Üzleti tippek

Új dimenziók

A válság ellenére rekordokat döntött az amerikai mozipiac 2009-ben. Az eredményekre mi sem panaszkodhatunk, Magyarországon 15 százalékos volt a bevételnövekedés. Hódítanak a női tartalmak, a jövő a 3D-ben van.

Avatar névre keresztelték át a kínai Hunan tartományban található Csangcsiacsie egyik hegyláncát, miután az ázsiai ország lakosságát teljesen lenyűgözte James Cameron két Golden Globe-ot bezsebelő, azonos című űrmeséje. Állítólag ez a vidék ihlette a film látványtervezőit, a helyiek pedig komoly üzletet remélnek, és Varázslatos utazás a Pandorára címmel túrákat szerveznek a rajongóknak. Ha beindul a biznisz, jelentkezőkből valószínűleg nem lesz hiány. Akkora ugyanis a produkció iránti érdeklődés, hogy az minden eddigi rekordot megdöntött. A film készítői hat hét alatt 1,8 milliárd dolláros bevételt könyvelhettek el, s ezzel átvették a vezetést a korábbi csúcstartótól, a Titanictól, amely közel hasonló eredménnyel állt eddig a toplista élén. Kínában, Oroszországban, Spanyolországban vagy Chilében szintén az Avatar lett minden idők legnépszerűbb filmje, s az Intercom szerint ez a produkció Magyarországon az első, amelynek bevétele meghaladja az 1 milliárd forintot. Ehhez az összeghez körülbelül 750 ezer nézőnek kellett jegyet váltania a 3D-s mozira, maga mögé utasítva az eddigi legsikeresebb animációs filmet, a 773 millió forintos összbevételű Jégkorszak 3-at, a 750 millióval büszkélkedő Mamma Miá!-t vagy a Harry Potter és a bölcsek köve című, 690 millió forintot kaszáló alkotást.

Rekorderek

Nemcsak az Avatar teljesített jól az utóbbi időben, hanem az egész piac is, annak ellenére, hogy az internetes letöltések és DVD-k világában sokan temetik a mozibizniszt. Amerikában tavaly egyenesen rekordévet zártak a filmszínházak, eredményeik felülmúlták az eddigi legnagyobb bevételt produkáló 2008-as esztendőt is.

Az Egyesült Államokban 2009-ben összesen 10,9 milliárd dollár bevétel keletkezett mozijegyeladásból. Ez körülbelül 10 százalékos növekedést jelent, amihez nagyban hozzájárultak a viszonylag újdonságnak számító, sikeres 3D-s filmek, amelyekre a hagyományos produkcióknál jóval drágábban lehetett jegyet venni.

Másrészt elemzők éppen a válságnak tulajdonítják a kiemelkedően jó eredményeket, mondván, az emberek inkább a mozit választották a költségesebb szórakozási lehetőségek helyett. Aki pedig még a filmnézésen is spórolni akart egy kicsit, nyilvánvalóan az olcsóbb mozijegyet vásárolta meg, mint a DVD-t, ezzel is elősegítve a 3 százalékos többletet a tengerentúli jegyeladásban. Tavaly fordult elő egyébként a 90-es évek közepe óta először, hogy az amerikaiak többet költöttek mozijegyre, mint játékfilmek megvásárlására. Az Adams Media Research adatai szerint 2009-ben a DVD és bluray piaca az USA-ban 13,3 százalékkal, 8,7 milliárd dollárra csökkent, miközben a mozik tizedével növelték bevételeiket. Szárnyalt az online filmipar is, a netes vásárlás 72,8 százalékkal, 250 millió dollárra nőtt, a webes kölcsönzés 60,1 százalékkal, 111 millióra, míg a kábeltévés vagy IPTV-s kölcsönzés 16,3 százalékkal, 1,27 milliárdra emelkedett.

Mint azt a Filmforgalmazók Egyesületétől megtudtuk, a helyzet Magyarországon is nagyon hasonló: a mozilátogatók száma 4, a jegyekből származó árbevétel pedig 15 százalékkal gyarapodott tavaly, ami azt jelenti, hogy közel 10,8 millió jegy eladásából körülbelül 11,5 milliárd forintot gyűjtöttek be a hazai filmszínházak, tehát százalékos összehasonlításban a hazai piac árnyalatnyival még jobban is teljesített, mint az amerikai.

A legsikeresebb filmek listáját tekintve (lásd a táblázatokat) is igen hasonló a helyzet az USA-ban és itthon. A produkciók nagyjából ugyanazok, csak a sorrend változik. És persze az, hogy az amerikaiaknál a mi magyar produkcióink (Valami Amerika 2., Made in Hungaria, Kaméleon) nem kerülhettek be az első húszba.

Az Intercom illetékese elmondta: itthon különösen népszerűek a családi filmek (pl. Jégkorszak, Fel), s mivel barátnők és szingli lányok is mind gyakrabban beülnek a vetítésekre, megfigyelhető a romantikus, érzelmes történetek térhódítása. Mint minden évben, a vállalat az idén is a legkülönbözőbb műfajú produkciókat hozza be az országba. A terveik szerint látható lesz majd a mozikban a Harry Potter hetedik része, a Szex és New York 2. csakúgy, mint a Percy Jackson című fantasy, a Wall Street 2. thriller vagy az Antal Nimród rendezte Predators. Arról egyelőre nem nyilatkoznak, hogy melyik filmhez fűzik a legnagyobb reményeket. Becsléseiket az amerikai bemutató után készítik majd el, s a produkció fogadtatá-sát látva döntenek arról, hogy miből hány kópiát vesznek. Mindenesetre az biztosnak látszik, hogy a 3D-s filmek nagyot nem bukhatnak, mert ha a sztori esetleg gyengébb is, az élmény miatt az emberek úgyis bemennek a moziba.

Lépéselőnyben

Nem csoda, hogy sokan azt jósolják, hamarosan uralkodóvá válhat a 3D-s technológia a filmiparban. „Ez ugyanolyan változás lehet, mint amikor a hangos mozik felváltották a némafilmeket” – vélekedik Hídvégi Péter, a Stern Film Stúdió és Média Center stúdióvezetője. A hollywoodi stúdiók már dolgoznak a „korszakváltáson”: arra készülnek, hogy az Avatar világsikere után korábbi nagy alkotások háromdimenziós változatait készíttetik el. Újra piacra dobják egyebek mellett a Csillagok háborúja és A gyűrűk ura trilógia 3D-technikával feljavított verzióját.

„Az új technológiák (3D, IMAX) előretörésével a mozipiac meg tudja őrizni jelenlegi helyét a szórakoztatóiparban. Abban nem reménykedem, hogy kiugróan magas eredmények születnek, de ha a látogatószám jelentősen nem is emelkedik, az áremelések miatt a bevételek nőni fognak Magyarországon” – vélekedik Feldmájer Sándor. A Filmforgalmazók Egyesületének alelnöke azonban azt is megjegyezte, hogy ez a lépéselőny csak néhány évig tartható, mert az otthoni 3D-s tévézés és DVD-zés elterjedésével már nem számít majd ütőkártyának az a technológia, amely most a moziknak megvan.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik