Gazdaság

PRÍMAGÁZ-KILÁTÁSOK – Versenyben az olajóriással

A Prímagáz Rt. meglehetősen alulárazottnak tűnik - a 4,5-es P/E-mutató (árfolyam/nyereség) durván a fele a Matáv nélkül számolt piaci átlagnak -, de nem szabad elfeledkezni arról, hogy a cég eredménynövekedési üteme is várhatóan jóval elmarad a piaci átlagtól. Elemzők szerint a Mol szerepvállalása a PB-gáz kiskereskedelmében kellemetlen meglepetéseket okozhat a Prímagáznak; a fő kérdés az, hogy a társaság miként tudja kivédeni a negatív piaci hatásokat.

Erősen “hőmérsékletfüggő” egy olyan vállalat eredméinyessége, mint a Prímagáz. S valóban, a múlt év első három hónapjában mért magas átlaghőmérséklet – 6 Celsius fokkal volt melegebb az átlagosnál – éreztette is hatását a cég árbevételében. Mindezek ellenére az év első kilenc hónapjában a társaság forgalma elérte a 13,1 milliárd forintot és a nyereségkilátások is jól alakultak, hiszen 1,4 milliárd forintot tett ki a kumulált nyereség. Figyelembe véve az elmúlt három hónap igen hideg időjárását, az utolsó negyedévi teljesítmény várhatóan különösen jó lesz (az elemzői előrejelzések 2 milliárd forint körüli adózott eredményről szólnak).

Ezt támasztja alá az a tény is, hogy november közepéig a nyári alacsony áron vásárolt cseppfolyósított földgázból (LPG) készült termékkel elégíthették ki a vásárlókat. Úgy tűnik, hogy az amúgy a nyári hónapokban rendre alacsony világpiaci LPG-ár ingadozását az idén sikerült kihasználnia a cégnek, hiszen az 1997-es 44 százalékos árkülönbözet 1998-ban 56-57 százalék körül alakult. Márpedig a nyereségesség szempontjából meghatározó az LPG áralakulása, hiszen a nagy árverseny miatt a cég nehezen, vagy egyáltalán nem képes átterhelni újonnan jelentkező költségeit a fogyasztókra.

Mindezek alapján jó évet tudhat maga mögött a Prímagáz. Ez tükröződik a vállalat előzetes eredménybecsléseiben is, hiszen a nem végleges adatok szerinti 20 milliárd forintos árbevétel mellett 15 százalékos nyereségnövekedést könyvelhetnek el. E forrás is 2 milliárd forintos adózás utáni eredményt vetít tehát előre.

A vállalat működésének megítélésekor külön kell választani a palackos és tartályos értékesítést. A megelőző években a palackos gáz eladása – amely például 1997-ben az értékesített 219,8 ezer tonna 70 százalékát tette ki – fokozatosan csökkent, míg a perspektivikusabb tartályos gáz mennyisége és aránya növekedett. Az 1998-as év során a tartályos gáz eladott mennyiségének 5-6 százalékos növekedése mellett a teljes értékesítés 8-10 százalékkal csökkent. Mindehhez hozzátartozik, hogy a teljes piac is zsugorodott a vezetékes gáz terjedésének következtében. A Prímagáz vezetése szerint lassan megállítható lesz ezen piac folyamatos szűkülése, és egyensúly alakulhat ki a vezetékes- és palackos-gázfelhasználás között.

A piac egyik nagy kérdése a Mol Rt. jövőbeli szerepvállalása. Az a tény, hogy az idei évtől a Mol közvetlenül is megjelent e piacon – igaz, egyelőre saját töltőkapacitás nélkül és elsősorban a palackos gáz értékesítésében – előrejelezheti a piaci szerkezet átalakulását. A Mol jelenlegi 2-3 százalékos részesedése még nem jelent különösebb átrendeződést, de a Prímagáznál is úgy számolnak, hogy a Molnak csak akkor érdemes e piacra beszállnia, ha idővel legalább 15-20 százalékos részesedést mondhat majd magáénak. Így a Prímagáz jelenlegi 66-70 százalékos piaci részesedése egy agresszív Mol-fellépés esetén egyes vélemények szerint akár 10 százalékponttal is csökkenhet.

A Prímagáz tevékenysége más ponton is “Mol-függő”. Beszerzéseinek jelentős részét ugyanis e cégen keresztül bonyolítja le egy 1995-ben megkötött, 10 évre szóló PB-vásárlási szerződés, valamint egy propánra vonatkozó, 1996-ban indított 5 éves futamidejű szerződés értelmében.

Természetesen a Prímagáz igyekszik kivédeni ezen támadásokat. Több külföldi szállítóval is felvette a kapcsolatot, arra az esetre, ha szükségessé válna más forrásokból származó nagyobb mennyiségű beszerzés. A védekezés másik területe a marketing, amelynek keretében átfogó reklámkampányt indított a cég. Folyamatos kedvezményeket biztosítanak a palackfelhasználóknak éppúgy, mint a tartályhasználóknak. A vevőhűség erősítésére is jelentős hangsúlyt helyeznek, s – csökkentendő a tartályos fogyasztók fluktuációját – megszüntették a tartálybérleti díjat. Mindezek hatására nőtt a tartályrendelések száma, egyúttal csökkent a visszalépéseké, s ez az eladott gázmennyiség növekedésében is jelentkezni fog. Mindezek alapján elmondható, hogy a Mol megjelenése feltétlenül nehezíti a Prímagáz helyzetét, de a cég vezetése optimista, véleménye szerint nem okozhat hosszú távú visszaesést az erősebb verseny.

Befektetői szemmel vizsgálva a részvény 4,5-ös P/E rátája – figyelembe véve az anyacég 20 körüli megfelelő mutatóját – alulértékeltnek tűnhet. A múlt évre várható magas, 22,5-25,0 százalékos osztalékfizetési hányad is vonzóvá teszi a papírt. Nem szabad viszont elfelejteni, hogy új üzletágak irányába a cég nem kíván terjeszkedni, egyéb ágazati akvizíciók sem várhatók részéről, ezért jelentős eredményjavulás nem valószínűsíthető. A vezetés állásfoglalása szerint nem kívánják a piacot megelőzve a gáz egyéb irányú felhasználását indokolatlanul magas beruházásokkal serkenteni. S bár 1999 során már a nyári hónapokban is pozitív cash-flow-val számol a cég, a Mol egyelőre ismeretlen mértékű szerepvállalása sok meglepetést okozhat.

A Prímagáz 1998 elején 3550 cseretelepet, 6 töltőüzemet és 2 elosztó központot működtetett, de tavaly tavasszal felszámolták a szajoli üzemet, és a tervek szerint a budaörsi is hasonló sorsra jut már ez év elején. Ezen leépítések részei annak a költségracionalizálásnak, amely már évek óta a sikeres működés zálogát jelenti, egybeesik továbbá a cég azon céljával, hogy a leghatékonyabb és legalacsonyabb költségű vállalat legyen e piacon.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik