A karácsonyi ajándékozás fő indítéka sokszor leginkább a muszáj, és az ajándékon látszik, hogy kitalálását, beszerzését és postázását a PR- vagy marketingosztály dolgozóinak munkaköri leírása foglalja magában. A céges karácsonyi ajándékozás célja az, hogy kifejezze a dolgozók, üzleti partnerek iránti tiszteletet; figyelmességnek szánják. Hagyománnyá vált, minden évben ki kell találni valamit – annak ellenére is, hogy sok ajándék a kukába kerül.
Tetemes összeg megy el
A céges ajándékozást nagy felhajtás kíséri. Ha a vállalatnak sok üzleti partnere, ügyfele van, vigyázni kell arra, hogy mindenki vagy ugyanazt kapja, vagy legalábbis ugyanolyan értékben. Csak indokolt és mindenki számára világos esetben lehet eltérni az egyenajándéktól, ha a cég el akarja kerülni a sértődést. Ha kevés számú partnerrel működik együtt szorosan, az ajándék kötődhet akár közös élményhez is. Nem véletlen, az ilyen ajándékok sikerülnek a legjobban.
Általában több kategóriája létezik a céges karácsonyi ajándéknak: nagy, közepes és kicsi. Természetesen a nagyokat a kiemelt partnerek vezetőinek szánják. Ez a fajta ajándék lehet személyes is, de legfeljebb tízezer forintot szánnak rá a cégek. A kis ajándék a „rád is gondoltunk” kategória, valami igazi apróság, mint például csoki vagy pezsgő. A közepesek 3-5 ezer forintba kerülnek, ilyen lehet például egy értékesebb könyv. Mindez együtt még egy közepes vállalatnak is legalább félmillió forintjába kerül.
|
A céges logóval ellátott falinaptárak, ceruzatartók, gyertyák, mindenféle csecsebecsék mellett léteznek használható, értékes, érdekes ajándékok is, melyek a kicsomagolás után nem a szekrény mélyén vagy a szemetesvödörben kötnek ki. Már az nagy előrelépés, ha az ajándék nem promóciós termék, és nem mindenáron a küldőt próbálja reklámozni. Nem kell nagyon messzire menni ehhez, egy jó minőségű bor, egy könyv vagy egy mikulásvirág is jó lehet. Azoknál a komoly vállalatoknál, melyek figyelnek az imázsukra, illetve a HR és PR a vállalat stratégiájában kiemelt szerepet kap, általában jól sikerülnek az ajándékok is.
Vannak olyan alternatív ajándékok, melyekkel kikerülhetők a fenti nehézségek. „A CIB Bank karácsonyi koncertet tart, amelyre meghívja az üzleti partnereit – mond egy példát Zimay Judit, a CIB Bank PR igazgatója. – Emellett természetesen ajándékoz is, kisebb értékű ajándékokat, melyek figyelmességnek számítanak, mint például egy szép könyv.”
A koncertek vagy más kulturális események során személyes találkozásra is sor kerül, ami már magában sikeres lépés lehet a további kapcsolatépítés tekintetében. Sőt lehet, hogy ez még fontosabb is, mint maga a kikapcsolódás és a művészet. Gondoljunk csak vissza a tavaszi, kínosan végződő Nathan Milstein-koncertre: egy nagy kereskedelmi bank meghívott üzletfelei bágyadtan tapsolták meg a világ egyik legjobb hegedűművészének hangversenyét, s „elfelejtettek” ráadást kérni.
Adakozás – más helyett
Vannak olyan cégek is, melyek a kötelező karácsonyi ajándékokra szánt összeget egy alapítványnak adományozzák. „Ebben az évben nem lesz nálunk ajándékozás, a konszern által kiválasztott alapítványnak, a Steffi Graf Children for Tomorrow-nak utaljuk át az arra szánt összegeket, és ezt karácsonyi üdvözlőlapon közöljük az üzleti partnerekkel – mondta Dénes Tünde, a T-systems munkatársa. (Az alapítvány egyébként a háborúk és a szervezett bűnözés áldozatait segíti.) – A gyerekek jobban rá vannak szorulva erre az ajándékra, mint a prosperáló vállalatok és vezetőik.”
Az efféle ajándéknak lehet pozitív vagy negatív hatása is. Ha a megajándékozott egyetért az újraelosztás e formájával – és különösen, ha a képeslapon az szerepel, hogy az ő személyes ajándékára szánt pénzt utalták át – megelégedettség tölti el, és úgy érezheti, hogy ő is tett valami nemeset, a küldő vállalat presztízse pedig nő. Ha viszont megszokta már, hogy valami „használhatóbbat” kap, akkor esetleg bosszankodni fog. Ennek elkerülése végett a kiemelt partnereknek esetleg még küldhet a cég valami kisebb, jelképes ajándékot is.