Élet-Stílus

A vesztes biennálépályázat sikeresebb lehet?

Az 52. Velencei Képzőművészeti Biennálé magyar standján felállítandó, Kultúra és szabadidő című videoinstallációt szerdán bemutatták Budapesten. A pályázatot 48 millió forinttal támogatja a kultusztárca, miközben volt olyan pályázat, amit azért utasítottak el, mert túllépte a 30 milliós határt. A korábbi vesztes munkáira állítólag lecsaptak Ausztriában.

Andreas Fogarasi alkotása egy háromszáz négyzetméteres, hat vetítőboxot tartalmazó videoinstalláció. A néhány személyes kis vetítőterekben hat budapesti művelődési házat bemutató, pár perces kisfilm fut majd a június 10-én nyíló biennálén.

Minimalista művházvideók


A vesztes biennálépályázat sikeresebb lehet? 1

Makettek a vetítőteremről (MTI)



Egy különleges alkotó különleges tematikájú projektjének nevezte a nemzeti stand pályázaton kiválasztott műalkotását Schneider Márta, az Oktatási és Kulturális Minisztérium (OKM) szakállamtitkára: „Mindenkinek mást mond majd, de ez az egyik érdeme” – mondta a politikus azokról a filmekről, amelyek a művelődési házak épületét és belső tereit minimalista eszközökkel, túlnyomórészt emberek nélkül mutatják. A filmek alatt utcazaj, háttérzaj, olykor zene vagy beszélgetésrészlet hallható, illetve néhány képkockán felirat olvasható. A pavilonban katalógus is az érdeklődők rendelkezésére áll, amelyben a művelődési házak rövid leírása, története olvasható.

A filmek a budai MOM, a mátyásföldi Ikarus, a kőbányai Pataky, a VIII. kerületi Gutenberg, az óbudai, valamint a budafoki Kusza művelődési házat mutatják – ismertette Tímár Katalin, a projekt kurátora. A válogatás szempontja az volt, hogy a videoinstalláció különböző korokban, illetve építészetileg és társadalmilag is különböző indíttatásból épült kultúrházakat mutasson be. A „miniatűr mozikban” látható felvételek nem szociológiai dokumentumfilmek, hanem szubjektív eszközökkel a kultúra helyzetének, helyszíneinek, struktúrájának változását idézik.

Andreas Fogarasi, 1977-es születésű képzőművész elmondta: a kultúra “perifériára szorult színhelyeiről” van szó, olyan intézményrendszerről, amely sok országban létezik, de Ausztriában például nem: „A filmek mesélnek arról, hogy milyen helyen, milyen fajta kultúrát élvezünk, alkotunk, látunk”. A kultúrházakat építészeti szempontból kívánta bemutatni, valamint a terekben rejlő lehetőségekre kívánta felhívni a figyelmet – mondta az alkotó azokra az újságírói kérdésekre, amelyek azt firtatták, vajon mit üzen a többnyire teljesen üres állapotban filmre vett, amúgy manapság is igen népszerű budapesti kultúrházak képe.

A vesztes pályázat sikere

Az OKM az idén 48 millió forinttal támogatja a nemzeti stand létrehozását a 52. Velencei Képzőművészeti Biennálén, amely június 10. és november 21. között kap helyet a velencei Giardini di Castello területén.

A Népszabadság tudósítás szerint a biennále nemzeti biztosa, Petrányi Zsolt arról beszélt, hogy a pályázattal kapcsolatban az idén is minden a legnagyobb rendben zajlott. Ezt annak ellenére mondta, hogy korábban Nemes Csaba az őszi zavargásokat feldolgozó „majdnem nyertes” Remake című animációs sorozata pusztán az országimázst féltő, jótékony minisztériumi bűvészmutatvány áldozataként került süllyesztőbe. A Népszabadság úgy tudja, hogy a Nemes Csaba pályamunkájára – amelyet nemrég Bécsben állítottak ki – lecsaptak az osztrák gyűjtők.

A minisztériumi támogatás bejelentett 48 milliós összege pedig azért különösen furcsa, mert korában tartott sajtótájékoztatón még arról beszéltek, hogy volt olyan pályázó, akit azért zártak ki mert a benyújtott munkájában túllépte a minisztérium által ígért 30 milliós költségvetési keretet.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik