Hogyan reagálunk rá, ha drágul az élelmiszer? A kérdés különösen aktuális, hiszen az alacsony, eddig 2,1 százalékos infláció mögé nézve az derül ki, hogy az élelmiszerárak az átlagnál jobban, 3,5 százalékkal emelkedtek.
A magyar fogyasztók 40 százaléka ritkábban megy vásárolni, ha többe kerül az élelmiszer, 67 százalékuk pedig alkalmanként kevesebbet is költ – derül ki a Nielsen kutatásából. Ha emelkednek az élelmiszerárak, zömünk (77 százalékunk) változtat vásárlási szokásain.
Miről mondunk le, ha drágul az étel?
Legtöbben a főétkezések közötti falatozásokon, az új ruha vásárlásán és az otthonon kívüli étkezésen igyekeznek spórolni, ha drágulnak az élelmiszerek. Érdekes, hogy míg a válaszadók 55 százaléka saját öltözködésére költene kevesebbet, addig a gyerekeknek szánt ruházati cikkeknél csak 10 százalékuk csökkentené a kiadásait.
Hajlandóak vagyunk még visszafogni az otthoni italfogyasztást, csökkenteni a szórakozásra, pihenésre szánt költéseinket, és igyekszünk lefaragni a telefonálási, internetezési és tévézési kiadásainkat is. Sőt, a mindennapi rutinközlekedésre, -autózásra is próbálunk kevesebbet költeni.
Ritkábban vásárolunk, kevesebbért
Úgy is befolyásolja az élelmiszerek drágulása a magyar fogyasztókat, hogy 40 százalékuk ritkábban megy vásárolni.Ez az arány egyébként hasonló, mint amennyit a vizsgált huszonkilenc európai országban átlagban mértek. Egy-egy vásárlás alkalmával pedig a válaszadó magyarok kétharmada költ kevesebbet. (Az európai átlag 56 százalék).
Az is jellemző még, hogy az élelmiszerárak növekedése miatt többször megyünk diszkontba.