Ladával érkezik Vitalij Petrov a Forma–1 2010-es idénynyitójára. A száguldó cirkusz első oroszországi versenyzője a Renault istálló tagja lesz, autóján pedig a Lada logója díszeleg majd. Az orosz autógyár szponzorként való megjelenése tipikus kelet-európai történet. A Renault korábbi szponzorai közül az idén csak a Total és egy holland óragyár maradt hű a csapathoz, amely így csak a lengyel Robert Kubicát tudta szerződtetni. Petrov annak köszönhette helyét a Renault-nál, hogy a MegaFon orosz mobiltársaság még tavaly szponzori megállapodást kötött a csapattal, a cég azonban végül kihátrált a szerződésből.
Februárban ezért úgy tűnt, hogy kiteszik a szűrét, ezért Petrov menedzsere Vlagyimir Putyin orosz államfőhöz fordult segítségért. Putyin ezután be is jelentette, hogy megoldja a problémát, mert „támogatni kell a Renault Forma–1-es törekvése-it”. Pár nappal később az orosz AvtoVAZ autógyár arról adott hírt, hogy szponzori megállapodást kötöttek a Renault-val.
Hűtlenek
A válság és a csapatok jövés-menése meglehetősen nagy kavarodást okoz az idén a Forma–1-es szponzorok körében is. Tavaly kiszállt a száguldó cirkuszból a Toyota és a BMW autógyár. Utóbbinak maradt egy utódcsapata, és érkezik a Virgin, a Lotus, illetve talán még egy-két új istálló (ezekről lásd keretes írásunkat). Magyarán többeknek kell osztozni egy nagyjából stagnáló létszámú szponzori körön.
Sok csapatnál biztosan visszasírják a bőkezű dohányipari támogatókat, amelyek egy önkorlátozó megállapodás keretében és egy EU-korlátozás miatt 2006-ig teljesen kivonultak a versenysorozatból. Illetve fű alatt, a fentieket megszegve mégis maradt egy cég, a Philip Morris a Marlboro márkával. A dohányipari vállalat ugyanis egy 2011-ig szóló megállapodás keretében támogatja a Ferrarit. Egyrészt névszponzorként, másrészt az autókon szereplő vonalkódot idéző logóval, amit még az olyan országokban sem váltanak fel Marlboro-emblémára, ahol legális a dohányreklám. Vándorló szponzorokra is akad példa. A spanyol Santander bank például általában azt a csapatot igyekszik támogatni, ahol Fernando Alonso versenyzik. Így miután Alonso átszerződött a Ferrarihoz, a Santander is ezzel a csapattal kötött megállapodást, mégpedig öt évre.
A BMW tavalyi kiszállása után ugyan a korábbi tulajdonos, Peter Sauber visszavásárolta egykori csapatát, ám a támogatók ekkorra már szétszéledtek.
futnak még?
Bár sokáig biztosra ígérték részvételüket az idei világbajnokságon, valószínűleg nem tud elindulni az USF1 csapat. Az amerikai istálló igen komoly adósságokat halmozott fel, és csak egyetlen reménybeli szponzort, a YouTube-ot tudták felmutatni, ami kevésnek bizonyult. A korábban Campos néven emlegetett csapat pedig nem sokkal a szezonkezdet előtt a Hispania nevet vette fel. Állítólag sehol nem állnak az előkészületekkel, szponzoraikról nem tudni semmit, ennek ellenére bizakodnak a részvételben. Szponzoruk nincs, de bejelentkezett a szerb tulajdonban lévő Stefan GP is az idei szezonra. Annyiból érdemes őket komolyan venni, hogy a tavaly kiszállt Toyota eszközeit rögtön felvásárolták, s a csomagban szerepel egy 2010-re fejlesztett autó is, igaz, eddig egy métert sem teszteltek vele.
A maláj Petronas olajtársaság a Brawn GP-ből alakult Mercedesszel kötött névszponzori megállapodást, és ugyanehhez a csapathoz ment át az FxPro devizakereskedelmi cég is. De Peter Saubernek az Intelt és a T-Systemset sem sikerült a csapatnál tartani, így a tavalyi Brawnhoz hasonlóan az idén is lesz egy olyan csapat, amely hófehér, szinte szponzormentes autóval vág neki az idénynek. Sauber egy ideje már ugyan tárgyal a Nestlével, de konkrét megállapodásról egyelőre nem hallani.
A már emlegetett Santander a McLarent hagyta ott, ahol csak Alonso két évvel korábbi szereplése miatt „ragadtak bent” támogatóként. Amíg Alonso a Renault-nál versenyzett, addig az Universia nevű leányvállalatával ennél a csapatnál is jelen volt a Santander.
Tavaly a világbajnok Brawn GP egyedüli számottevő támogatója a Virgin volt, a cég tulajdonosa, Richard Branson ettől annyira kedvet kapott a Forma–1-hez, hogy Virgin GP néven gründolt egy új csapatot. Számos kisebb szponzort sikerült begyűjtenie a debütáló istállónak, ahogy a másik újonc, a Lotus sem fehér autóval vág majd neki az évnek. Utóbbinál a számunkra ismeretlenül hangzó cégek mellett – Tune Group, 1 Malaysia, Naza Group – megjelenik a CNN televíziós társaság is mint támogató.
Williams Miskolcon
Magyarországi szponzorok 2004-ben, Baumgartner Zsolt Minardinál töltött egy éve alatt jelentek meg a Forma–1-ben. Ekkor a CIB Bank, illetve az Uniqa biztosító neve is felkerült az autóra. Tavaly azonban már egészen más logika alapján bukkant fel a száguldó cirkusz környékén egy magyar cég, a Hell. A hazai tulajdonú, de az energiaitalával immár 16 országban jelen lévő vállalat 2009 tavaszán jelentette be, hogy az üres felületektől kongó Brawn GP-vel, vagy a Williamsszel szponzori szerződést kívánnak kötni. Végül utóbbival írtak alá egy hároméves megállapodást.
„A Brawn kissé nagyképűen állt hozzá az egészhez, ezzel szemben, miután bejelentkeztünk a Williamsnél, a képviselőjük egy héten belül a cégünk miskolci központjába jött tárgyalni. Látszott, hogy komolyan vesznek minket” – indokolja választásukat Nagy Zsolt Csaba, a Hell nemzetközi marketingigazgatója. A Hell neve a tavalyi évben az autó hátsó vezetőszárnyának oldalsó felén volt látható, az idei szezonban azonban egy szembetűnőbb, új felületre költözik az energiaital logója, az újfajta szponzori festést lapunk megjelenésével egy időben mutatja be a csapat.
A marketingigazgató szerint az eddigi tapasztalataik alapján nagyon elégedettek a Williams hozzáállásával és a Forma–1 reklámértékével. A megjelenésekért fix összeget fizetnek a csapatnak. „Kis halak vagyunk mi ahhoz, hogy az eredményességhez kössünk bónuszokat” – teszi hozzá a marketingvezető, aki szerint a nagyobb csapatoknál és szponzoraiknál az elért helyezéstől is függnek a kifizetett támogatások.
Olcsó szárny
A csapatok bevételük 80-85 százalékát a támogatóktól szerzik, a többit a tévés jogdíjakból járó részesedés, az egyéb források, például a merchandising teszi ki. Az, hogy egy-egy csapat mennyit kérhet a reklámfelületeiért, értelemszerűen függ a világbajnokságon elért helyezésüktől, a múltjuktól, az imázsuktól. A BBC Sport mindenesetre megpróbált összeállítani egy hozzávetőleges listát arról, hogy mi mennyibe kerül a Forma–1-ben. A legdrágább a névszponzori megállapodás, ezért a csapatnévhez kapcsolt márkanév mellett a legjobban látható – általában az autó oldalsó, motorborító lemezén lévő – felület jár. Ennek költségét csapattól függően 15 és 50 millió dollár közöttire taksálja a BBC Sport.
Az úgynevezett „társszponzorok” három és 15 millió dollár közötti összeget fizetnek, ezért tipikusan valahol az autó orr-részén juthatnak felülethez. A kisebb támogatók osztozkodnak a fennmaradó helyeken, ilyen például a visszapillantó tükör hátoldala, vagy a hátsó szárny oldalsó része – amit tavaly használt a Hell –, ezek éves díja egy- és hárommillió dollár közé tehető.