Nem a keddi volt az első eset, hogy M-RAP MaxxPro típusú, speciális, aknák elleni védelemmel ellátott, páncélozott személyszállító gépjármű balesetet szenvedett. Míg a jármű az út mentén elhelyezett robbanószerek ellen a legjobb védelmet jelenti a terepen közlekedő katonáknak, addig éppen egy-egy éles kanyar, keréknyomos út, rozoga híd vagy éppen egy út menti csatorna okozhatja a benne ülők vesztét.
Könnyen borul
2007. november 7. és 2008. június 8. között körülbelül 66 baleset történt amerikai katonák körében ezzel a gépjárműtípussal Irakban és Afganisztánban – derül ki a Védelmi Minisztérium nyilvántartásából. Ebből pedig mintegy 40 közlekedési szerencsétlenség vezetési hibából, valamint rossz útviszonyokból (rossz állapotú utak, hidak, stb.) eredt. Öt amerikai katona például úgy halt meg, hogy csatornába zuhantak be a kocsijukkal, amelynek fogságából azonban nem tudtak kimenekülni.
az Amerikaiaktól kaptuk
Az új típusú aknavédelemmel ellátott (MRAP) amerikai harcjárművek idén januárban érkeztek a Mazar-e Sharif-i táborba. A járműveket az USA ajánlotta fel a Magyar Honvédség részére.
Monte Dunard ezredes már 2008. júniusában aggodalmát fejezte ki arról, hogy az M-RAP MaxxPro könnyen felborul, erre – a tengerészgyalogság vezetőségének írt – katonai jelentésében hívta fel a figyelmet. A kérését, miszerint vizsgálják alaposan felül a járművet, elutasították. A jelentés arra is kitért, hogy a borulások 75 százaléka olyan terepen történt, ahol emelkedő vagy csatorna volt.
(Fotó: MTI/Zrínyi Média – honvedelem.hu)
Óva intettek
2008-ban az AP amerikai hírügynökség birtokába kerültek olyan belső használatú katonai dokumentumok, amelyekben az amerikai hadsereg vezetősége az Irakban és az Afganisztánban szolgáló katonáit arra figyelmezteti, hogy óvatosan vezessék ezeket a járműveket. (Az amerikaiak egyébként 2008-ban mintegy 7 ezer darabot használtak az M-RAP típusú páncélozott járműből a közel-keleti hadszíntereken.)
Az M-RAP típusú járműnek szervokormánya és légféke van, valamint nagyon gyorsan felgyorsul. Ezek a jellemzők pedig azzal áltatják a vezetőjét, hogy „csupán” a fürgébb és kisebb Humvee nagyobb változatát vezeti.
(Fotó: MTI/Amerikai Védelmi Minisztérium/Joshua T. Greenfield)
Az első komoly baleset 2008. április 23-án történt Bagdadtól északra. Akkor ugyan lassan ment az autó, ám a vezető 90 fokban meg akart vele fordulni. Mindezt azonban olyan hirtelen tette, hogy beleborult egy 3 méter mély öntözőcsatornába. A katonák azonban szerencsés módon túlélték a balesetet.
Egy hónappal a baleset után az Amerikai Hadsereg Harckészültségi és Biztonsági központja (USACRC) azonban kiadta az M-RAP-ra vonatkozó biztonsági figyelmeztetést és vezetési “praktikákat”, amely az AP kezébe jutott. Ebben többek között a biztonsági öv használatát, a jármű súlypontjának alacsonyan tartását tanácsolják, óva intenek a magas sebességtől, víz közelsége (pl. csatornák mellett) esetén pedig a lassítást javasolják.
magyar balesettel bővült a “feketelista”
Kedd délelőtt Afganisztánban a tartományi újjáépítési csoport (PRT) egyik gépjárműve Baglán tartományban felborult. Az M-RAP MaxxPro típusú járműben hatan utaztak, egy katona a helyszínen, egy a kórházba szállítás után belehalt sérüléseibe.