Gazdaság

KÍNÁLATI PIAC – Áralku

Hat-nyolc év alatt alaposan megváltozott az autóvásárlás módja. Kezdjük elfelejteni a többéves várakozást, a Merkur-telepen izgalomban és bizonytalanságban töltött órákat a Trabantra, Wartburgra várva. Ma szinte órák alatt lehet akár részletre is új autót venni - igaz, a Trabi hajdani árának ötven-százszorosáért. Ebből viszont valamennyit alkudni is lehet.

Annyiban hálás is lehet az autóvásárló Bokros Lajosnak, hogy intézményesítette a részletfizetést, a kölcsönből vásárlást. A kereskedők egyre rafináltabb értékesítési akciókat ötlenek ki, hogy a forgalmat felsrófolják. Ezek mindegyike közvetlenül vagy áttételekkel az autó árát (és a kereskedő árrését) csökkenti. Az eladónak átmenetileg akár a veszteséget is vállalnia kell, hogy piacon maradjon – állítja Tóth Sándor, a Cél Motors ügyvezető igazgatója. Az árengedményes akcióhoz azonban a vevők gyorsan hozzászoknak. Az állandóvá válik, és mivel amúgy is gyakran emelkednek az árak, nem tudatosul az ügyfélben, hogy ez a több millió forintos ár most nagyon is jutányos, akciós-engedményes. Ezért egyre több márkánál nem közvetlen árengedményes akciót hirdetnek, hanem értékes ajándékokkal, ingyenes szolgáltatásokkal igyekeznek a vevő fejét elcsavarni – a robogótól az olajcseréig, a biztosítás átvállalásától az ingyenbenzinig vagy a grátisz utazásig.

Tavaly még sláger volt a “kamatmentes” részletfizetési konstrukció; ez az idén megszűnt. A pénzpiacról beszerzett forrásokkal a forgalmazók nem tudnak a konkurenciánál jelentősen kedvezőbb fizetési formát kínálni. A nagy megrendelőknek, törzsvevőknek persze változatlanul jár a flottakedvezmény, amely márkától, típustól függően egytől akár tíz százalékig is növekedhet. A mérték a kereskedő belső ügye: attól függ, hogy mennyiben tud az eladó és a nagy vevő megalkudni.

Például a Hyundai már akkor is ad flottakedvezményt, ha ugyanaz a vevő egy évben két autót vásárol. Persze 15-20 autó után már jelentős a kedvezmény. Sokat számít a presztízs is. A nagy költségvetési ügyfelek, rendőrség, határőrség, miniszterelnöki hivatal beszerzési pályázatainál bizonyára a szokásosnál is nagyobb áldozatokat vállalnak az eladók a nagy forgalom és a reklám érdekében.

Jó tárgyalóképességű ügyfél sokat nyerhet a leadandó használt autójával is, ha a cserébe nagyobb értéken tudja beszámíttatni. Az idén ugyanis csak az értékkülönbözet után kell megfizetni az áfát, s ez kedvez a használt autó beszámításának. Azonban a dealernek észnél kell lennie, mert ha túl magas értéken veszi át a használt kocsikat, bennragadhat a készlet. Valós a veszély, mert az első négy hónapban a szokásosnál is kisebb volt a használt személykocsik piaci forgalma. Ez részben annak is következménye, hogy a kelet-európai vevők elmaradtak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik