Amikor 2002-ben pár, lelkes, magyar, fiatal fejlesztőnek köszönhetően elindult a világon az elsők között a Wiw.hu szociális hálózat, senki sem gondolta, hogy alig pár év múlva a világ hálózatcsatlakozási lázban fog égni.
Az Iwiw.hu éveken keresztül lassú növekedést produkált, igazán átütő sikereket akkor még nem sikerült elérnie. 2005-ben a fejlesztők a szűkös pénzügyi források ellenére folyamatos innovációval új szolgáltatásokat vezettek be, többnyelvűvé tették a rendszert, nyílt fórumokat, képfeltöltési és apróhirdetési rendszert indítottak.
A világszerte ígéretes szolgáltatásnak induló, magyar internetes start-up céget időközben felvásárolta a T-Com-csoport. A fiatal alapítók innovációját felváltotta az új tulajdonos konzervatív üzleti politikája, így az Iwiw térnyerése jelentősen lelassult. Bár ma is Magyarország meghatározó magyar nyelvű szociális hálózata, a világ élvonalából az innovatív fejlesztések elmaradásából adódóan mind jobban kiszorulóban van. Nézzük meg, mi történt ez idő alatt a fejlett világban!
Érdekesség a magyar online térről
– 750–800 000 egyéni felhasználó/nap (forrás: Webaudit)
– A felhasználók összesen 1 360 459 434 aktív percet töltenek havonta az MSN-en! Azaz felhasználóink naponta több mint 60 percig használják szolgáltatásunkat!
– Átlagosan 55 MSN-kapcsolat, naponta 2-3 ismerőssel folytatott beszélgetést egy user 16 órától 23 óráig intenzív használat, és ebből is a 18–20 óra közötti intervallum a legintenzívebb
Forrás: az ab&c target és az NRC piackutató cég közös felmérése, 2008
NEMZETKÖZI HATÁSOK
2004-ben egy Mark Zuckenberg nevű, végzős harvardi egyetemista kollégiumi szobájában ismerőskezelő rendszer fejlesztésébe kezdett. A Facebook névre keresztelt szolgáltatás gyorsan népszerű lett az egyetemi diáktársak körében, később az összes amerikai egyetem hallgatója, majd az összes középiskola csatlakozott a hálózathoz. A Facebook ma világszerte az egyik legismertebb nyitott szociális hálózat, tagjainak száma meghaladja a 124 millió főt. A cég üzleti felfutását jól mutatja, hogy 2007 októberében a Microsoft 1,6%-os tulajdonrészt vásárolt benne 240 millió dollárért. 2008-ban a Facebook a folyamatos növekedés fenntartása érdekében megnyitotta felületét a fejlesztők előtt. Úgy tűnik, ezzel a lépésével önálló iparágat hozott létre, felhasználói kiszolgálására ma már több ezer alkalmazás elérhető. Becslések szerint 2008-ban a szociális hálózatok tagjainak létrehozott felhasználói profil száma meghaladja az 1,3 milliárd főt. A szociális hálózatok a világ legnagyobb látogatottságú oldalaivá váltak. Felmérések szerint egyes korcsoportokban regionálisan a 99,9%-os lefedettséget is sikerült elérniük.
NÖVEKVŐ INTEGRÁCIÓ
A Facebook nyitott platformján megjelenő ezerféle felhasználói alkalmazás tömeges és átütő sikere az idei év egyik fő irányvonala. Jól megmutatja azt a tényt, hogy a felhasználók mind több szolgáltatást várnak el egy szociális hálózattól. Kapcsolatkezelés, tartalommegosztás (fotóalbum és blog), kommentálási lehetőségek, fórumindítás – ezek ma már többnyire alapszolgáltatásoknak tekinthetők. A következő időszak meghatározó fejlődési irányvonala a sokoldalú felhasználási lehetőségek további növekedése, a közösségitartalom-megosztás újabb megoldásainak támogatása. Hamarosan alapfunkcióvá válnak a szociális hálózatokon belül is az azonnali üzenetküldési lehetőségek, ingyenes telefonálási lehetőségek, videochat, webkonferencia, videomegosztás és közösségi multimédiás tartalomkészítés.
Egy gyakorlati példánál maradva, a felhasználók növekvő száma mobil eszközökön (laptop, iPhone) keresztül kapcsolódik a világhálóra. Az internetre kötött gépek egyedi azonosító címe (IP) alapján elérhetővé válhat, hogy a Google Maps térképszolgáltatás segítségével bárki hozzárendelheti felhasználói profiljához, hogy pontosan merre tartózkodik éppen, és láthatja a profilját megnézők földrajzi elhelyezkedését. Ervan Pouliquen, az MSN Messenger európai regionális vezetőjének véleménye szerint azok az oldalak lesznek különösen népszerűek, ahol a színes szolgáltatási palettát egyszerű és könnyű kezelhetőséggel sikerül párosítani. A mobilitás előretörése az azonnali üzenetküldő rendszerek területén kihat a szociális hálózatokra is. A nyitott felületeknek köszönhetően a népszerűvé váló új webes szolgáltatások is könnyebben integrálhatóvá válnak a különböző felhasználói felületek között, ami a szociális hálózatok további globális térnyerését jelzi előre.
TEMATIKUS HÁLÓZATOK
A szociális hálózatok jelentős fejlődésen mennek keresztül napjainkban. Korábban elsősorban általános célokra, az ismerősökkel való kapcsolattartásra használták őket a felhasználók, az utóbbi időben megjelentek és gyorsan növekednek a tematikus, adott témakörökre specializálódó közösségépítő hálózati megoldások. Jó példa lehet erre az Agro 2.0 kísérleti webszolgáltatás, amely a zöldházak építése iránt érdeklődő agronómusokat szeretné egy aktív interaktív közösségbe összegyűjteni. A barátokkal való kapcsolattartást mind inkább kiegészítik az üzleti célok, a passzív olvasást felváltja a földrajzi határokon átnyúló, interaktív tudásmegosztás. A hálózati tagok interakcióinak növekedésével pedig az iparági legjobb gyakorlatok gyors és könnyű átvétele is lehetővé válik. A felhasználók profiladatainak és webes aktivitásának precíz elemzésével a közösségi oldalakat építők olyan részletes, személyre szóló információkhoz jutnak látogatóikról, ami korábban elképzelhetetlen volt. A szociális hálózatok fejlődése a vállalatok marketingtevékenységének sorában is új fejezetet nyit. Amíg egy nyomtatott vagy televíziós hirdetés hatékonyságát nehezen lehet felmérni, az online világban pontosan meg lehet mondani, hogy egy-egy információs kampány kihez jutott el, és ez milyen visszacsatolást (hatásfokot) eredményezett.
A hagyományos hirdetések kora leáldozóban van? Hamarosan igen, ha egy új termék célcsoportja csak ezer vásárló lesz az egész világon, akkor sem kell irdatlan összegeket elkölteni marketingtevékenységre, a felhasználók szokásait ismerve az online térben személyre szabhatóan megtalálhatók és könnyen elérhetők lesznek a potenciális vásárlók.
MEGOSZTVA A VILÁGGAL
A gyorsan növekvő online közösségek életében a visszaélések száma drasztikusan növekszik. Alapvetően kétféle trendet különböztethetünk meg: az egyik a közzétett/megosztott tartalom manipulációjával kapcsolatos, a másik a felhasználók ellen elkövetett visszaélés. Az előbbire jó példa lehet az a YouTube-filmelőzetes, amit egy nagy médiaóriás munkatársa magánfelhasználónak álcázva magát tett fel 2006-ban a YouTube-ra. Alig egy hét alatt kreáltak a videóhoz 7000 újonnan regisztrált „rajongót”, akik más online fórumokon is hirdették a filmelőzetest, ezzel próbálva növelni a bemutatandó film sikerét.
A felhasználók visszaéléseire is bőven van példa. A Cambridge Egyetem legfrissebb kutatása szerint a hallgatók közül megdöbbentően nagy számban használják az online közösségi oldalakat iskolai csalásokra, a felmérés szerint mindössze a hallgatók 5%-a találja ki magától a megoldandó házi dolgozatot. Napjainkban, úgy tűnik, a felhasználók minden személyes információjukat örömmel teszik fel a világhálóra, és osztják meg az egész világgal. Emberek százmilliói hoznak létre személyes blogokat, teszik fel képeiket képmegosztó hálózatokra, osztják meg személyes videóikat a nagyvilággal, és tárják fel a nagyvilág előtt kapcsolati hálójukat, lakcímüket, telefonszámukat, munkahelyüket és beosztásukat, privát életüket. A nyilvános oldalakon keresztül bárki betekinthet a közzétett családok életébe, ami tömeges méretű biztonsági fenyegetések forrásává válik.
Hogyan védje meg gyermekét a szociális hálózatokon?
1. Beszélgessen a gyerekkel, és mutasson őszinte érdeklődést, amikor mesél internetes aktivitásáról!
2.Legyen őszinte! Ossza meg gondolatait a virtuális környezet esetleges veszélyeiről! Oldalak blokkolása vagy a számítógép elzárása nem helyettesítheti az őszinte beszédet. Az otthoni munkaállomáson kívül még számos lehetőség áll rendelkezésre a másokkal való online beszélgetésre és levelezésre.
3. Nyomatékosan kérjék meg gyermeküket, hogy SOHA ne adja ki e-mail címét, telefonszámát vagy bármilyen más személyes információt, amely lehetővé tenné, hogy őt vagy a család más tagjait fenyegetés érhesse. Kérdezzék meg gyermeküket, mit gondol a következményekről. Tudatosítsák benne, hogy virtuális tevékenységüknek a valódi világban is lehet következménye.
4.Mondja el gyereknek, hogy ne adjon ki olyan információt a család bármely tagjairól, amelyet szerinte a felnőttek sem szoktak idegenekkel megbeszélni.
5.Magyarázza el gyereknek, hogy a virtuális világban még a mesefigurás profilok mögött is valós személyek tartózkodnak, és nem szabad vakon elhinni, amit levélben leírnak.
6.Tegye a számítógépet olyan helyre, amely nem a gyerekszobában van, hanem bárki számára hozzáférhető. Ezáltal könnyebben megfigyelheti, milyen portálokat látogat a gyerek a weben. Legyen ott azokon a portálokon, amelyet gyermeke is meglátogat, ez segíthet megérteni, hogy milyen környezetben tölti idejét.
7.Figyelmeztesse a gyermeket, hogy nyilvános számítógépek használatakor nincs garancia arra, hogy más nem férhet hozzá személyes adataihoz, leveleihez.
8.Ha a gyermek elmeséli, hogy egy idegen mindenképpen találkozni szeretne vele, fenyegeti, zaklatja, szexuális ajánlatot tesz, furcsa dolgokat kérdez, haladéktalanul lépjen kapcsolatba a portál üzemeltetőivel és a rendőrséggel.
9.Ne törölje azokat a leveleket, amelyek a szülők vagy a gyermekek zsarolását, zaklatását, szexuális ajánlatait tartalmazzák. Ezek az adatok segíthetik a rendőrséget a tettesek felderítésében.
10.Beszélje meg gyermekével, hogy találkozhat a portálon megismert személyekkel, de csak akkor, ha a szülők is hozzájárulnak ehhez.