Hermés, Fendi, Prada – hogy csak néhányat említsünk azon brandek közül, amelyek bekerültek ugyan a Forbes magazin idei, A világ legerősebb luxusmárkái nevű tízes lajstromába, de hazánkban még nem vetették meg a lábukat. Azok is nehéz helyzetben vannak, akik más vonalon vágynak valami igazán különlegesre, mivel a listán szereplő Moet & Chandon vagy a Hennessy italritkaságai szintén nehezen szerezhetők be Magyarországon. Ettől függetlenül nem lehet okunk panaszra, mivel lassan az Andrássy út is felkerül arra a képzeletbeli listára, amelyen a luxusmárkák bevásárlóutcái szerepelnek.
Márkalavina
Az első fecskeként emlegetett, öltönyeiről híres Zegna 2005-ös megjelenését többéves szünet követte. Az ingatlanpiaci szakértők akkor azt mondták, csak idő kérdése, mikor jelenik meg egy-két újabb húzónév, amely mágnesként vonzza majd a többi luxusmárkát is a fővárosba. Hosszú várakozás és sok találgatás után a piac zászlóshajójának számító Louis Vuitton (LV) volt az, amely letette voksát Budapest mellett. A legerősebb, valamint a legértékesebb brand jelzőt is magáénak tudó LV sokáig keresgélt, mire megtalálta a megfelelő üzlethelyiséget az Opera mellett; hosszú távú terveit jelzi, hogy nem bérlőként, hanem vásárlóként érkezett. Valószínűleg ez is közrejátszott abban, hogy lavinát indított el a hasonló márkák körében, így egy év leforgása alatt számos divatházzal gyarapodott a főváros. A táska- és bőröndbirodalom tőszomszédságában nyitott a kockás anyagáról elhíresült Burberry, az út túloldalán, az egykori Wahrmann-palotában pedig az olasz Gucci vert tanyát. De megjelent a Roberto Cavalli, az Omega, a Tag Heuer vagy az exkluzív mobiltelefonokat árusító Vertu is. Jelenleg kilenc tervezői márkaüzlet található az Andrássy úton, ezek mintegy tizenegy luxusmárkát képviselnek.
Újak jönnek
Nyár közepétől a lista tovább bővül, mivel Giorgio Armani exkluzív ruhakollekciói is elérhető közelségbe kerülnek, sőt, egy Armani-kávézó is helyet kap a patinás ING-székház földszintjén. Ezzel, valamint az egykori Divatcsarnok, azaz a Párisi Nagyáruház felújításával le is zárul a magyar Champs-Élysées-ként aposztrofált Andrássy út második betelepedési üteme. Piaci pletykák szerint jövőre jöhet a Chanel, a Dior, a Prada és a D&G is. Hogy valóban megjelennek-e az említett márkák, az nemcsak a világgazdasági helyzettől, de a kínálkozó üzlethelyiségek nagyságától is függ. Az út nagy problémája, a Váci utcához hasonlóan, hogy viszonylag kevés a megfelelő méretű kiadó üzlet, a felújítási és berendezési költségek pedig szinte minden esetben csillagászatiak. Ez utóbbi nem sokaknak szegte kedvét. Sőt, több olyan márka is beköltözött az Andrássy útra, amely hazánkban eddig is jelen volt, de bizonyos kollekcióinak korábban nem talált megfelelő helyszínt.
Az Adidas, a Nike vagy a farmerjeiről híres Levi’s is exkluzív, limitált szériás, különleges darabokat árusít a sugárúton, amelyek az országban máshol nem kaphatók, s Európa nagyvárosai közül is csak néhányban szerezhetők be.
Tengeren innen
a legdrágább utcák 2008
1. 5th Avenue New York
2. Causeway Bay Hongkong
3. Champs-Élysées Párizs
4. Via Montenapoleone Milánó
5. Grafton Street Dublin
6. New Bond Street London
7. Ginza Tokió
8. Bahnhofstrasse Zürich
9. Queen Street Mall/Pitt Street Mall Brisbane/Sydney
10. Gangnam Station Szöul
Forrás: Cushman & Wakefield
Ugyan a luxusmárkák kapcsán sokaknak a New York-i 5th Avenue, a Beverly Hills-i Rodeo Drive vagy Hongkong utcái jutnak eszébe, nem kell átrepülni az óceánt, ha különleges portékára vágyunk. Ahogy a brandek mögött álló személyek és családok zöme is az öreg kontinensről származik, úgy Európa-szerte is szép számmal akadnak üzleteik. Az viszont több nagyvárosra jellemző, hogy nem olyan koncentráltak a divatházak és márkaképviseletek, mint a tengerentúlon, így nagyobb területet kell bejárni, ha minden márka üzletét végig szeretnénk nézni.
Ingatlanpiaci szempontból a világ legdrágább bevásárlóutcáinak listáján az első tízben öt európai nagyváros szerepel. A Cushman & Wakefield ingatlaniroda minden évben elkészíti rangsorát, amelynek dobogós helyein alig, ám a teljes lajstromban van mozgás, sőt, megjelentek a kelet-közép-európai régió nagyvárosai is: a 18. helyen található Moszkva (Tverszkaja), a 20 helyen Prága (Na Prikope), míg a 30. helyre Bukarestnek (Bulevardul Mageru) sikerült felkerülnie. Hazánk mindeddig a Váci utcával képviseltette magát (28. hely), de a luxusmárkák Andrássy úti dömpingje mindezt felülírhatja a jövőben.
Érdekesség, hogy a hazai tendencia máshol is megfigyelhető, azaz a „legdrágább utca” jelző nem feltétlenül esik egybe azzal a hellyel, ahol megfelelő üzletre leltek a luxusmárkák. A párizsi Champs-Élysées-n kívül is van élet, a Saint Germain des Prés vagy a Bon Marché is kedvelt célpont, ahogy Londonban a Bond Street mellett a Covent Garden vagy a Sloane Street is vonzza az exkluzív brandeket. Nem változik a trend más európai városokban sem, Amszterdam, Stockholm, Koppenhága, de még Prága is több „Champs-Élysées”-vel büszkélkedhet, ha luxusmárkákról van szó. Meglepő, hogy akad olyan brand is, amely a város zaja helyett – vagy megfelelő üzlethelyiség hiányában – inkább a forgalmas repteret választotta üzletnyitáshoz. Így döntött például a Burberry, amely a bécsi Karntnerstrasse, valamint Helsinki belvárosa helyett a reptérre voksolt.