Az Egyesült Államokban gomba módra szaporodnak azok az internetes vállalati naplók, amelyekkel a tehetséges munkaerőt szeretnék magukhoz csábítani a cégek. A toborzó blognak nevezett naplók sokkal több lehetőséget kínálnak a HR-munkatársaknak az álláshirdetésekkel szemben. Az internetes oldalon részletesebben írhatnak a meghirdetett állásról, ha például egy hasonló munkakört betöltő alkalmazott leírja egy munkanapját. Ráadásul a toborzó blog interaktív, a többi ilyen naplóhoz hasonlóan, vagyis az olvasók által feltett kérdésekre is válaszolnak a vállalat HR-esei. A blogok első számú célja: a vállalatot emberarcúvá tenni és a tehetséges és a megfelelő munkaerőt kiszűrni a sok jelentkező közül.
Napló – célokkal
A blogok eredetileg olyan magánszemélyek naplói, akik nem egy füzetbe írják le a napi történéseket és gondolataikat, hanem egy internetes oldalra. Így a pontos linket ismerve akárki nyomon követheti életüket. A toborzó blogok ilyen szempontból nem tekinthetőek igazi naplónak, bár havonta és kronologikusan kerül fel rájuk 5-6 új bejegyzés, a tartalmat mégis leginkább az olvasók, valamint a cég aktuális munkaerő-piaci igényei alakítják.
A Microsoft fél éve működteti a toborzó blogját, ahol a látogatók arról olvashatnak, hogy konkrétan mivel foglalkoznak a cégnél dolgozók, mire érdemes odafigyelni egy pályázat beadásakor és a felvételi interjúknál, és milyen toborzási események várhatók Microsoftnál. A rendszer interaktív, vagyis a blogírók az összes beérkezett kérdésre megpróbálnak válaszolni, ha saját maguk nem tudnak, akkor a legilletékesebb munkatárs segítségével. Az áttelepülni kívánó ausztrálnak például egy már Amerikában dolgozó ausztrál válaszol, és nem az amerikai HR-esek próbálják meggyőzni, hogy miért érdemes átköltözni a másik kontinensre.
|
A karrierszakértők szerint ezek a blogok az elektronikus toborzó eszközök legújabb hullámának tekinthetők, a vállalati karrieroldalakat fogják felváltani. Azok ugyanis sokszor személytelenek, a jelentkezők ugyan feltölthetik önéletrajzukat, de általában semmilyen visszajelzést nem kapnak. Ráadásul a karrireroldalak ritkán frissülnek, az odalátogató gyakran nem is látja az utolsó frissítés dátumát, néha az álláshirdetések is rég elavultak.
Ezzel szemben a blogon pontosan követhető, hogy mikor történt a legújabb bejegyzés. Az érdeklődők ezenkívül tényleg azt érezhetik, hogy személyük fontos, mert kérdéseikre valóban érkeznek válaszok a cég alkalmazottaitól. Sokan így keresnek és találnak munkát: megtetszik nekik a blog hangulata, a kapott információkkal pedig nagyobb eséllyel pályázhatnak.
A cégnek is megéri
Bár a HR-eseknek látszólag sokkal több energiájukat emészti fel a blog írása és a válaszolás, mégis megéri belevágniuk egy ilyen site üzemeletetésébe. Egyrészt rengeteg embert érnek el ezen a csatornán, másrészt olyan információkat is közvetíthetnek, amelyeket semmilyen PR eszközzel nem lehetne. Például a vállalati focibajnokság képei magukért beszélnek. A fotók hangulata nagyon sok jelentkezőt meggyőzhet arról, hogy ahhoz a céghez adják be jelentkezésüket.
Ez különösen fontos most, amikor a cégek hatalmas versenyt folytatnak egymással a tehetséges munkaerő megszerzéséért. A vállalat emberi arcát egyelőre a toborzó bloggal lehet legjobban megmutatni a kiválasztás során.