Üzleti tippek

Új modellre várnak

Leépítjük azokat az értékesítési csatornákat és modelleket, amelyek nem hoznak nyereséget – magyarázza csökkenő eladásaik egyik következményét Czinege Orsolya, a Renault Hungária első magyar marketingigazgatója.

Czinege Orsolya kedvencei


Tévé: Deko Tv
Újság: HVG, lakberendezési lapok
Rádió: Juventus Rádió
Netes portál: Origo, Nők Lapja Café
Könyv: Paulo Coelho művei, pszichológiai könyvek
Film: francia filmek
Zene: a 70-es, 80-as, 90-es évek könnyűzenéje
Hobbi: lakberendezés, olvasás, barátok

– Egy nő miért megy autós céghez dolgozni?
– Elsősorban nem az autók, hanem a marketinges munka miatt jöttem ide kilenc évvel ezelőtt. Annak idején éppen egy német egyetem MBA-kurzusán végeztem, és mindenre gondoltam, csak arra nem, hogy egy francia cégnél fogok kikötni… Az autó is csak egy termék, amelynek ismerni kell a piacát és a vásárlói körét.
– Az elmúlt három évet a cég franciaországi központjában töltötte, így biztosan tudja, hogy miért Dacia néven vezették be a Logant Magyarországra. Hiszen van, ahol Renault Loganként forgalmazzák.
– Azért döntöttünk úgy, hogy szétválasztjuk a Renault-t és a Daciát Európában, mert utóbbinak egy önálló márkaképet akartunk kialakítani. Nem lett volna szerencsés összekeverni a Renault-val. Ahhoz, hogy árban is meg lehessen különböztetni a Logant, muszáj volt új márkaként bevezetni.
– Azt miért nem vették figyelembe, hogy a Daciának Magyarországon nagyon rossz az imázsa?
– Készültek kutatások, amelyekből ezt már a bevezetés előtt tudni lehetett.
– Nem lehetett volna nálunk más néven piacra dobni?
– Azt nem lehet megcsinálni, hogy Magyarországon más néven áruljuk, mint mondjuk Csehországban, mert mi egy régióba tartozunk. A Dacia bevezetésekor elért eredmények egyébként nem igazolták a félelmeinket. A márkával kapcsolatos sztereotípiákkal így is nap mint nap meg kell küzdenünk, azonban van egy olyan réteg, amely túlteszi magát ezen a márkakérdésen. A magyar emberekre amúgy sem nagyon jellemző a márkahűség, ráadásul nagyon árérzékenyek.
– 2006-hoz képest az idei év első felében 32 százalékkal csökkentek a Renault eladásai. Mi áll ennek hátterében?
– Egyrészt maga a piac is nagyon visszaesett…
– A teljes piac „csak” 11,6 százalékkal.
– De nagyon sok egy olyan országban tapasztalható csökkenés, ahol korábban évekig folyamatosan nőttek az eladások. A Renault esetében a visszaesésnek több oka is van. Nagyon sok márka megengedi magának azt a luxust, hogy veszteség árán is piacon tart egyes modelleket. Nálunk az a döntés született, hogy a nyereséges mennyiségekre koncentrálunk, azaz leépítjük azokat az értékesítési csatornákat és modelleket, amelyek nem hoznak elég pénzt. Emiatt állítottuk le a Modus vagy a Vel Satis forgalmazását.
– Ebből a kettőből amúgy sem adtak el túl sokat, tehát ez még nem indokol 30 százalék feletti visszaesést.
– Valóban, de van egy másik oka is a csökkenésnek. Az elmúlt két évben igazán új modellünk nem volt, így pedig nehéz kitörni a reklámzajból. Új modell híján leginkább csak akciózni lehet, ám ez elég szűk mozgásteret jelent: használtautó-beszámítás, finanszírozás vagy szimpla árkedvezmény. Az újdonság hiánya minden márkának rosszat tesz egy idő után. Két éve új elnöke van a Renault-nak, aki minden olyan termékfejlesztést leállított, amelynek nem volt biztos a sikere. Az új modellek csak most érkeznek meg, az első ilyen a Laguna lesz.
– Ilyen piaci helyzetben hogyan alakulnak a marketingkiadásaik?
– Az alapelv az, hogy ha csökkennek az eladások, akkor csökkennek a marketingköltések is. Vannak olyan modellek, amelyeknél ennek ellenére szinten tartjuk a kommunikációt, ilyen a Clio és a Megane.
– Mely modellek kapnak akkor kevesebbet?
– A felsőkategóriára és a haszongépjárművek hirdetéseire kevesebbet költöttük.
– Amennyiben nem itt dolgozna, akkor a Renault-n kívül milyen autót lenne kedve leginkább használni?
– A Renault-n kívül… Márka említése nélkül mondjuk egy nagykategóriás összkerék-meghajtású terepjárót el tudnék képzelni magamnak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik