgálatok térnyerése

Bár elérés terén már 2014-ben is duplázott az átadópont-piac, csomagszám tekintetében még várat magára az áttörés. A legnagyobb szereplők közül sokan ugyanis, egyelőre nem kínálnak még ilyen átvételi lehetőséget. Idén ez az állapot minden bizonnyal változni fog, azonban addig is, csomagszám tekintetében továbbra is a személyes bolti átvétel, valamint a házhozszállítás dominál a hazai online kiskereskedelemben.

2014-ben az átadópont hálózatok kiépítésével, bővítésével párhuzamosan, a futárszolgálatok térnyerése lelassult, aminek hátterében a három legnagyobb szereplő – GLS, MPL, Sprinter – átadópontos érdekeltsége áll. Ugyanis ebben a tekintetben – látva a változó fogyasztói igényeket – mind a három szolgáltató komoly fejlesztéseket vitt végbe az előző évben.

A Sprinter által üzemeltetett Pick Pack Pont-hálózat több mint 100 új átvevőponttal bővült, a Magyar Posta elindította csomagautomatáit, a GLS pedig saját ügyfélbázisát kihasználva sikeresen vezette be csomagpont-hálózatát. Ezek a fejlesztések 2015-ben már csomagszám alapján is drasztikusan átalakíthatják az online kiskereskedelem logisztikai térképét.

A három nagy szereplőhöz ráadásul az elmúlt fél évben két kisebb, tisztán csomagautomatákat üzemeltető logisztikai szolgáltató (Webox, Foxpost) is csatlakozott. Igaz, a webáruházak többsége egyelőre jellemzően a hagyományos hálózatok kiegészítőjeként, semmint helyettesítőjeként tekint ezekre a megoldásokra.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik