A civil partnerség ideája idehaza is divattá érett. Németországban a szociális szervezetek és a munkaügyi, városi és tartományi szociális szervek azonban csíráiban már működtetik is az álláskereső ügyfélnek és adófizetőnek egyaránt gyümölcsöző kapcsolatrendszert, bizonyítva ezzel, hogy a szép álmokat meg is lehet valósítani. Az ottani kezdeményezések példaértékűek Magyarország számára is.
Bon rendszer – versenyben a közszférával
A Soester Entwicklungs Nets – Qualifikation und Arbeit für Jugendliche und Erwachsene e. V. (SEN) civil szervezet többek között a munkanélküliek elhelyezkedését segíti, méghozzá teljesítménybérben. A regisztrált munkanélküliek három hónap után álláskereső bont kapnak, amelyet bármely munkaközvetítő irodánál felhasználhatnak. Így mehetnek piaci közvetítőhöz, alapítványhoz és ezzel párhuzamosan használhatják az állami, tartományi munkaügyet és szociális szerveket is az álláskereséshez.
A bont akkor váltják be, ha az adott szervezetnek sikerül elhelyeznie az álláskeresőt. Azaz kvázi sikerdíjasként működik a rendszer már az alacsonyan képzett munkavállalók esetében is. (Idehaza ez idáig csak a valódi felső- és középvezetőket kereső fejvadász cégeknél terjedt el ez a gyakorlat.) Az elhelyezést követő harmadik hónapban, amennyiben az elhelyezett még mindig dolgozik, a szervezet újabb összeget kap az állami munkaügytől, majd kilenc hónapos monitorozás után még néhány száz euró jár a sikeres szervezetnek.
Ezzel a rendszerrel nemcsak az álláskereső, hanem az állami költségvetés, vagyis az adófizető német állampolgár is nyer: minél rövidebb ideig munkanélküli valaki, annál kevésbé épülnek le kulcsfontosságú készségei, tudása és ellátása annál kevesebbe kerül az állami költségvetésnek. A bon rendszer így egészséges versenyt teremt az állami munkaügy dolgozói és a magáncégek között.
Kreatívan képeznek
A multikulturális kávézó képzései, tréningjei három területre fókuszálnak: a kulcsképességek feltárására és fejlesztésére, az etikai oktatásra, a szociális hozzáállás, valamint a társas viselkedés elsajátítására. Mivel jól értelmezhető pedagógiai célként ezek nem jelenhetnek meg konkrét tantárgy formájában, az intézmény fő feladatának tekinti egy rejtett tanterv felépítését. Azaz a kliensek színházat rendeznek és játszanak, videofilmeket készítenek, kommunikációs tréningekben vesznek részt, órákat szerveznek az egyes anyagok meg- és a velük való munka sajátosságainak felismerésére.
A másik jó példa a Solingen városban létrehozott multikulturális internet kávézó, amelynek filozófiája megegyezik az Európai Unió lifewilde learning, azaz „az élet maga a tanulás” eszményével. Célcsoportjaik a helyi munkanélküliek, segélyezettek, iskolaelhagyók, de a kávézó használata mindenki számára megengedett és ingyenes. Ennyiben hasonló a magyar teleházakhoz, teljes tevékenysége azonban messze túlhalad a magyar gyakorlaton. A visszatérő klienseket továbbmozdítják, beszélgetésbe elegyednek velük, és érdeklődési körük, szakképzettségük, származásuk alapján további szakképzési, illetve tréningezési, képességfejlesztő programokat ajánlanak fel számukra.
A tizenöt géppel felszerelt gépteremben képzéseket szerveznek a jelentkezőknek. A német tartományi munkaügyi szervek erőteljesen támogatják a „segély helyett munka” keretében az ehhez hasonló intézményeket, amelyek a munkaügyi központoktól eltérően képesek a marginalizálódó, veszélyeztetett rétegek megnyerésére és megtartására. Az internet kávézó nagy sikerrel hozta össze a területen élő és más közösségektől többnyire elzárt migránsokat, bevándorlókat, olyan hellyé vált, ahol török vendégmunkás gyermeke és a frissen érkezett volt oroszországi német nemzetiségű kliens szót értenek egymással. Az átképzett vagy kiképzett, elhelyezett volt ügyfelek után sikerdíjat fizet a munkaügyi szervezet vagy a városi önkormányzat szociális irodája.
Pályakezdőknek is segítenek
A SEN a már szakmát szerzett pályakezdőt vagy a munkanélkülivé vált dolgozó munkaerőpiaci elhelyezkedését is segíti. Ennek keretében egy alapos első interjút készítenek az érintettel, ami két elemből tevődik össze: egyrészt a jelentkező dokumentumainak áttekintése, személyes környezetének, elvárásainak felmérése, ha kell, akár családlátogatással kiegészítve, másrészt a helyi munkaerőpiac begyűjtött, a jelöltre vonatkozó adataink elemzése. A SEN szociális munkásainak elhelyezkedést segítő munkacsoportja napi kapcsolatban van a városka működő vállalataival, sőt lakosságával is.
A SEN „Hooky” programjával a fiatalok kulcskészségeinek felmérésében is élen jár. Ezzel a kilencedik és tizedik osztály elvégzéséhez nyújt segítséget. A viszonylag kicsiny non-profit szervezet nagyon felkészült és kreatív a próbafeladatok végrehajtásában. Egy képkeretkészítő gyakorlat során például megfigyelik a jelöltek kézügyességét, együttműködési hajlandóságát másokkal, motivációját, stb. A feladatvégző tanulót legalább egy szociális munkás és egy szakember (ebben az esetben képkeretező mester) kíséri figyelemmel, és készít róla megfigyelési jegyzőkönyvet.
A több feladatból összeálló megfigyelések után egyenként elbeszélgetnek a jelentkezőkkel, és ismertetik velük a megfigyelés objektív, értékektől mentes, eredményeit. Ez alapján tesznek a tanulóval közösen javaslatot a kilencedik és tizedik osztály elvégzésére, illetve arra, hogy annak során milyen gyakorlatok kerüljenek fel az iskolarendszerű oktatásból kiesett fiatal munkatervére.