Gazdaság

A HUNGÁRIA RÁDIÓ VEZÉRE – Slágergyanú

Kisebbfajta botrány kísérte a Sláger Rádió február 16-i indulását. A hatvanas, hetvenes és nyolcvanas évek dalait sugárzó, Budapest körzetében fogható Star Rádió ugyanis azt állítja, hogy az új adó az övéről koppintotta műsorát. Ezt követően az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) megállapította: az országos frekvenciapályázaton nyertes Hungária Rádió Rt. a műsorszolgáltatási szerződéssel ellentétesen használja a Sláger nevet; a testület további vizsgálatot is kilátásba helyezett. Minderről György Gábort, a Hungária Rádió Rt. vezérigazgatóját kérdeztük.

A Star Rádiónál úgy gondolják, hogy Önök egyszerűen lemásolták a műsorukat, sőt, munkatársaikat is elcsábították.

Nem így történt. Két neves piackutató céget – egy amerikait és egy magyart – bíztunk meg azzal, hogy végezzék el a magyar rádiózás történetének legátfogóbb piackutatását. Ez világosan kimutatta, hogy a felnőtt lakosság többsége – beleértve a fővárosiakat is – éppen olyan rádiót szeretne, mint a miénk. Más szóval, ma nincs a felnőtt lakosság igényeinek megfelelő országos kereskedelmi adó Magyarországon. Kizárólag a közönség elvárásaiból indultunk tehát ki, amikor műsorunkat megterveztük.

Az ORTT kifogásolja, hogy a Sláger Rádió jelzés és szignál nincs benne sem a pályázati anyagban, sem a műsorszolgáltatási szerződésben, s további vizsgálatot is kilátásba helyezett. Ez minden bizonnyal kiterjed majd a műsorra is. Igaz-e, hogy pályázatukban a nyolcvanas-kilencvenes évek zenéjének sugárzását vállalták, s nem a hatvanas-hetvenesekét?

Tavaly nyáron, amikor a pályázat készült – ebben egyébként én még nem vettem részt -, nem volt elegendő ismeretanyag a magyar piacról. A cégünk által benyújtott anyag kifejezetten utal arra, hogy a műsor megindítása előtt kutatásokat végzünk, amelyek alapján változtatni fogunk az eredeti terveken. Azóta elkészült a piackutatás, amely valóban indokolttá tett bizonyos módosításokat. Úgy értelmeztük a pályázatot, hogy az adó nevét, a szignálszerű elemeket az ORTT hozzájárulásával meg lehet változtatni, az adó zenei stílusát pedig csak be kell jelenteni. Talán elkövettük azt a hibát, hogy nem kértük meg az engedélyt már az indulás előtt. Azóta írtunk egy levelet a rádiós testületnek, amelyben megígértük, hogy rövid időn belül átadjuk a megváltoztatott dolgok listáját; ezek többsége technikai jellegű.

Az ORTT határozata azonban megelőzte Önöket…

Igen. Mentségünkre legyen mondva, hogy nagyon szorított bennünket a határidő. A szerződéskötés után legkésőbb 90 nappal – ez volt február 16-a – el kellett indítani a műsort, s ennyi idő nagyon kevés egy új stúdió berendezésére, egy stáb összeállítására, a betanításra. Műsorunk egyébként mindenben megfelel a médiatörvény előírásainak. Van például reggelente 15 perc egybefüggő hírblokk, s – a pályázatban foglaltak szerint – a kötelező 25 perc helyett 31 perc közszolgálati műsort adunk a reggeli főműsoridőben, összességében pedig az efféle műsorok aránya eléri a 10 százalékot. Úgy látjuk, hogy kezd minden szépen összeállni.

Az ORTT határozata értelmében nem használhatnák a Sláger nevet. Miért választották egyáltalán ezt a nevet, s most mi lesz vele?

Nevet is a piackutatás során kerestünk. Kezdetben egyik ötletünk sem tetszett a megkérdezetteknek, majd az egyik fókuszcsoport bedobta a “Sláger” szót. Ezt már a válaszadók csaknem fele jónak tartotta, míg a második helyre került “Mix Rádió” csak 13 százaléknyi egyetértőre talált. Amióta egyébként kézhez vettük a szóban forgó hivatalos értesítést, rendszeresen használjuk a Hungária Rádió elnevezést, s tudatjuk a hallgatókkal, hogy a Sláger Rádió a szlogenünk. Ez mindaddig így lesz, amíg az ORTT-vel közösen más megoldást nem találunk. Jelenleg rendszeresen hallható az eredeti pályázathoz csatolt szignál is, de már benyújtottunk egy új szignálra vonatkozó javaslatot.

A Sláger a legdrágább kereskedelmi rádió hazánkban: a 7 évre szóló koncesszióért 4,05 milliárd forintot fizetnek. Igaz ugyan, hogy a Danubius frekvenciája valamivel többért, 4,12 milliárd forintért kelt el, de azt már nem kell bevezetni a piacra.

Valóban, az idei évben több millió dollárt költünk a bevezetésre. Jövőre üzemi szinten már nyereséget tervezünk, de a befektetés csak évek múlva kezd megtérülni. Mindazonáltal arra számítunk, hogy a koncessziós időszak végére a tulajdonosok hozzájutnak az elvárt nyereséghez.

E profit megszerzését minden bizonnyal megnehezíti, hogy egyre növekvő versennyel kell szembenézniük. Már most is működik itt vagy száz kereskedelmi rádió, s bár ezek helyi és regionális csatornák, komoly versenytársaknak számítanak. Az idevágó kutatások szerint ugyanis az emberek elsősorban a helyi dolgok iránt érdeklődnek.

Éppen ezért igyekeztünk egy meghatározott csoportot – a 25-59 évesekét – megcélozni. Profi, célzott, jól kialakított műsorral próbáljuk állni a versenyt. A helyi hírek iránti igény kielégítésére elkezdtük kiépíteni országos tudósító hálózatunkat. Egyelőre csak azt tehetjük, hogy olyan híreket közlünk például Szegedről, amelyek a győri hallgatókat is érdekelhetik. A későbbiekben azonban szeretnénk megteremteni annak technikai feltételeit, hogy a különböző régiókban különböző információkat adhassunk, s regionális reklámokat is tudjunk sugározni.

György Gábor 48 éves, 1974-ben végzett az ELTE magyar-német szakán. A Magyar Rádió osztrák szekciójában helyezkedett el, később a külföldön élő magyaroknak szóló Szülőföldünknél dolgozott. 1986-tól az akkor induló Danubius rádió főszerkesztője, 1993-tól pedig igazgatója lett. Két évvel később már a Westel 900 GSM Rt. PR-ügyeiért felelt, igazgatóhelyettesi beosztásban. 1996-ban a Magyar Rádió Közalapítvány kuratóriumának elnökévé választották. Tavaly novembertől a Hungária Rádió Műsorszolgáltató Rt. vezérigazgatója.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik