Élet-Stílus

Nagyvadak a célkeresztben

Felsővezetői állások esetében nem csupán a pozíció rangja miatt lehet szükség fejvadászra: vannak kiváló szakemberek, akik önmaguktól sosem pályáznának egy meghirdetett állásra.

Nem luxus és nem ablakon kidobott pénz vezető szakemberek kiválasztását profi fejvadászra bízni. Maga a pozíció is megkövetelheti, hogy ne országos lapban adjunk fel álláshirdetést – ezzel egyúttal kommunikálva, hogy a cég elvesztette vezetőjét vagy egyik legjobb szakemberét –, hanem olyan cégre bízzuk magunkat, amely jól ismeri a lehetséges jelölteket, egyúttal teljes mértékben diszkréten jár el. Magyarországon ma alig maroknyian foglalkoznak „prémiumkategóriás” szakemberek, csúcsvezetők kiválasztásával – elsősorban nemzetközi fejvadászok honi leányvállalatai.

Nagyvadak a célkeresztben 1

Természetesen ezek a cégek sem ülnek a babérjaikon, várva, hogy az ajtón beessen egy újabb ügyfél; sokszor maguk ajánlkoznak fel, ha hírét veszik, hogy egy vezetői pozíció megüresedett. „Egy fejvadásznak nyitott füllel kell járnia, hiszen sok üresedést nem jelentenek be – nem kockáztatják negatív hír keletkezését egy szakember távozása után” – mondja Buga Olivér, a Ray & Berndtson CEE vezető tanácsadója.

A megbízások egyébként általában úgy érkeznek, hogy közvetlenül kérik fel a megbízók a fejvadászt, vagy tendert írnak ki néhány cég számára. „Többször előfordult már, hogy egy adott pozícióra kiválasztott felsővezetőt megkerestünk egy ajánlattal, de végül nem őt választották ki, viszont megbízó vált belőle, amikor neki volt szüksége fejvadászra” – teszi mindehhez hozzá Kecskés Mónika, a Pedersen & Partners ügyvezető igazgatója.

Fejvadászat számokban

❚ igazi topmenedzserek keresésére egy fejvadász általában évi 10–20 megbízást kap
❚ egy-egy megbízás rövidlistás jelöltjeinek bemutatása optimális esetben 4–8 hétig tart
❚ a díjazás a jelölt pozíciójához társuló bér 30–40 százaléka
❚ a fejvadászok egy év garanciát adnak az új jelöltre

felsővezetők esetében egy-egy lelépti díj (a versenytárstilalom
megszegése) 3–6 havi átlagbér, vagyis akár 5–10 millió forint is lehet

A networking hatalma
Mindegyik fejvadász állítja, hogy ebben a szakmában az egyik kulcstényező a kapcsolati tőke. A jelöltek kiválasztásakor ugyanis nem elég a céges adatbázis megfelelő átnézése vagy a publikus céginformációk, listák, az interneten elérhető honlapok, sajtónyilatkozatok közötti kutatás: legalább ennyire fontosak az ajánlások – akár az iparágban tevékenykedő szaktekintélyektől, akár azoktól, akiket a fejvadász megkeres, de nem érdekli őket az ajánlat. Márpedig kapcsolat, ismeretség nélkül nehéz kapcsolatba lépni mindazokkal, akik érdemi ajánlást tehetnek – a tetemes időmegtakarításról nem is beszélve.

A fejvadászok kifejezetten kedvelik a valódi kihívást jelentő egyedi megbízásokat, amelyek során például „egyedi” cégek élére kell vezetőt keresni – vagyis csupán egy létezik belőlük a régióban vagy éppen az egész országban. „Ezekben az esetekben még fontosabb, hogy a döntéshozók tisztában legyenek azzal, milyen tulajdonságok, képességek, tapasztalat alapján keresnek szakembert” – mondja Fazekas Zsolt, a HILL International Hungary ügyvezető igazgatója.

A fejvadásznak ekkor különösen nagy a felelőssége, mivel két irányban kell közvetítőként, tanácsadóként működnie: a kiválasztott jelölt előtt képviselni a céget, s persze segíteni is a döntésében, illetve a megbízóval szemben is tanácsadóként fellépni – adott esetben rávilágítani arra, hogy nem a pozíció sikeres betöltéséhez leginkább szükséges paraméterek alapján keresi új munkatársát. „Diplomataként, a megfelelő kérdések feltétele révén lehet rávilágítani a disszonanciára” – árulja el Kecskés Mónika.

