Pénzügyi szakértővel a hátuk mögött szívesebben fejlesztenek és növekednek a hazai kisvállalkozások vezetői – derül ki a CIB Bank megbízásából készített kutatásból. A felmérésben a 250 millió forintos nettó árbevétel alatti cégeket és egyéni vállalkozókat kérdezték a fejlesztésekről, pályázatokról és az utódlásról.
Sokan fejlesztenének pályázati pénzből
A válaszadók több mint fele hallott már pályázati lehetőségekről, 22 százalékuk pedig rendszeresen figyeli és keresi is az ilyen forrásokat. Sokan találtak az elmúlt egy évben kifejezetten a saját fejlesztéseikhez illeszkedő pályázatot találtak: ezt az összes megkérdezett 45 százaléka jelezte, a 101-250 millió forint árbevételű cégek közül pedig 57 százalék.
Érdekes ugyanakkor, hogy még mindig többen használhatnák ki ténylegesen a pályázati forrásokat, mivel jelenleg mindössze a vizsgált kisvállalkozások 14 százaléka vett igénybe ténylegesen ilyen lehetőséget.
„Vannak szép számmal olyan társaságok, amelyek még nem hallottak a pályázati lehetőségekről, vagy tudják, hogy mi a nekik szóló pályázat, de nem használták ki ténylegesen az elérhető forrásokat. Mind a pályázatok, mind a kisvállalkozásoknak szóló banki források kapcsán az eredmények megerősítenek bennünket abban, hogy fontos szerepe van a tanácsadóknak a finanszírozási lehetőségek megismertetésében” – összegezte Bodnár Zoltán, a CIB kisvállalati szegmens vezetője.
A kisvállalkozások jellemzően üzletbővítésre költenék a pályázati pénzeket. A megkérdezettek mintegy fele fejlesztésekre fordítaná az összeget, 11 százalék létszámbővítésre és munkahely-megtartásra, míg 7 százalék önfejlesztésre és képzésre költené a pályázaton nyert pénzt.
A média szerepe
A pályázatokról tájékozott cégvezetők közül a legtöbben, közel 40 százalék a médiából értesül a lehetőségekről, és 32 százalék keresett fel pályázati tanácsadót, illetve hasonló arányban tudakozódtak releváns honlapokon és szakmai oldalakon.
Ha beüt a baj…
A külső tanácsadók külső szemként is működhetnek, akik ismerik a vállalkozás működését, különösen, ha nem várt eseménnyel – legyen az hirtelen növekedés vagy akár a célpiac zsugorodása – találják szembe magukat a vezetők, vagy ha a stafétabot átadása válik időszerűvé.
A cégvezetés átadásával kapcsolatban a megkérdezettek 14 százaléka tervezi úgy, hogy maximum 1-2 évig vesz részt aktívan a cégvezetésben, 60 százalék azzal számol, hogy még legalább 6 évig ő lesz a vállalkozás vezetője.
A társaság méretének bővülésével jellemzően a kisvállalkozások gyakrabban bevonják a cég életébe a családtagokat. A 100 millió forintnál kisebb árbevételű cégek esetében csak 21 százalék jelezte, hogy főállásban dolgoznak náluk a tulajdonos családtagjai, míg 100 millió felett ez a szám 46 százalékra bővül.
Hiányzik a „beugró” ember
Intő jel, hogy a vállalkozó és környezete, családja jellemzően nincs megfelelően felkészülve a nem várt eseményekre, sőt, sok helyen a vezetőnek nincs helyettese sem. Ez az arány meghaladja az 50 százalékot.