Élet-Stílus

Elér minket is?

A tenyérben elférő, mobiltelefonnal kombinált miniszámítógépek meghódították a világnak azt a részét, amely már felkészült arra, hogy használja őket.












Elér minket is? 1


Elér minket is? 2
Elér minket is? 3

Az év talán legnagyobb mobilszenzációja az iPhone. A fejlesztő cég, az Apple jelenlegi kulcsembere, Steve Jobs puszta neve is elegendő ahhoz, hogy növekedjen a forgalom, de ez esetben többről van szó. Az érintőképernyős multimédiás telefonban olyan újítások jelentek meg, melyek átalakították a felhasználói szokásokat és igényeket.

A sikeres piaci bevezetést óriási reklámkampány előzte meg. Az Apple iPhone ugyanis annak a mindöszsze tízmillió vásárlónak készült, aki több készülék funkcióit szeretné egyben megkapni, olyan igényes kivitelezésben és magas szintű felhasználói kényelemmel, melyhez az iBook vagy az iPod már hozzászoktatta őket.













Elér minket is? 1


Elér minket is? 5

Elér minket is? 2
Elér minket is? 3

MINDEN EGYBEN, A ZSEBBEN. A zenehallgatás és a telefonálás mobilitása ma már mindennapos dolog. A háztartási informatika és internet előretörésével kézenfekvővé vált a zenék, fényképek megosztása, hordozása digitális formában. Elvisszük a nagymamának az unoka legújabb digitális fotóit, filmet nézünk unalmas utazás közben, e-mailt írunk a parkban ülve.

Ha mindezt viszonylag gyorsan, egymás után szeretnénk megtenni, akkor 3-4 kütyüt kell magunknál tartanunk, vagy keresnünk kell egy úgynevezett tenyérgépet (PDA), melyet teljesítménye és konfigurálhatósága alkalmassá tesz arra, hogy ellássa ezeket a feladatokat.









Elér minket is? 8

Megérintette a piacot


Az Apple keze átrajzolta a mobilpiacot. Az iPhone megjelenését követően két héttel megjelent a világ egyik legnagyobb PDA-gyártójának kínálatában a HTC Touch készülék. A tenyérgépbe zárt telefon tudásában hasonló bármilyen más PDA-telefonhoz, de érintőképernyője ujjbeggyel és könnyen kezelhető. A Windows Mobile-alapú operációs rendszerre és a speciális érintőképernyőre a HTC kifejlesztette saját szoftverét, mely iPhone-szerű kezelést tesz lehetővé. A HTC Touch Dual már a második verzió, megjelenése rövidesen várható.

De nemcsak a T-Mobile-nak és számos nagy szolgáltatónak beszállító HTC él az iPhone erejével. A Nokia már marketing-videóban ismertette elképzeléseit arról, milyen lesz újgenerációs okostelefonja a népszerű N95 szériát követően. A gyártó drágább készülékein alkalmazott Symbian operációs rendszer fejlesztője is előhozakodott várható frissítéseivel, a Symbian S60 verzióban teljes mértékben átveszi az „érints meg” gondolkodásmódot.

A kínai készülék-klónozó gyárak már az iPhone megjele-nése előtt kijöttek silány és elfogadható másolatokkal. Természetesen ezek köszönőviszonyban sincsenek az eredeti Apple-funkciona-litással.

Elér minket is? 8
Elér minket is? 3

A tízmillió felhasználó azonban, akiről már esett szó, nem szeret konfigurálni, telepíteni, kompatibilis szoftvert keresni az interneten. Csak felhasználni szeretne. Az Apple iPhone ezt a piaci igényt célozta meg.

LÉGY MÁS, MINT A TÖBBI. Az Apple iPhone sokban különbözik a konkurens termékektől. A nem csak körömheggyel vagy PDA-ceruzával, hanem kifejezetten ujjbeggyel kezelhető érintőképernyő kényelmesebbé tette a bevitelt. Az erős processzor lehetővé tette a látványos, 3D-szerű menükezelést, emiatt az emberi agyban jobban összeáll a sok funkció „helye” a virtuális térben, mint a PC-n megszokott menüknél. (Arra ugyanis jobban emlékszünk, ha látjuk, mikor jobbra kiment valaki, mint arra, ha elolvassuk, hogy „kiment a szobából valaki”.) A harmadik iPhone-különlegesség az elforgatás funkció. Képnézegetés közben, ha elfordítjuk a készüléket 90 fokkal, az éppen megtekintett fotó is vele fordul.

