A magyar automatizált és integrált légiforgalmi irányító rendszer (angol nevének rövidítésével Matias program) második fázisa 13,9 millió dollár és 17 millió euró beruházással épült ki.
A program még a 90-es évek elején indult. Az első fázist Eurocat 2000 néven 1999 decemberében helyezték üzembe, és az 20 millió dollár ráfordítással készült el. A beruházást részben az Európai Beruházási Bank (EIB) hiteléből finanszírozta a légiforgalmi irányító szolgálat.
A most üzembe helyezett második fázis nagyobb kapacitást és fejlettebb szolgáltatást biztosít, és ezzel növeli a légiforgalmi irányításban a hatékonyságot. Kis Barnabás magyarázata szerint a Matias program első fázisa előtt egy légiforgalmi irányítóra évente 2700 repülőgépmozgás jutott, az új rendszerben már 2920, ami 8,3 százalékos hatékonyságjavulást jelent. A Matias rendszer teljes kiépítésével és üzembe helyezésével további 10 százalékos hatékonyságjavulást remél a HungaroControl – tette hozzá a főosztályvezető.
Részt vehet-e a gázai rendezésben Magyarország?
A gázai béketerv egyik fontos eleme a nemzetközi stabilizációs haderő (ISF) létrehozása. Ebben csak olyan államok juthatnak szerephez, amelyeket mind Izrael, mind az USA elfogad. Magyarország ilyen állam – kérdés, hogy szerepet és felelősséget akarunk-e vállalni valamilyen módon a palesztin kérdés rendezésében.
