Gazdaság

Vállalati adakozás – Hírnév és lelkiismeret

A nonprofit szektor nem átlátható, ezért az adományozóknak nehéz dönteniük arról, kinek segítsenek. A közhasznú szervezetek ugyanakkor úgy érzik, sokkal körülményesebb Magyarországon adományt gyűjteni, mint a fejlett világban.

Vállalati adakozás – Hírnév és lelkiismeret 1Kanyó Lászlót, az Electrolux kommunikációs igazgatóját egyszer felhívta valaki azzal, hogy rászoruló családoknak gyűjt. A cégtől háztartási gépet kért, s azt mondta, cserébe kiutaztatná a jászberényi gyár néhány dolgozójának gyerekét Amerikába, mert a Malévtól kap ingyenjegyet, amerikai támogatóktól pedig szállást. Már a történet is gyanús volt, az pedig még inkább, hogy az illető nem adta meg a telefonszámát. Megmondta viszont, melyik településen lakik, s amikor Kanyó ott érdeklődött, kiderült, valóban szélhámossal állt szemben.

Minősítés KÖZHASZNÚVÁ MINŐSÍTHETŐ SZERVEZETEK



• Társadalmi szervezet, kivéve a biztosító egyesületet és a politikai pártot, valamint a munkáltatói és a munkavállalói érdekképviseleti szervezetet

• Alapítvány

• Közalapítvány

• Közhasznú társaság

• Köztestület, ha a létrehozásáról szóló törvény ezt lehetővé teszi

KIEMELTEN KÖZHASZNÚ SZERVEZET

• Olyan közfeladatot lát el, amelyről törvény vagy más jogszabály rendelkezése szerint állami szervnek vagy a helyi önkormányzatnak kell gondoskodnia

Rengetegen kérnek támogatást cégektől, s a döntés akkor is nehéz, ha eltekintünk attól, hogy csalók is akadhatnak köztük. Az Electrolux kommunikációs igazgatója hetente 4-5 ilyen tárgyú levelet és telefont kap. Látatlanban sosem ígér semmit, mindig kéri, írják le, mit szeretnének s miért. “A rutinosak a kérés mellé rögtön elküldik a bejegyzésről szóló kivonatot és a gazdasági beszámolót is. Ha ez megnyugtató, akkor megnézzük, tudunk-e olyasmit adni, amire szükségük van. Ez lehet például hűtő- vagy mosógép” – mondja Kanyó László. Az Electrolux egyébként nem számít nagy adományozónak, de azért az alkalmi segítségek mellett hosszú távon támogat két alapítványt, valamint segíti a helyi kultúrát és sportot is.

Az adománygyűjtés fázisaiÖNAZONOSÍTÁS.

A nonprofit szervezeteknek először saját magukkal kell tisztázniuk, mit tartanak a feladatuknak, mit akarnak elérni, ehhez milyen lépéseket kell megtenniük, milyen költségvetési elképzeléseik vannak.

BEMUTATKOZÁS. Ezután el kell készíteniük szervezetük ismertetőjét, amelyben bemutatkoznak, felvázolják terveiket, az adománygyűjtés tartalmi és pénzügyi céljait, majd jöhet az elkövetkező 3-5 évre szóló terv elkészítése

HITELESÍTÉS. A szerző szerint az adománygyűjtést a legközelebb állókkal, tehát a munkatársakkal, az irányító szervezetek tagjaival, a kedvezményezettek rokonaival, ismerőseivel kell kezdeni. Ők ugyan valószínűleg nem tudnak majd sokat adni, ám nem az összeg nagysága a lényeges, hanem az, hogy a szervezet nem lehet hiteles, ha a hozzá legközelebb állók nem áldoznak a céljaira.

MEGGYŐZÉS. A felkutatott potenciális adományozóktól először nem pénzt kell kérni, hanem meg kell ismertetni velük a szervezetet, ha lehet, bevonva őket a munkába, s el kell érni, hogy ők maguk akarják azt támogatni.

Forrás: Angela Rosati – “Adománygyűjtési technikák itthon és külföldön”

RECEPTEK. A kérelmezőnek célszerű ismernie annak a vállalatnak a kultúráját, amelytől segítséget kér. Jobb eséllyel indul ugyanis akkor, ha olyan célt jelöl meg, amelyet az adott cég preferál, s másban is illeszkedik a már kialakult gyakorlathoz. “A General Electric például igyekszik olyan célokat támogatni, amelyek bekapcsolják Magyarországot a világ vérkeringésébe, illetőleg azokat a helyi közösségeket segíti, ahol gyára, üzeme van” – tudtuk meg Szabó Esztertől, a GE magyarországi szóvivőjétől. Kiemelt támogatási területe az egészségügy és az oktatás, s világcég lévén nagy szervezetekkel dolgozik együtt, például a Vöröskereszttel vagy a Magyar Tudományos Akadémiával. A multinacionális vállalatnak saját támogatási alapja van, a GE Fund, az itteni cég munkatársai ahhoz közvetítik ki a kéréseket. Segítenek abban, hogy a pályázatok a GE által igényelt formában készüljenek el, vagyis írják le a konkrét projektet, dokumentálják a kérelmező gazdálkodását, jogi helyzetét, elismertségét. A GE alkalmazottai világszerte munkával is segítik a helyi közösségeket. Nálunk például a veresegyházi üzem dolgozói lefestették a helyi iskola kerítését.

Adózási buktatókA nonprofit szervezetek többségének csupán annyi a kötelezettsége az adóhatóság felé, hogy február 15-ig nyilatkozatot kell küldeni az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatalhoz (APEH), miszerint nem végeznek vállalkozási tevékenységet. Jóllehet, ezek a szervezetek is társaságiadó-alanyok, mégsem kell adóbevallást adniuk, ha “távol tartják” magukat az üzleti élettől. S ténylegesen ez a jellemző. Mint Kristóf Andrásnétól, az APEH osztályvezetőjétől megtudtuk, 1999-ben közel 35 ezren nem végeztek vállalkozási tevékenységet, azok száma viszont, amelyeknek ilyen jogcímen is keletkezett bevétele, még a 10 ezret sem érte el. Ezen szervezeteknek alapvetően nem a vagyon-, illetve a jövedelemszerzés a legfőbb céljuk, hanem bizonyos össztársadalmi érdekek, szükségletek kielégítését szolgálják, ezért ha – úgymond mellékesen – vállalkoznak is, adókötelezettségükre sajátos szabályok vonatkoznak, sőt bizonyos esetekben nem is kell társasági adót fizetniük. A törvény alapján közhasznú vagy kiemelkedően közhasznú minősítést kapóknak adózási szempontból többletkedvezmények járnak, az őket támogató cégekkel és magánszemélyekkel együtt. Így aztán nem véletlen, hogy a legtöbb nonprofit szervezet igyekszik ezt a minősítést elnyerni, ellenkező esetben például nem tudna kedvezményezetten adományhoz jutni.

Az ilyenekre vonatkozó speciális szabályokban az idén nem történt túl sok változás. A legfontosabb módosítás, hogy a nonprofit szervezetek vállalkozási eredményéből szintén nonprofit szervezetnek adott adományt ez évtől nem kedvezményezi az adótörvény. “Ezen szervezetek ne egymásnak adományozgassanak, inkább alaptevékenységük forrásainak bővítésére koncentráljanak” – indokol az osztályvezető. Ugyanakkor a még az évkezdet előtt kötött tartós adományozási szerződés alapján nyújtott tételekre a szerződés fennállásáig jár a kedvezmény.

A közhasznú nonprofit szervezetekre egyébként – a kedvezmények miatt – igencsak bonyolult társaságiadó-szabályok vonatkoznak, amennyiben vállalkozásra adják a fejüket. Ezen belül még összetettebb a szabályozás, ha az előző év végén köztartozásuk állt fenn – ennél már csak azok a szervezetek vannak nehezebb helyzetben, amelyeknek vállalkozási tevékenységből származó bevételük meghaladja a kedvezményezett mértéket. Az előbbi esetben ugyanis az adomány teljes összege adóalap-növelő tétel, míg az utóbbi esetben arányosításra is szükség van. Így aztán nem véletlen, hogy az adóhatóság gyakran bukkan hibákra az ellenőrzések során. Többször előfordult például, hogy a sportegyesületek rosszul különítették el alap- és vállalkozási tevékenységük árbevételét, költségeit, s így az indokoltnál kisebb mértékben, vagy egyáltalán nem fizettek adót.

De nemcsak a társasági adó, hanem az áfa szabályaiban sem egyszerű eligazodni. Ugyancsak a sportegyesületeknél fordult elő, hogy a speciális szolgáltatások utáni áfa-fizetési kötelezettséget figyelmen kívül hagyták. Az alapítványok pedig többször estek olyan hibába, hogy az általános szabályok szerinti áfa-bevallásukban igényeltek vissza olyan forgalmi adót (például Phare-segélyből finanszírozott beszerzések esetében), amelyet egyébként csak külön kérelemre kaphattak volna vissza. Ezen nonprofit szervezeteknél történtek olyan esetek is, amikor a tárgyi adómentesség alá tartozó értékesítéshez felhasznált termékek előzetesen felszámított áfáját jogtalanul visszaigényelték. Sőt az is gyakori hiba az alapítványoknál, hogy nem különítik el az alaptevékenységhez felhasznált, valamint az adóköteles értékesítéshez beszerzett termékek, szolgáltatások levonható áfáját.

VERES IBOLYA

Az Ernst & Youngnál is azt tartják fontosnak, hogy személyes kapcsolat alakuljon ki a támogató és a támogatott szervezet között, s egyetértsenek annak céljaival. “A kérelmek elbírálásánál sokat számít az is, hogy konkrét felhasználásra fordítsák a pénzt, ne a nagy kalapba kerüljön bele” – fejtette ki Majdik Zoltán marketingmenedzser, aki jó példaként említette a Magyar Business Leaders Fórum rendezvényeit, a Magyar Vakok és Gyengénlátók Sportszövetségével szervezett csörgőlabda versenyt és a Magyar Mozgáskorlátozottak Sportszövetségével tartott kerekes székes kosárlabda versenyt. Ezeken a nevezési díjat befizető cégek dolgozói is csapatokat alkottak, s bekötött szemmel csörgőlabdáztak, illetőleg kerekes székben kosaraztak. A nevezési díj anyagi segítséget jelentett a két szövetségnek, a támogatók pedig jobban megismerték a kedvezményezettek életét. Az Ernst & Young egyébként munkával is segít néhány nonprofit szervezetet – könyvvizsgálatot végez a számukra -, s eseti támogatásokat is nyújt. Heti 8-10 megkeresés érkezik a céghez, ezeket kéthavonta bírálja el az erre alakult bizottság. Nagyobb eséllyel indulnak azok a pályázatok, amelyek az oktatás, a kultúra vagy az egészségügy területére kérnek segítséget. Magánszemélyeket általában nem támogatnak, de ha ilyen kérés érkezik, a cég vezetői saját belátásuk szerint segíthetnek.

Saját alapítványt hozott létre Jaksity György, a ConCorde Értékpapír Rt. vezérigazgatója, Bajnai Gordon, a Wallis Rt. vezérigazgatója és Küllői Péter, a Wallis Rt. tanácsadója. Mint Jaksity elmondta, nincsenek fizetett alkalmazottaik és adománygyűjtőik, a munkát maguk és az azóta csatlakozott barátok és ismerősök végzik a Mosoly Alapítványban, amely gyermekekkel kapcsolatos projekteket, például egészségügyi, mentálhigiénés és szociális programokat, illetve intézményeket támogat. Így áttekinthető számukra, hogy hová kerül a támogatás, s a barátaiktól is nyugodt szívvel kérhetnek segítséget, garantálni tudják, hogy a pénz útja követhető. Ha kell, vidékre utaznak, beszélnek annak az intézménynek a vezetőjével, amelynek valamilyen eszközt vásárolnak. “Pénzt könnyű adni” – mondja Jaksity, hozzátéve, hogy az alapítványi munkát az ember a saját lelkiismerete miatt végzi, mert jó neki, hogy segíteni tud másokat, s ezt csak akkor érezheti, ha valóban tesz valamit, s nem csupán egy csekket tölt ki.

Vállalati adakozás – Hírnév és lelkiismeret 2BEFEKTETÉS. A potenciális adományozók felkutatása nem az első, sőt, inkább az egyik legutolsó lépése az adománygyűjtésnek – írja Angela Rosati Adománygyűjtési technikák itthon és külföldön című könyvében (a fázisokat lásd külön). Fontos továbbá a hosszú távú kapcsolat, hogy az adakozó befektetésnek tekinthesse adományát, s tudja, mit kap cserébe a támogatásért. Magyarországon azonban nehéz egy adományt “befektetésnek” tekinteni. A nagy adományozónak számító nemzetközi vállalatoknak meg kell küzdeniük azzal, hogy egészen más társadalmi környezetben mozognak nálunk, mint az anyaországban. A magyarok nem várják el a vállalatoktól, hogy felelősséget vállaljanak a társadalomért, sőt, többségük számára maga a fogalom is ismeretlen (Figyelő, 2000/47. szám). A Magyar Business Leaders Fórum e témában megrendezett novemberi konferenciáján kiderült, hogy a vállalatok többsége szeretné, ha jótékonykodása megjelenne a sajtóban, ám úgy érzi, igen nehéz keresztülverekednie magát a médián. A média képviselői szerint ugyanakkor az effajta hírek nem számíthatnak nagy érdeklődésre. Kétséges az is, valóban használ-ea cégeknek, ha adakozásuk bekerül az új-ságba. A Szonda Ipsos felmérése ugyaniskimutatta, hogy az olvasók majdnem fele szerint az effajta tudósítások valamiféle ellenszolgáltatásért kerülnek be a lapokba.

Társaságiadó-kötelezettségek NEM KÖZHASZNÚ SZERVEZET



• Nem kell adót fizetnie, ha a vállalkozási tevékenységből származó bevétele nem haladja meg az összes bevétele 10 százalékát, de legfeljebb a 10 millió forintot

• Ha a fenti kedvezményezett mértéket meghaladja a vállalkozási bevétele, akkor a teljes összeg adóköteles

KÖZHASZNÚ SZERVEZET

• A kedvezményezett vállalkozási tevékenység mértéke az összbevétel 10 százaléka, de legfeljebb 20 millió forint

• Ha a vállalkozási bevétel meghaladja ezt a mértéket, akkor is csak a 20 millió forint fölötti rész adózik; ilyenkor az adóalap olyan része adóköteles, amilyen mértékben a vállalkozási bevétele meghaladta a kedvezményezett mértéket

• Az adózás előtti eredményt növelni kell a kapott adomány összegével, ha az év utolsó napján köztartozása van a szervezetnek

• Az adózás előtti eredményt növelni kell az adomány meghatározott részével, ha a vállalkozási bevétel meghaladja a kedvezményezett mértéket

KIEMELKEDŐEN KÖZHASZNÚ SZERVEZET

• A kedvezményezett vállalkozási tevékenység mértéke az összbevétel 15 százaléka lehet (nincs abszolút felső határ)

• E fölött az adóalap olyan része adóköteles, amilyen mértékben a vállalkozási bevétele meghaladta a kedvezményezett mértéket

• Az adózás előtti eredményt növelni kell a kapott adomány összegével, ha az év utolsó napján köztartozása van a szervezetnek

• Az adózás előtti eredményt növelni kell az adomány meghatározott részével, ha a vállalkozási bevétel meghaladja a kedvezményezett mértéket

SZEMÉLYESEN. A nemzetközi hátterű vállalatok sokszor azt szeretnék, ha nemcsak adományt várnának tőlük, de dolgozóik személyes segítségét is. “Nyugat-Európában és Amerikában azonban az emberek nem olyan fáradtak, kiszipolyozottak, mint nálunk” – mondja Makói Zita, a Piros Orr Bohócdoktorok Alapítvány programvezetője. Napi tízegynéhány órás munka után – ami multinacionális vállalatoknál általános – nem biztos, hogy örömet okoz a dolgozóknak, hogy hét végén “segíthetnek”. Lehetséges, hogy olyan munkaként élik meg ezt, amelyet nem utasíthatnak vissza, mert akkor nem látszanának elég elkötelezettnek a vállalat iránt. Különbség az is, hogy külföldön van “adománygyűjtő” foglalkozás, nálunk viszont nincs, bár az ilyen jellegű munkát itt is el kell végeznie valakinek. “Itthon nincs hagyománya az adakozásnak, ezért az adományszerzőnek le nem írt feladattal egy nem létező kultúrába kell beépülnie” – fogalmaz Makói Zita. Számára egyébként az is nehézséget jelent, hogy a Piros Orr sokszor nem illik bele a vállalatok profiljába. A cégek legszívesebben megfogható dolgokra – például műszerre – adnak pénzt, ám a gyermekek gyógyulását a lelkiállapot javításával segítő bohócdoktorok munkája nem tárgyiasul. Sokszor az is nehezíti a gyűjtést, hogy a vállalatok terméket – üdítőitalt, pelenkát és hasonlókat – akarnak adni nekik, de ők ebből nem tudnak pénzt csinálni, márpedig elsősorban arra lenne szükségük. Nem feltétlen segítség az sem, ha egy multi más országban támogat hasonló projekteket. Makói Zita ismer olyan osztrák vállalatot, amely otthon támogatja a bohócdoktorokat, nálunk viszont nem, pedig jelen van Magyarországon.

KedvezményesenTavaly több szakmai szövetség (főként a reklámipar és a média területéről) megalapította a Szövetség a Társadalmi Célú Reklámért nevű szervezetet. Mint Sopronyi János elnök elmondta, céljuk az, hogy konzultációs lehetőséget teremtsenek a nonprofit szervezetek, valamint a média- és reklámszakma között. Szívesen adnak tanácsot társadalmi célú reklámkampányok megvalósításához, s maguk is szeretnének ilyeneket kezdeményezni. Ugyanakkor kérésre ajánlást adnak a médiatulajdonosoknak arra, hogy egy-egy ilyen reklám megjelentetésekor mekkora árkedvezményt adjanak. Tájékozódnak, hogy a megfelelő szakmai szervezetnek (például a Televíziók Országos Reklámtestületének vagy a Magyar Lapkiadók Egyesületének) van-e ajánlása arra, hogy milyen sávban mozogjon az árengedmény. Elbeszélgetnek a nonprofit szervezettel a kampány céljáról, elkérik a kreatív tervet, s ha kereskedelmi érdeket is felfedeznek benne – például egy AIDS-ellenes kampányban konkrét óvszermárka látható -, máris a szokásosnál kisebb engedményt javasolnak. Az ajánlást nem kötelező elfogadni, s a nonprofit szervezet közvetlenül is tárgyalhat a médiatulajdonossal. Pócsik Ilona, a TV2 kereskedelmi főigazgatója, a TCR elnökségi tagja szerint a szövetség lehetőséget ad arra, hogy a szakma általános rendező elveket fogalmazzon meg a társadalmi célú reklámok közlését illetően. Eddig nem volt egységes gyakorlat, az jelent meg, amit az illető szervezet el tudott intézni. A TV2-nél egyébként a lehetőségeikhez képest igyekeznek minél több ilyen hirdetést közölni. Maximálisan 90 százalékos árengedményt adnak – a 10 százaléknyi bevétel az alapköltségeiket sem fedezi – , s előnyben részesítik az országos ügyeket a regionális jelentőségűekkel szemben.

Ha közérdekű közlemény, jótékonysági felhívás vagy társadalmi célú reklám közzétételét kérik az RTL Klubtól, a tévétársaságnál a jogi osztály munkatársával együtt nézik meg, hogy a reklám mentes-e kereskedelmi érdektől. Ha így van, a téma alapján eldöntik, áldozzanak-e az adott reklámra. Ha ugyanis sugározzák, ezt minden esetben ingyen teszik. Mint Szabó Stein Imrétől, az RTL Klub kommunikációs igazgatójától megtudtuk, tavaly mintegy negyven kérést teljesítettek több tízmillió forint értékben, s az is előfordult, hogy saját költségükön készítették el magát a spotot is.

Tapasztal nehézségeket Jávorszky Iván, a Junior Achievement Magyarország ügyvezető igazgatója is, azzal együtt, hogy most, nyolc évi működés után, sokkal könnyebb dolga van, mint a kezdet kezdetén. Mára ismertté vált ugyanis a szervezet, amely a szabad vállalkozás, az üzleti élet, az etikus vállalati működés alapjait igyekszik megismertetni magyar diákokkal. Ám ha Jávorszky telefonon felhív egy céget és kimondja azt a szót, hogy “alapítvány”, még a titkárnőn sem jut keresztül. Ezért csak a szervezet nevét szokta megemlíteni. Ha bekapcsolják, elmondja, milyen program megvalósításához kér segítséget, s azt is, milyen lehetőségeket nyújt a vállalat számára, ha részt vesz a programban.

A cégek általában igénylik, hogy konkrét célja legyen az adakozásnak, s írásos anyagot kérnek róla. Ha a vállalat nem mecénási szerepet vállal – amikor az adakozásának semmiféle hozadéka nincs -, kíváncsi arra is, hogy adományának milyen PR értéke van, például hány gyerekhez jut el a program, s várhatóan megjelenik-e róla valami a sajtóban. Fontos a hitelesség is. Ezt a Junior Achievementnél a gazdálkodás adatainak publikálása mellett azzal is erősítik, hogy a kuratóriumban neves üzletemberek felügyelik a működést.

FEHÉR FOLTOK. Az adakozási kultúra itthoni hiányát jelzi az is, hogy ha egy alapítvány szolgáltatást kap támogatásként, nem számíthat biztosan arra, hogy a támogató betartja a határidőt, illetve minőségi munkát nyújt. Az is visszatetszést kelt a nonprofit szféra munkatársaiban, hogy egyes nemzetközi hátterű itteni közhasznú szervezeteknél külföldi “önkéntesek” annak a pénznek a többszöröséért dolgoznak, amennyiért a magyarok végzik ugyanazt a munkát. Ez nem használ az ingyen nálunk dolgozó külföldiek jó hírének sem. Cégek ugyanakkor sokszor panaszolják, hogy olyan célokra kérnek tőlük támogatást, amelyre ők nem szoktak adni. Majdik Zoltán, az Ernst & Young marketingmenedzsere arra is figyelmeztet, hogy nem célszerű “Tisztelt Asszonyom/Uram” megszólítással “egyenlevelet” küldeni, mert ebből kiolvasható, hogy több százan kaphattak ilyet. A könyvvizsgáló cég szívesebben fogad olyan kérést, amelyet rászabtak, amelyből kiderül, milyen konkrét projektről van szó, s hogyan lehet ellenőrizni a megvalósítást. Visszatérő kifogás a kérelmezőkkel szemben, hogy ha kapnak valamit, akkor nem tájékoztatják az adakozót az adomány sorsáról, sőt, sokszor meg sem köszönik azt.

Adományhoz jutni azonban akkor sem könnyű, ha a kérelmező betartja a kívánalmakat. Makói Zita például előzetesen tájékozódik a cégről, arról, hogy személy szerint kihez kell fordulnia, telefonon beszél az illetővel, névre szóló levelet küld. Száz közül így is csak 5-10 alkalommal jár sikerrel.

ÁtláthatóságKözhasznú szervezetek működhetnek társasági formában (közhasznú társaság), ezeket a területileg illetékes cégbíróságon jegyzik be, s más (profitorientált) társaságokhoz hasonlóan kötelesek megküldeni a cégbíróságnak éves beszámolójukat is, amely ott hozzáférhető. A nem társasági formában működő közhasznú szervezeteket a területileg illetékes bíróságokon jegyzik be. Ott felvilágosítást adnak a bejegyzésről, a székhelyről és a képviselőről, de a gazdálkodásról már nem. A közhasznúsági jelentésbe bárki betekinthet ugyan, de ezt nem kell megküldeni a bíróságnak, így az érdeklődő magánál a közhasznú szervezetnél nézheti meg. Kiemelten közhasznú szervezetnek a helyi vagy az országos sajtóban is nyilvánosságra kell hoznia tevékenységének és gazdálkodásának legfontosabb adatait.

Az ismertség ugyanakkor sokat lendít az adománygyűjtésen. “Ha valaki nem szakértője ennek a területnek, nincs vele napi kapcsolatban, akkor korlátozottak az információi és kénytelen szubjektív döntést hozni” – mondja Fekete Zoltán, a Márkás Termékeket Gyártók Magyarországi Szövetségének főtitkára. A szervezet a karácsonyi képeslapokra szánt szerény összeget jótékony célra fordította, egy, a sajtóból ismert karitatív alapítványnak átutalva.

Nonprofit szervezeteknek is szükségük van reklámra, s újabb gond számukra a hirdetési felület lehetőleg ingyen történő megszerzése (lásd fenti keretes írásunkat). Az adakozó azonban nem feltétlen teszi jól, ha kizárólag az első benyomás alapján hozza meg döntését. Gerencsér Balázs, a Nonprofit Információs és Oktató Alapítvány (NIOK) igazgatója azt tapasztalja, hogy az emberek sokszor erős érzelmi reakciót kiváltó, hangzatos plakátok alapján döntenek, s nem néznek utána, mit tett addig az adott szervezet, hogyan gazdálkodott a korábban megszerzett pénzzel. Pedig ennek nincs akadálya, az adományozónak joga van betekintenie a nonprofit szervezet működésébe. “A közhasznú szervezeteknek törvény adta kötelességük közhasznúsági jelentést készíteni, s ez nyilvános” – hangsúlyozza Gerencsér Balázs.

BÖNGÉSZDE. A támogatásra legérdemesebb szervezetet felkutatni olyan, mint tűt keresni a szalmakazalban. Mint Gerencsér Balázs mondja, Magyarországon mintegy 40 ezer szervezet működik, ezek közül 10 ezer körüli a közhasznúak, illetve kiemelten közhasznúak száma. Nem helyi jelentőségű – tehát amikor nem adott óvoda, iskola, orvosi rendelő mellett hoztak létre alapítványt – 3-5 ezer lehet. A NIOK fontosnak tartja a szervezetek megismertetését, a tájékozódás lehetőségének megteremtését, ezért adta ki a nonprofit szervezetek adatait tartalmazó CD-t (amelyet a Figyelő előfizetői e számunkhoz mellékelten megkapnak). Ezen 1500 szervezet – vagyis a legfontosabbaknak mintegy fele – található meg. Az adatgyűjtés nehéz feladat, mert a nonprofit szervezetekről nincs olyan nyilvántartás, mint a cégekről. A NIOK ezért civil szervezetekhez szóló újságokban hirdette meg az adatbázisába való bekerülés lehetőségét, s szórólapokat küldött ki, tavalyelőtt 12 ezret, tavaly 7 ezret. Gerencsér Balázs szerint a nonprofit szektor fejlődésének fontos feltétele lenne, hogy az adakozó könnyen juthasson adatokhoz, e szervezetek pedig bemutatkozhassanak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik