Ami Rooseveltnek a rádió, Kennedynek a tévé, az Obamának az internet. Az új amerikai elnök győzelmét nagyban köszönhette a világhálóban rejlő lehetőségek felismerésének, ahogy annak idején Franklin D. Roosevelt is meglátta ugyanezt rádióban, s hétvégi üzeneteivel modernizálta az elnöki megszólalások módját. A hatvanas évek elején John F. Kennedy szintén egy új tömegmédium, a televízió mindent elsöprő sikerére alapozta imázsa felépítését.
Barack Obama az új évezred tömegmédiumának kihasználásával legalább akkora változást hozott a kormányzati kommunikációba, mint elődei. Sikeresen mediatizálta a kampányát, a beiktatását, s a jelek szerint hivatali ideje alatt is élni kíván a világháló kínálta lehetőségekkel.
Beiktatása minden idők legnézettebb amerikai televíziós produkciója lett. Elismerő, ám epés megállapítás szerint az elnöki beiktatás olyan nagy felhajtással járt és olyan nagy érdeklődést keltett, mintha egyszerre rendezték volna a Super Bowlt és az Oscar-díj átadását július 4-én. A sikerben persze az is közrejátszott, hogy az érdeklődők nemcsak a helyszínen és a hagyományos csatornákon (tévé, rádió), hanem az interneten is végigkövethették a ceremóniát. A nézettségi mutatók alapján érdemes megvizsgálni, hogy a beiktatással kapcsolatos megállapítások mit is jelentenek a gyakorlatban.
Verhetetlen idolok
Az Egyesült Államokban január 20-án helyi idő szerint délelőtt 10 és délután 5 óra között 17 földi és kábeltelevíziós csatornán 37,8 millió amerikai (az összlakosság 13,2 százaléka) kísérte figyelemmel otthonából az eseményeket, azaz Obama beiktatása volt a második legnézettebb ilyen jellegű televíziós műsor 1981 óta, amikor Ronald Reagant iktatták be hivatalába (lásd táblázatunkat). Reagan idején azonban az internet még nem létezett, így ha most azokat is ideszámoljuk, akik a világhálón követték az eseményeket, akkor a mostani esemény elsöprő fölénnyel nyerte a megmérettetést.
A beiktatással kapcsolatos eseményeket az amerikai háztartások 25,5 százaléka követte figyelemmel, ami jelentős elmaradás a Reagan beiktatásakor mért 37,4 százaléktól. Obama eskütételét viszont 27 százalékkal többen nézték, mint Bill Clintonét 1993-ban, s 30 százalékkal többen, mint George W. Bushét 2001-ben.
A hétórás monstre közvetítés alatt legtöbben az NBC-n követték figye¬lemmel az eseményeket (átlagban 8,7 millióan). Második helyre az ABC került (8,4 millió), míg a harmadikon a CNN végzett (5,8 millió). Az említetteket a CBS (5,6 millió), a Fox News (3,6 millió) és az MSNBC (2,2 millió) követte. (Érdekesség, hogy az MSNBC az eseményt hat városban hatalmas mozivásznakon keresztül is közvetítette.) A nézettség 11 és 12 óra között, az eskütétel idején érte el a csúcspontot. Ekkor az NBC 11,5 az ABC 11,1, a CNN 7,3, a CBS 7,2, a Fox News 4,8, az MSNBC 2,7 millió nézőt vonzott a képernyők elé.
Az esti show-műsorok 20 és 22 óra közötti nézettségi versenyében az ABC került az élre 12,6 millió nézővel, akik a Neighborhood Ballban rendezett bálra voltak kíváncsiak. Érdekesség: a programot alaposan megverte a Fox Channel American Idol című műsora, amelyre 22,4 millióan voltak kíváncsiak.
Rekord a neten
Obama eskütételekor az internetes letöltésszámok is jelentősen megnőttek, dél körül a napi kapcsolódások 60 százalékkal emelkedtek az USA-ban. Ebben persze szerepet játszott, hogy minden nagyobb híroldal – Yahoo!, CNN, MSNBC, AOL News, The New York Times, ABC, CBS, Fox, Washington Post stb. – lehetőséget biztosított látogatóinak az események megtekintésére. A Nielsen felmérése szerint közel 40 millióan
követték a világhálón a beiktatási ünnepséget (e számban nincsenek benne a szórakoztató portálok: többek közt az MTV, a Hulu, az MLB adatai). Mindez azt jelenti, hogy napközben átlagban többen figyelték a rendezvényt az interneten, mint a televíziók előtt.
A felmérések szerint a CNN híroldalának nézettsége volt a legnagyobb az Egyesült Államokban, több mint 11 millióan nézték élőben a hírportál biztosította elérhetőséget, (lásd lenti táblázat) és a Facebokkal kialakított partneri együttműködés révén fél négykor a cnn.com már több mint 136 millió oldalletöltést regisztrálhatott, a cnn.com live-on pedig világszerte 21,3 millióan követhették az eseményeket, s ez csaknem négyszeresen múlta felül az elnökválasztás 5,3 milliós nézettségét. A megszokottnál jóval nagyobb volt a forgalom a közösségi oldalakon is. Obama Facebookon lévő profilját több mint négymillióan hívták le, a kommentek száma pedig meghaladta a félmilliót. A beiktatást követően az új elnök MySpace-en található oldalán több mint egymillióra szökött fel a „barátai” száma.
A Twitteren is aktivizálták magukat a netpolgárok, mert a beiktatás alatt és után a szokásos ötszörösére nőtt a hozzászólások száma, az esemény kapcsán milliók akarták megosztani a gondolataikat másokkal. A Yahoo! érdekeltségi köréhez tartozó Flickr oldalon is nagy volt a forgalom, ide az eseményt követő órákban Inauguration címszó alatt negyvenezer fotót töltöttek fel. A mobilszolgáltatók számára is nagy nap volt a beiktatás. A MobiTV például, amely többek között az ABC News, a CNBC, a C-Span, a Fox News és az MSNBC élő programjait kínálta a mobilszolgáltatásain, megtriplázta forgalmát.
Kávék és autók
A hirdetők közül ezen a napon kétségtelenül a Starbucks bizonyult a legelszántabbnak és vélhetően az egyik legsikeresebbnek is . A kávézólánc Obama három „városában” – New Yorkban, Seattle-ben és San Franciscóban – 650 üzletben tette lehetővé az események követését, új hirdetésüket pedig a cnn.com live-on közvetlenül az elnöki eskü letétele után sugározták, s a reklámot sok millió néző láthatta. A BBDO által készített spot arra hívta fel a figyelmet, hogy azok a kávékedvelők, akik öt óra szociális munkát vállalnak a környezetükben, január 21. és 25. között ingyen kávézhatnak a Starbucks üzleteiben. A német Audi is sokat várt az Obama-mániától, az autógyártó az ABC, a CBS és az NBC műsorában is főszponzorként jelent meg, emellett pedig hirdetése számos internetes oldalon is feltűnt a közvetítés alatt. Mindezeken felül a beiktatás napján több vezető napilapban (USA Today, The Wall Street Journal, The Washington Post stb.) is megjelent a társaság Progress Is Beautiful című nyolcoldalas melléklete, amely 8,6 millió olvasóhoz jutott el. Ez az agresszív jelenlét azonban csupán kezdete volt a 2009-es kampánynak, amelynek keretében az autógyártó a tavalyinál 15 százalékkal többet költ új modelljei népszerűsítésére. Ugyancsak a beiktatáshoz igazította kampányát a Pepsi és több más vezető superbrand, amelyek a január 20-i ünnepség és a február eleji Super Bowl reklámlehetőségeit szeretnék kihasználni a recesszió miatt visszaeső forgalmuk felturbózására. Hogy milyen sikerrel, ez még kérdéses. Az viszont vitathatatlan, hogy Obama elnök beiktatása nemcsak emlékezetes órákat szerzett a közönségnek, de valóban új korszakot, fordulópontot jelent az amerikai történelemben. Mint ahogy az „IT-elnök” tevékenysége is komoly hatással lesz a média változásaira az elkövetkező hónapokban.