Messzire nehezebb
Az egyedi szakemberek kiválasztásakor – a középvezetői pozícióktól eltérően – nem feltétlenül szükséges, hogy a jelölt az adott szektorban szerezzen tapasztalatot, elég, ha ismeri az iparágat, dolgozott benne. Ennél lényegesen meghatározóbb, hogy teljesíti-e az egyéb elvárásokat – például elég jó stratéga-e, mennyire alkalmazkodó, esetleg képes-e válságmenedzseri feladatok ellátására. Ha az adott vezető más iparágban ugyan, de nagyon hasonló célok elérésében egyszer már sikeres volt, akkor valószínű, hogy ezt a teljesítményét máshol is meg tudja ismételni.

BKV-válságmenedzser kerestetik

Megkérdeztünk
fejvadászokat, hogyan állnának neki a keresésnek, milyen buktatói
lehetnek a megbízásnak, milyen vezetőt ajánlanának a BKV gondjainak
megoldására…

Nagyvadak a célkeresztben 1

Fazekas Zsolt, HILL International Hungary:
Ha
a tulajdonos tisztában van azzal, hogy milyen vezetőt keres, akkor ez
az egyik legkönnyebb megbízás. A tiszta, jól megfogalmazott
kritériumokhoz szűk célpiac kapcsolódik – könnyen beazonosíthatók a
jelöltek. A világos elvárások hiányában azonban lehetetlen küldetés.

Cservenyák Tamás, DBM Hungary:
Legfontosabb,
hogy a tulajdonos tisztában legyen azzal, milyen kvalitások fontosak
számára: jó válságmenedzserre van szüksége? Legyen rutinos politikus?
Képes legyen jól kijönni a főváros vezetésével, a kormányzattal? Legyen
szakmabeli? Ebből következően legalább három, teljesen eltérő vezetői
profil vázolható fel: politikus, válságmenedzser, szakember. Ezek mind
tapasztalatban, mind személyes tulajdonságokban jelentősen különböznek.

Nagyvadak a célkeresztben 1

Buga Olivér, Ray & Berndtson:
Időt
kell szánni a helyzet teljes körű megismerésére: nem elég, ha csak a
megbízó mondja el, milyen szakembert szeretne a cég élén látni. Kit
fogadnának el a dolgozók, de elsősorban a menedzsment? Fontos az iparág
részletes ismerete, a tanácsadó meglévő forrásai és kapcsolatvilága,
mert elképzelhető, hogy a legmegfelelőbb jelölteket ajánlás alapján
lehet felkutatni.
A jelöltekkel szemben is felelősséggel
tartozunk: hiába a tulajdonosi ígéretek, ha a valóságban számos
banánhéj várja a cégen belül az új vezetőt. Érdemes megvizsgálni
nemzetközi esetleírásokat, iparágaktól függetlenül – más országokban
hogyan oldották meg ezt a kérdést.

Kecskés Mónika, Pedersen & Partners:
Fontos
feltérképezni a helyzetet, miért is került válságba a BKV. Erre
informális csatornákat is igénybe lehet venni. Utána meg kell ismerni a
tulajdonosok elvárásait, milyen embert szeretnének felvenni:
válságmenedzsert, stratégát, jó politikai kapcsolatokkal rendelkező
lobbistát, netán egy ágazati szakembert képzeltek el? Mi valószínűleg
megmozgatnánk nemzetközi kapcsolatainkat is, és megtudnánk, hogyan
jártak el hasonló helyzetekben más országok, illetve: ha van
sikertörténet, annak mi a kulcsa, milyen vezető volt ott sikeres?

Ugyanakkor a felsővezetők annyiban mégiscsak hasonlítanak a munkaerőpiac többi szereplőjéhez, hogy nehezen mozdulnak. „Személyes tapasztalatom szerint a felsővezetők döntését az új munkahely földrajzi elhelyezkedése nagyban befolyásolja, bár a csomag része a vállalati lakás és az autó, az ingázást mégis ritkán vállalják. A vidéki régiókba, például Kelet-Magyarországra nehéz feladat elcsábítani egy Budapesten dolgozó felsővezetőt, még akkor is, ha a vállalat finanszírozná az egész család áttelepülését” – mondja Buga Olivér.

Kétszer ugyanabba?
Több versenytárs működése esetén a megbízók döntéshozóinak ízlésétől függ, hogy szeretnének-e átcsábítani a konkurenciá¬tól szakembert, illetve kifizetik-e a legtöbbször borsos büntetést, ha a munkavállaló szerződésben vállalta, hogy munkaviszonyának felbontása után akár több évig nem dolgozik versenytárs vállalatnak. A piacon egyébként a kereslet-kínálat törvényei kiválóan érvényesülnek. „A munkaadók a keresések egy jó részében azt preferálják, ha valaki ugyanazon a piacon éppen ugyanazt csinálta; de ha túl kevés a szereplő az adott szegmensben, akkor kénytelenek más iparágakban keresni olyat, aki hasonló munkát végzett, a szakmát pedig megtanítják neki” – mondja Cservenyák Tamás, a DBM Hungary ügyvezető partnere. Minél kisebb a választék, annál inkább hajlandók a munkaadók az egyéb költségek felvállalására.

Lényegesen ritkább, amikor a megbízók kifejezetten szakmán kívülit keresnek, hogy új tapasztalatot, friss gondolkodást hozzon a szervezetbe, bár ez sem precedens nélküli: néhány éve nagyon sok FMCG-vállalatnál dolgozó marketinges ment át a bankszférába. A „külsősöket” legtöbbször azért választják nehezen a munkaadók, mert a többi dolgozónak el kell fogadnia az új vezetőt – márpedig ez elég nehéz, ha a szakmát a munkatársaknak kell „megtanítaniuk” neki. Ez főleg válsághelyzet esetén lehet kritikus, amikor az új vezetőben van mindenki bizalma.

Hogy senki meg ne hallja
A kapcsolati tőkén kívül a felsővezetőket kereső fejvadászok esetében a másik döntő tényező a diszkréció, amelynek mindkét irányban tökéletesen kell működnie. „A megbízó nevével vagy a kereset nagyságával sohasem kecsegtetek senkit az első körben, főleg nem telefonon – mondja Buga Olivér. – Természetesen a jelöltet is biztosítjuk szigorú titoktartásunkról, nem fedjük fel a rá vonatkozó információkat előzetes és egyértelmű engedélye nélkül.”

Az pedig ugyancsak ritkaságszámba megy, ha a megbízó kifejezetten kéri, hogy a neve hangozzon el már az első körben – jegyzi meg Kecskés Mónika. A megbízó kilétét csak az úgynevezett shortlist- (rövidlistás) jelöltek tudják meg a bemutatás előtt, vagyis azok, akikkel a fejvadász már tárgyalt személyesen, a jelölt érdeklődik a pozíció iránt, s a szakember alkalmasnak tartja arra, hogy bemutassa a megbízónak. Ekkor persze a jelölt még mindig eldöntheti, hogy kíván-e a megbízóval találkozni, immár ismerve a céget.

A másik irányba pedig azért is fontos a megkeresett, de esetleg nem bemutatott jelöltek inkognitójának fenntartása, mivel egy-egy szakember elcsábíthatóságának könnyen híre megy, s hamar visszajuthat a munkaadóhoz. Különösen vidéken lényeges mindez, ahol egy-egy szakterület igencsak belterjes, egy új pozíció híre pedig szájról szájra terjed.

Van olcsóbb, van jobb?
Fejvadászt alkalmazni nem olcsó mulatság: a meghirdetett pozícióhoz társuló éves bér 30–40 százalékát is elérheti a honorárium. „Cserébe” a szokásos 3–6 havi garancia többszörösét vállalják a fejvadászok, vagyis ha az ajánlott jelölt adott időn, legfeljebb egy éven belül mégiscsak más állás után néz, akkor új jelöltet mutatnak be az adott pozícióra – további díjazás nélkül.

„Ha konkrétan tudja a vállalat, hogy kit akar megkeresni, akkor költséghatékonyabb megoldás is van, mint fejvadászt megbízni súlyos milliókért – mondja Cservenyák Tamás. – De lehet, hogy a megbízók elegánsabbnak tartják ezt a megoldást. Viszont teljesen megfelelő az is, ha a tulajdonos képviselője személyesen megkeresi a célszemélyt.”

Ebben persze benne rejlik az a kockázat, hogy az egyetlen kiszemelt jelölt nem vállalja, illetve híre megy az üresedésnek, ami a már említett imázsrombolással is járhat – arról nem is beszélve, hogy a felkínált állás visszautasítása elég kínos, ilyenkor ugyanis az előválogatás jelentette diszkréció nem érvényesül. Fejvadászt megbízni akkor a legelőnyösebb, ha a pozíció elvárásai tiszták, ebben egyetértés van a döntéshozók között – és fel kell kutatni olyan szakembert, aki erre alkalmas lehet, de egy pályázatra sosem jelentkezne.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik