Élet-Stílus

Kezelhető brutalitás – Audi RS4

4,2 literes V8-as motor, 420 lóerővel. Hatalmas teljesítmény, az RS4-est mégis gyerekjáték vezetni.

RS = brutális

A RS jelzés már a kezdetektől egyet jelentett a brutalitással az Audinál. Az első ilyen jelzésű modell a RS2 Avant volt, amivel az Ingolstadt székhelyű gyár 1994-ben rukkolt elő. Az akkori 80-as kombi (Avant) változatába egy 2,2 literes öthengeres motort építettek be és természetesen egy turbófeltöltőt is csatoltak hozzá, a modellt a Porsche mérnőkeivel közösen fejlesztették.

Az RS4-es nem számít új modellnek, ugyanis ezzel a jelzéssel 1999-től már gyártotta a quattro GmbH neckarsulmi üzemében az utcai használatra szabott sportkocsit, bár akkor még 2,7 literes biturbó motorral és kizárólag kombi változatban.

Újjászületett

A második generációs RS4-ben a turbómotor helyett szívó dolgozik, a kombi változat mellett pedig már limuzin kivitel is kapható. A tavalyi Genfi Autószalonon debütáló A4-es csúcsmodell a trendnek megfelelően egy V8-as motor erejével gazdálkodik, ahogyan azt mostanában a konkurens gyártók is teszik. Rendkívül élénkre hangolták közvetlen befecskendezésű, 4,2 literes V8-ast, amit jól példáz, hogy maximális 420 lóerős teljesítményét 7800-as fordulaton adja le, és egészen 8250-ig lehet pörgetni. Maximális 430 newtonméteres nyomatékát 5500-as fordulatszám mellett produkálja a motor, de ennek 90 százaléka rendelkezésre áll a 2250 és 7600 közötti tartományban is.


Kezelhető brutalitás – Audi RS4 1

Fotó: Vezess.hu

Mindössze 4,8 másodperc szükséges ahhoz, hogy álló helyzetből 100 km/órás sebességre gyorsítsuk az RS4-est, és a 16,6 másodperces 200-as sprintidő is elismerésre méltó. Ezen értékek kivitelezéséhez szükség lesz némi gyakorlásra, ugyanis ehhez egy 6 sebességes kézi váltót kell a megfelelő ritmusban kezelni. A hatalmas teljesítmény ellenére az autó kezes báránynak bizonyult.

Mindennapi használatra

Teljesítmény alapján vérbeli sportautónak tűnik, a gyakorlatban viszont egy cseppet sem nehezebb vezetni, mint egy 1,2-es Skoda Fabiát. Ennek legfőbb magyarázata a nemrégiben 25. születésnapját ünneplő quattro összkerék-hajtás kifinomultsága.

Nagyobb gázadásokra is finoman és kiegyensúlyozottan reagál a hajtás, semmilyen jel nem utal arra, hogy probléma lenne az erőátvitellel. És nincs is! A konkurensek közül ez teszi kiemelkedővé az Audit, ettől vezethető sokkal könnyebben, ugyanakkor hozzáértő kezek alatt ettől tolhatóak ki még jobban a fizikai határai. Ugyan kis sebességnél nehezebb finomabban váltani, de egy kis gyakorlattal és némi önmegtartó képességgel tökéletes bevásárló autónak is elmegy az RS4.

Az RS6-ból származik a DRC (Dynamic Ride Control), ami az autó bólogatását és oldalirányú dülöngélését hivatott megakadályozni. Érdekesség, hogy ezt nem elektronika, hanem az átlósan elhelyezkedő lengéscsillapítók közötti hidraulikus kapcsolat révén működik.

A versenypálya ördöge

A Milano körüli forgalmas úton már-már unalmas autónak kezdtem érezni az RS4-est, de szerencsére a Vizzola-ban található Pirelli tesztpályán is kipróbálhattuk az autót. Itt gyökeresen megváltozott a véleményem, rájöttem, hogy az RS4-es kőkemény versenyautó.


Kezelhető brutalitás – Audi RS4 2

Fotó: Vezess.hu

A sportos vezetést szorgalmazza, hogy a quattro hajtás alaphelyzetben a nyomaték 60 százalékát engedi a hátsó tengelyre, így inkább a hátsó rész indul meg könnyebben és kevésbé tolja az orrát kanyarban.

Amikor már azt hittem, hogy a félig vizes, félig száraz pályán jó időket autózom, beültem Marco Werner mellé, aki a győztes Audi Le Mans csapat tagja, rá kellett döbbenem, hogy ennél jóval többre képes az RS4, mintsem, hogy 10 perc alatt kiautózzam belőle a maximumot.

Drága játékszer az RS4, de valószínűleg szinte a tökéletesség határát súrolja. Extrém sportautó és tökéletes hétköznapi bevásárlóautó egyszerre. Az alapár 18 millió forint körül várható, a jobban felszerelt változatok néhány millióval 20 felett.

A kocsiról bővebben itt olvashat.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik