Belföld

Megállapodtak: közösen gyárt buszokat a Rába és a Volvo

A Magyar Buszgyártók Szövetsége szerint a monopolhelyzetbe kerül az állami cég, mely munkahelyeket veszélyeztet.

Stratégiai buszpiaci együttműködési megállapodást írt alá kedden Budapesten a svéd Volvo Bus Corporation és a Rába Járműipari Holding Nyrt.

A megállapodást Stefan Guttman, a Volvo Bus Corporation európai üzletfejlesztésért felelős alelnöke és Pintér István, a Rába elnök-vezérigazgatója írta alá a Parlamentben.

Szijjártó Péter, a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkára köszöntő beszédében hangsúlyozta: a Rába-Volvo szövetség lendületet ad majd a magyar buszgyártásnak. A megállapodással lehetővé válik, hogy a legmodernebb buszok hazai gyártása kezdődjön meg a legfejlettebb technológia alkalmazásával, és az importtartalom teljes ellentételezésével. Szijjártó Péter szerint a magyar és a svéd gazdaság egy-egy zászlóshajója köt egymással szövetséget, és a megállapodás megerősíti, hogy Magyarország Európa járműgyártásának egyik fellegvárává vált. Emlékeztetett arra, hogy hamarosan befejeződik például az Audi legutóbbi bővítése Győrben, az Opel nem sokkal az után hogy motorgyárat hozott létre, újabb bővítést tervez Szentgotthárdon, a Mercedes beruházása nyomán autóipari centrum jött létre Kecskeméten.

Az államtitkár szerint a Rába-Volvo megállapodás nemcsak két nagyvállalat szövetsége, hanem a magyar gépjárműipar kisebb, nagyobb és közepes vállalkozásairól is szól, amelyek később beszállítóként részt vállalhatnak az együttműködésben.
A buszgyártás munkaigényes iparág, így a szövetség létrejöttével új munkahelyek is létrejönnek, nemcsak a Rábánál, hanem a beszállító magyarországi vállalkozásoknál is – mondta Szijjártó Péter. Hozzáfűzte: a szövetség megerősíti Magyarország külpiaci pozícióit is, hiszen jelentős exportnövekedést hoz, mivel a megállapodás értelmében a Rábának lehetősége nyílik a teljes import ellentételezésére.

A szövetség lehetővé teszi egy újabb gazdaságstratégiai cél gyorsabb elérését, vagyis hogy a Rába futóműüzletága regionális multivá váljon a lehető leggyorsabban – ismertette a külügyi és külgazdasági államtitkár.

Úgy vélekedett, hogy a Rába-Volvo szövetség a magyar gazdaságpolitika újabb sikerpontja, és bizonyítja, hogy helyes volt az a kormányzati célkitűzés, amely szerint Magyarországnak Európa termelési központjává kell válnia, valamint hogy a Rába ismét nemzeti tulajdonba került. Ewa Björling svéd kereskedelmi miniszter elmondta: meggyőződése, hogy Magyarország hasznára válik az együttműködés. Kifejtette, hogy a Svédország és Magyarország közötti kereskedelmi kapcsolatok folyamatosan bővülnek, Svédország Magyarországra irányuló exportja az utóbbi tíz évben majdnem megkétszereződött, a Magyarországról érkező import pedig háromszorosára nőtt.

Mindkét ország versenyképes akar maradni, ehhez hozzájárul a két versenyképes vállalat szövetsége – hangsúlyozta Ewa Björling. Elmondta: reméli, hogy a Volvo-Rába szövetség jó példája lesz a további hasonló együttműködéseknek. Pintér István, a Rába elnök-vezérigazgatója kiemelte, hogy a megállapodás elismerés a magyar járműipari hagyományoknak. A megkötött kereskedelmi, gyártási és ellentételezési szerződések megteremtik a lehetőségét annak, hogy fenntartható piaci igény esetén a Rába  a Volvóval szorosan együttműködve hazai gyártású járművekkel elégítse ki a tömegközlekedési szolgáltatók járműigényeit – hangsúlyozta az elnök-vezérigazgató.

A szerződő felek a Rába által gyártott termékek elsődlegessége mellett támogatják más magyarországi vállalatok termékeinek beépítését is, és ehhez kapcsolódóan kezdeményezik egy beszállítói kör fokozatos kiépítését, amelynek koordinálását a Rába látja el. A Rába jelenlegi infrastruktúráját továbbfejlesztve építi ki a szükséges gyártókapacitást – mondta Pintér István.

Ismertette: a szerződések rögzítik, hogy a felek közös célja a teljes körű ellentételezés, azaz a Volvo az importbeszerzések teljes értékét hazai termékek vásárlásával kompenzálja. Az ellentételezés nyomán új lehetőséghez jut a Rába csoport futómű üzletága, és tovább bővül a speciális járműgyártásban nagy hagyományokkal rendelkező jármű üzletág tevékenységi köre.
Pintér István emlékeztetett arra, hogy a Rába és a Volvo együttműködése több mint két évtizedre nyúlik vissza. A győri társaság futómű-komponenseket szállít a svéd gyártó prémium kategóriás tehergépjárműveihez.

Stefan Guttman, a Volvo európai üzemfejlesztésért felelős alelnöke kifejtette: a szerződés nagyon fontos a Volvo Bus Corporationnek, mert lehetőségük nyílik belépni a magyar piacra. Eddig is voltak kapcsolataik Magyarországgal, ezeket most meg kell erősíteni, intenzívebbé kell tenni a kereskedelmi és az ipari együttműködést is. A Rába és a Volvo is magas minőségű termékeket állít elő, ezt a megállapodás keretében továbbfejleszthetik.

A Magyar Buszgyártók Szövetség állásfoglalást juttatott el az MTI-hez a Rába és a Volvo Bus megállapodásáról. Kifogásolták, hogy “az előkészítésébe nem vonták be a jelenleg is termelő hazai gyártókat, beszállítókat és érdekképviseleteket”. Szerintük “a monopolhelyzetbe kerülő új, állami gyártó több ezer meglévő munkahelyet veszélyeztet”.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik