Indiában is terjeszkednek
A Suzuki Indiában is igyekszik gyorsan bővíteni termelőkapacitását, új gyárat építenek évi 100 ezres kapacitásra – a beruházást még idén be akarják fejezni –, és a kapacitást évi 250 ezerre akarják növelni 2008 első negyede után. Indiában csak az idei fejlesztés után kezdhetik az SX-4-es gyártását. A kisebb, 660 köbcentiméteres kisautók értékesítése Japánban 4,7 százalékkal 1,07 millióra nőtt az idei első félévben. A Suzuki saját márkaneve alatt 2,8 százalékkal növelte eladásait ezekből a hazai piacon, de a Nissannak és a Mazdának is szállít kisautókat. A Suzukinál úgy becsülik, hogy ilyen kisautókból a piac az idén 1,98-1,99 millióra emelkedik, de egyelőre tartják a korábban jelzett, 630 ezres saját értékesítési célt.
Nagy a kereslet az SX-4-esre
A bővítést egyebek között az SX-4-es modell iránti nagy, jelenleg nehezen kielégíthető kereslettel magyarázták. E modell európai értékesítési célját évi 60 ezerre növelték a korábbi 40 ezerről. Az SX-4-esek egy részét Japánból szállítják Európába, ám ennek lehetősége korlátozott, mert a japán telephelyek is teljes kapacitással termelnek már, mondta Ono Hirotaka.
Az SX-4-es társfejlesztője, az olasz FIAT, amely FIAT Sedici néven árusítja ezt a kocsit, ugyancsak öthavi elmaradásban van a megrendelések teljesítésével. A FIAT 30 ezer Sedici eladására számít az idén a korábban várt 20 ezer helyett, ez is indokolja a kapacitás bővítését a Magyar Suzukinál.
Munkerő-felvétel: régióban gondolkodnak
A Suzuki Rt. jelenleg is az ország egyik legnagyobb foglalkoztatója, 3500 munkavállaló dolgozik közvetlenül a vállalatnál. Tihanyi Tamás, a Suzuki PR-marketing vezetője a FigyelőNetnek elmondta, hogy az autógyár beruházási, bővítései folyamatosak. Most azonban még jobban „rákapcsolnak”, hiszen a gyár kapacitásának fejlesztésével jövő nyárig további ezer fővel bővítik a létszámukat. Mivel a cégnél javarészt szalagmunka folyik, a bővítés is ezt a területet érinti leginkább, de szükség lesz karbantartókra, műszaki- és magasabb végzettségű dolgozókra is – tudta meg a FigyelőNet a Suzuki munkatársától. A szalagmunkát betanított munkások végzik, az eddigi tapasztalatok alapján egyaránt megtalálható alap- és középfokú végzettséggel rendelkező. A betanítást a gyár maga hajtja végre, a képzés elsősorban Magyarországon zajlik, de Japánba is küldenek ki dolgozókat. Tihanyi Tamás hozzáfűzte, a munkafolyamatok nem bonyolultak, de a minőség nagyban függ a dolgozók hozzáállásától.
A társaság minden létező eszközt igénybe vesz a munkakörök betöltésére, folyamatosan jelennek meg a hirdetések, állandó kapcsolatban vannak a munkaügyi központokkal és kirendeltségekkel. A felvétel most már minden nap zajlik, míg korábban csak heti két napon tartottak felvételi napot. Tihanyi Tamás kifejtette, hogy mikor bővítésről van szó, a cég régiókban gondolkodik, és a Szlovákiából érkező munkavállalók előtt épp úgy nyitva tartják a kaput, mint a hazaiak előtt. A Komárom-Esztergom Megyei Munkaügyi Központ munkatársa a FigyelőNet megkeresésére elmondta, hogy feltehetően nem tudják a megyében rendelkezésre álló munkaerővel fedezni. Elmondása szerint egyébként 7767 regisztrált munkanélkülit tartottak nyilván június végén a megyében. A gyárban relatív magas a fluktuáció, ami azonban javarészt a munka jellegéből adódik, mivel az összeszerelési munka rendkívül nagy monotonitástűrést igényel.
Jelenleg összesítve a gyárban dolgozók durván egyharmada szlovák állampolgár, de a fizikai munkakörökre vetítve ez az arány már ötven százalék. A szlovák állampolgárokat akiket ugyanakkor bér illet meg, mint a magyar állampolgárságú kollégáikat. Magyarországon tizenöt éves múltra tekint vissza az autógyártás, vagyis a kilátások bíztatóak, ezzel együtt a cég marketing vezetője elismerte, kérdéses, hogy a Suzuki megnövekedett munkaerő-szükségletét ki tudja-e elégíteni a régió.