Ezeket a technikai újításokat természetesen nem az Apple találta ki, csupán ott alkalmazta őket a gyakorlatban, ahol a legtöbb eredményt hozzák. Ezzel elérte, hogy az iPhone nagyon könnyen kezelhető érintőképernyős tárgy lett, nem pedig mini számítógép.

Pedig nem mindenből a legjobb, a legtöbbet tudó van az iPhone-ban. Van ugyan WiFi-antenna, de kimaradt a GPS-navigáció. A telefonos internetes képessége mindössze az EDGE-elérésre korlátozódik, 3G/HDPA szélessávú elérésre nincsen mód. A beépített fényképező nem kapott vakut. Az e-mailekben lévő csatolások nem tölthetők le a belső háttértárra, és még sorolhatnánk. Viszont megnézhetjük kedvenc YouTube-videónkat, weboldalunkat, sms-ezhetünk, küldhetünk és fogadhatunk e-mailt, fényképezhetünk, zenét hallgathatunk – és mindezt egy telefonon.

BENNE VAGYUNK A CÉLCSOPORTBAN? A készülék elsődleges célközönsége Észak-Amerika lakossága. Egyrészt könnyebb volt speciális megállapodást kötni az AT&T telefonszolgáltatóval, mint megküzdeni a sokszereplős, egyelőre a közös roamingszerződéseken dolgozó európai piaccal. Másrészt más a vásárlói magatartás, ezt már az iPod megjelenésekor megmutatta a piac. Hazánkban például nem éppen iPod segítségével vásárol zenét a közönség.

Az Apple tehát ismét nem csak a készülékre, hanem a készülékre és a hozzáadott értékre együtt helyezte a hangsúlyt, mert ez további bevételeket eredményezhet számára. A kelet-európai régió azonban még csak az sms-es szavazásnál és a csengőhangletöltésnél tart, kevésbé hajlamos arra, hogy interneten vásároljon.

Amerikában 2007. június 29. óta kapható az iPhone. Nem hivatalos információk szerint az európai megjelenés 2007 novemberében várható, a német T-Mobile szolgáltató kínálatában. Magyarországon 2008 novemberét merik csak ígérgetni a magukat megnevezni nem kívánó forgalmazók. A Magyar Telekom Nyrt. mindenesetre 2007 októberében leadta igényeit az iPhone-nal kapcsolatos T-Mobile-domainek bejegyzésére.

Mennyibe fog kerülni nálunk a készülék? Az iPhone ára 2007 szeptemberében a megjelenést követően alig pár hónappal 599 amerikai dollárról 399 dollárra esett. A gyártó frissítette modelljeit 8 GB-os kapacitásra, ez után az első körben 4 GB-os háttértárral megjelentetett szériát 299 dollárért kínálta. Feljelentések, sajtóbotrány után Steve Jobs egy 100 dolláros kupont ajánlott fel a drágábban vásárlóknak. A T-Mobile-árakról jelenleg annyit tudni, hogy a nyugat-európai készülékek várhatóan már 399 dolláros árfekvésben kerülnek a szolgáltatók kínálatába.










Elér minket is? 8

Mi lesz az iPoddal?














Elér minket is? 1


Elér minket is? 2
Elér minket is? 3

Természetesen nem azért dolgozott az Apple csapata ennyit az iPhone-on, hogy a termék bevezetése, majd kifuttatása után a babérjain üljön. Jönnek az új termékek, melyek egy része talán az írás megjelenésekor hazánkban is kapható lesz már.

Szeptember elején mutatta be a gyártó új multimédiás modelljeit. A teljes iPod-sorozatot lecserélik, és iPhone-menüs darabokkal bombázzák a fiatalokat. Mint azt sejteni lehetett, meg fog jelenni egy olyan modell is, mely azokat célozza meg, akik csak a 150 dolláros árat hajlandók vagy képesek megfizetni. Ők első körben nem telefont, hanem iPod Touch-t kapnak, mely egy telefon nélküli iPhone. A használat közben történő vásárlás itt sem marad el, hiszen egyetlen érintéssel WiFi-kapcsolat segítségével megvehetjük kedvenc zenéinket. A kisebb kijelzővel készülő iPod Classic és a nevéhez méltóan apró iPod Nano változat is megkapta az animált menüket, lecserélve ezzel a korábbi teljes iPod-termékskálát.

Spekulációkat találhatunk az interneten arról, hogy az iPhone második változata már GPS-navigációt is kap majd, továbbá lesz benne 3G/HSDPA nagy sávszélességű internetelérés, mely az európai és az orosz piacon nagyobb sikert arathat. Amennyiben az Apple számításai beválnak a 150 dolláros kategóriában, várható egy iPhone Nano-megjelenés is.

Elér minket is? 8
Elér minket is? 3

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik