Üzleti tippek

Januári árolvadás

Egyre korábbra időzítik az üzletek szezon végi kiárusításaikat. A tél még el sem kezdődött, az idény aktuális árleszállítása viszont már javában tart. A láncok csupán a nemzetközi trendet követik.

Míg tíz évvel ezelőtt elképzelhetetlen volt, hogy akciós áron tudjuk beszerezni a szezon közepén az aktuális divatirányzatot követő legújabb ruhadarabokat, addig ma már mindez senkinek sem okoz gondot. Sőt, az utóbbi években egyre jelentősebbre duzzad az a fogyasztói réteg, amely kifejezetten a leárazásokra specializálódik, és a „Sale”, „Soldi”, „Árleszállítás” feliratok láttán valósággal megrohamozza a boltokat. Többségük karácsony előtt csak azért tér be, hogy felmérje a kínálatot, az igazi vásárlásra a két ünnep között vagy január folyamán kerül sor. Sokan még ki sem pihenték a kiadós ünnepi vacsorákat, de december 27-én már égtek a vágytól, hogy megkezdhessék vásárlási körútjaikat.

Spórolós marketing

Ruhaneműt szükségből


Tíz magyar közül négy kötelességnek tartja a ruhanemű-vásárlást – derül ki az ACNielsen piackutató internethasználók körében végzett 2006-os felméréséből, s majdnem ugyanekkora azok aránya, akikre megnyugtatóan hat egy ruha vagy cipő beszerzése. Mindössze két százalék akadt, aki kedvenc időtöltésének tartja a ruhavásárlást, míg hat százalék kifejezetten utálja e foglalatosságot. Egész Európában a ruhanemű beszerzése leginkább a briteknél és a hollandoknál tartozik a nemkívánatos időtöltések sorába, míg a csehek 16, az olaszok 14 százaléka kifejezetten kedveli a shoppingolást.

A nemzetközi láncoknál regionális szinten dől el, mikor kezdődnek az akciók, ám azt minden megkérdezett elismeri: a piac diktál. A Zara, a Hennes & Mauritz és többek között a Jackpot, valamint a Cottonfield márkát forgalmazó IC Companys Kft. is követi az anyavállalat kiárusítási koncepcióját. Ez nemcsak a leárazás idejére, de annak mértékére is vonatkozik. Míg az európai ruhaláncok éllovasának számító Zara és a H&M rögtön 50–70 százalékos áron kínálja portékáját, addig a dán IC Companys alá tartozó márkák esetében fokozatosan csökkentik az árcédulán az összeget. „30, majd 50, végül pedig 70 százalékos árengedményt adunk a termékek árából” – fogalmazott a Marketing & Médiának Szántó Éva, az IC Companys Kft. munkatársa. A társaság, több konkurenséhez hasonlóan, nem áldoz marketingbüdzséjéből a leszállítás reklámozására, azt mindössze az üzlet kirakatüvegén elhelyezett feliratok hirdetik. Az olcsóbb ruhaneműk kedvelői így is pontosan tudják, mikor kell betérni, hogy a kiszemelt darabokhoz töredék áron jussanak hozzá.

Megegyezik a szezonvégi kiárusítás a Salamander európai hálózatában is, így az osztrák, német, francia, lengyel vagy cseh fogyasztók is ugyanattól az időponttól bújhatnak olcsóbb lábbelibe. „Az akció mértékét, amely általában 20, 30 vagy 50 százalékos, a cipő jellege, divatossága és a megmaradó készlet nagysága egyaránt befolyásolja” – tudtuk meg Slezák Nórától, a Salamander Hungária Kft. marketing munkatársától. Mivel a kiárusítás általában másfél, két hónapig is eltart, így a hat hónapos szezonból valóban annak végére koncentrálódik. A cipőforgalmazó a ruhát kínáló üzletekhez hasonlóan szintén nem él különösebb reklámpraktikákkal a kiárusítás alatt.

Vég nélküli akció

Egy-egy szezon termékportfóliójának általában mintegy 70 százalékát értékesítik a ruhaüzletek teljes összegért, a fennmaradó készlet pedig olcsóbban kel el. Ritkán fordul elő, hogy mindent eladnának az üzletek, viszont arra törekednek, hogy minél több fogyjon, akár töredék áron is, mivel ami megmarad, azt bukja a kereskedő. A bezsákolt darabokat a legtöbb forgalmazó visszaküldi a külföldi központba, sok esetben azonban az árucikkek a magyar outletek polcaira kerülnek és várják sorsuk beteljesülését.

A globális felesleg értékesítésére az outlet kiváló megoldást nyújt. A nagy világmárkák kifutó modelljeit így szezontól függetlenül egész évben akciós áron kínálják. Ennél az üzlettípusnál az akciók hirdetése is bevett módszer. A biatorbágyi Premier Outlets Centerben (POC) lévő üzletek bérlői egyenként és együttesen is reklámozzák kínálatukat. Ez utóbbira a bérleti díjból fordít meghatározott arányban a POC, de hasonló gyakorlatot alkalmaz több bevásárlóközpont, például az Árkád is. Sem az outlet, sem az Árkád üzemeltetői nem szólnak bele az akciózásba, arra viszont ügyelnek, hogy az ne sértse a többi bérlőt. Ahogy Galyas Andrétól, az Árkád a bevásárló központ vezetőjétől megtudtuk, a leárazások kapcsán nézeteltérésre még soha nem került sor. A bevásárlóközpont az idei esztendőben nem szervezett támogató rendezvényt a kiárusításoknak, de saját újságjában, az Árkád Híradóban fő hírként számol be a leszállításokról, noha abban nem emelik ki az egyes üzleteket, csak a kedvező vásárlási lehetőségekre hívják fel az olvasók figyelmét. A támogatás formája egyébként évenként és Árkádonként változhat.

Attól függetlenül, hogy a legtöbb megkérdezett általában nem költ reklámra az árleszállítás idején, minden évben akad néhány olyan társaság, amely szakít a hagyományokkal, és nem keveset áldoz médiamegjelenésre, hogy még sikeresebben zárja a szezonvégi kiárusítást. Ezt a sort gyarapítja idén a Hervis és az elektronikai termékeket forgalmazó Euronics is. „Idén először hirdetjük reklámspotokkal az akciós termékeket” – mesélte Fábián Szabolcs, az Euronics Kft. marketing munkatársa, hozzátéve, hogy újítani szerettek volna a műszaki piacon nem túl jellemző megoldás alkalmazásával. A hirdetésekben hétről hétre más terméket szerepeltetnek, a teljes akciós termékportfólió viszont üzletenként változik. A január végéig tartó leárazás mértéke 10–20 százalék, s az arány az akció előrehaladtával sem módosul. Az áruházlánc úgy kalkulál, hogy az alacsonyabb áron meghirdetett termékeiket sikerül mind értékesíteni a hónap végére.

Négy évszak, két szezon

A legtöbb kereskedő két évadra osztja az esztendőt: őszi/télire és tavasz/nyárira, s a nagy kiárusítások is ezekhez kötődnek. Ennek ellenére az év során már többen is alkalmazzák az angolszász országoktól átvett kampányszerű, szezon közepi leárazásokat. Az ad hoc jellegű leértékelés soha nem érinti az egész készletet, csak bizonyos termékekre, nadrágok, pulóverek, ingek koncentrálódik és általában mértéke is alacsonyabb, mint szezonvégi társaié. A marketingkampányokhoz kapcsolódó akciók közül hosszabb ideje élvezhetik például az Elle olvasói a laphoz kötődő shopping kártya nyújtotta előnyöket. A már több mint egy éve zajló program során minden hónap adott napján kapnak a vásárlók 30 százalékos kedvezményt, ha Jackpot, Cottonfield, Adidas, s további néhány márka termékei közül választanak.

Míg az európai kereskedők még nem szakadtak el a hagyományos, kétszezonos felosztástól, addig a tengerentúlon már új módi ütötte fel a fejét néhány éve: megjelent a karácsony előtti leértékelés. A Hálaadás után kezdődő vásárlási lázhoz több nevezetes nap is kapcsolódik az Egyesült Államokban. A nagy múltú családi ünnep másnapján, Fekete pénteken kora reggeltől hatalmas leárazásokkal várják a boltok a vásárlókat. A legnagyobb áruházak már éjféltől kinyitják kapuikat, hogy fogadni tudják az akciókra éhes vevőket. A kedvezmények idejére csak limitált készleteket halmoznak fel az üzletek, a cél elsősorban a karácsonyi kínálat iránti vásárlói kedv felkeltése. Az idei esztendőben némileg elszámolták magukat az akciók hirdetésével és a leárazás mértékével az üzletek, így többen is alacsonyabb forgalmat könyvelhettek el, amin a januári, újbóli leértékelési hullám sem segít.

Hogy a jövőben hasonló trend felüti-e fejét itthon is, azt még korai lenne megjósolni, de a Salamander üzleteiben semmiképpen sem kell hasonlóval számolnunk. „Az akcióknak és leértékeléseknek átláthatónak kell lenniük, és a vásárló soha nem érezheti, hogy becsapják, így az árakat sem szabad fel-le változtatni. Nem szabad kihasználni a vevők ünnep előtti vásárlókedvét” – hangsúlyozta Slezák Nóra.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik