Megrázó baleset történt a hétvégén Moszkvában. Egy részeg autós buszmegállóba hajtott, egyes hírek szerint kétszáz kilométer per óra sebességgel rohant a várakozók közé. A fiatalember olyan részeg volt, hogy szinte menni sem tudott. Amikor megtörtént a tragédia, sikerült ugyan kikászálódnia a kocsiból, de a menekülés már túl nehéznek bizonyult. A sokak halálát okozó sofőrt elfogták, szerencsésebb áldozataihoz hasonóan ő is kórházban kötött ki.
A részeg fiatalember tíz embert ütött el, közülük heten meghaltak. Hárman még kamaszok voltak. A gázoló a rendőröknek bevallotta: két napja ivott már. Oroszországban a közlekedési felügyelet adatai szerint évről évre nő az ittas vezetés miatt bekövetkezett közlekedési balesetek száma. Magyarországon az adatok szerint pont az ellenkezője történik.
Itthon bekeményített a rendőrség
Az Országos Rendőr-főkapitányság úgy véli, a javulás nálunk 2008-ban kezdődött, és három lélektanilag jól időzített intézkedés volt az oka. Az objektív felelősség intézménye a legfontosabb, amely véleményük szerint nagyon jól érzett rá a magyar társadalom egyik gyenge pontjára, a felelősségre. Azzal, hogy megszűnt a bizonyítási kényszer, nem lehetett a felelősséget áthárítani, azonnali hatással volt a közlekedőkre. 2008-tól alkalmazzák szigorúbban a „zéró tolerancia” elvét is azzal a kitétellel, hogy a helyszínen is be lehet vonni a jogosítványt. A harmadik elem pedig a pontrendszer szigorítása volt.
Az ORFK augusztus végén közölt utoljára adatokat, akkor az országos rendőrfőkapitány helyettese, Halmosi Zsolt azt mondta, az év első hét hónapjában összesen 879-en okoztak úgy balesetet, hogy alkoholt ittak. Ez valamivel kevesebben, mint 2011 azonos időszakában. Viszont a tavalyi és a tavalyelőtti adatokból az is kitűnik, még mindig minden tizedik személyi sérüléssel járó balesetet ittas sofőr okoz.
A nagy akcióknak lehet visszatartó erejük
Az adatok egyre több optimizmusra adnak okot, azonban a Nyugat-Európában élők még mindig jobban teljesítenek, mint mi, autósaink ugyanis gyakrabban öntenek fel a garatra, mint külföldi társaik. Az általunk megkérdezett közlekedésbiztonsági szakember azt mondta, az érintett országokban az ittas vezetők által okozott balesetek száma tíz százalék alatt van, nálunk ezt még nem sikerült elérni. Ez azért érdekes, mert nincs mindenhol zéró tolerancia, Nyugat-Európában akad olyan ország, ahol a megengedett alkoholszint 0.8 ezrelék, ami több üveg sörnek felel meg.
Pausz Ferenc úgy véli, komoly elrettentő ereje van például, amikor a rendőrség bejelent egy-egy nagyobb akciót, fokozott ellenőrzést, főképp, ha kihangsúlyozzák, azokkal, akiket megállítanak, bizony megfújatják a szondát. A szakember szerint mindemellett az elmúlt évek ittas vezetés elleni kampányai is hatással voltak az autósokra.
Nekünk is kijut a tragédiákból
Sajnos a kedvező számok ellenére hazánknak is kijut a szörnyű balesetekből. Nem is kell messzire menni. Alig néhány napja, hogy egy 57 éves ittas asszony a zebrán gázolt el kocsijával két fiatalt Salgótarjánban. Szerencséjük volt, „csak” könnyebben sérültek. Két héttel korábban Lajoskomáromban történt hasonló, ám sokkal tragikusabb végkimenetelű baleset. Egy 15 éves lányt ütöttek el. A fiatal az útpadka szélén, jól kivilágított útszakaszon gyalogolt nevelőapjával, amikor az ittas sofőr nekihajtott. A gázoló a történtek után elhajtott, meg sem állt segíteni. Később visszatért, de akkor már késő volt. A lány életéért küzdöttek a mentősök, megpróbálták újraéleszteni, de már nem tudtak rajta segíteni.
Ittas szlovák itt, részeg magyar ott
Az utóbbi időszak egyik legszörnyűbb hazai tragédiája egy külföldi autóshoz köthető. Augusztus végén, az M3-ason okozott balesetet egy szlovák nő. Eva Varholíková-Rezesová terepjárójával egy kocsinak ütközött, hátulról szaladt bele a járműbe, amely így nekicsapódott a szalagkorlátnak. Az autó kigyulladt, utasainak nem volt esélye: hárman bennégtek az autóban, negyedik társuk a kórházban vesztette életét. Kiderült, a milliomosnő ittasan ült autóba. Jelenleg előzetes letartóztatásban van. A sofőr tettéért akár tizenöt évet is kaphat.
Sajnos arra is van példa, hogy magyar sofőrt kapnak ittas vezetésen külföldön. Kamionosként dolgozó honfitársunk Angliában okozott nem kis riadalmat, amikor az egyik legforgalmasabb autópályán 16 kilométert tett meg forgalommal szemben. A férfi az egyik pihenőhelyen úgy döntött, megkóstol egy házi főzésű 51 fokos szilvapálinkát, melyet magával vitt a hosszú útra. A világítás nélkül száguldozó sofőr elől több autó és kamion, illetve egy 56 fős autóbusz is csak az utolsó pillanatban tudott kitérni, végül ámokfutását három kamionsofőr állította meg.
Csodával határos módon a részeg férfi nem karambolozott senkivel, bár ebben szerepe volt annak, hogy a helyi hatóságok az elektronikus táblákon figyelmeztették az arra haladókat a veszélyre. Az ámokfutó nyolc hónap börtönnel fizethet tettéért, ezenkívül három évre eltiltották a vezetéstől.