Gazdaság

Mit szól az üzemanyaglobby?

Nem kell látnoki képesség annak megsejtéséhez, hogy a hatóságilag diktált energiaárak miatt amúgy is meglehetősen frusztrált “üzemanyaglobby” másképpen szemlélné a szántóföldön bimbózó konkurenciát. Különösen, ha valóban adókedvezményt kapnának a biotermékek. A szaktárca kompromisszumos szándékát mutatja, hogy hangsúlyozottan az egyéb piaci szereplők és rendszerek sérülése nélkül igyekszik beágyazni a bioüzemanyag-termékpályát a gazdasági rendszerbe. (Brazíliában már évtizedek óta virágzik a cukornádtermesztéssel szimbiózisban az alkoholos üzemanyagok használata – tisztán, vagy benzinbe keverve. Nota bene, nálunk is volt ilyen “motalko” a második világháború előtt. Franciaországban pedig növényi eredetű olajat kevernek a gázolajba. Ezekben az országokban úgy sikerült megnyerni az ásványolaj eredetű üzemanyagot forgalmazó cégeket, hogy érdekeltté tették azokat a bioüzemanyagok értékesítésében.)

Az olajszakma szerint ma elméletileg sem lehetne benzin helyett alkoholt, gázolaj helyett rwe-t használni a közlekedésben. Wilde György, a Magyar Ásványolajszövetség főtitkára szerint nálunk mintegy 2-2 milliárd liter gázolaj, illetve benzin fogy. Ha feltételezzük, hogy ugyanazon motor fogyasztása bioüzemanyagból is ugyanakkora – valójában persze több -, akkor sem állna rendelkezésre elegendő mennyiség a környezetbarát repcedízelből. A kérdést a költségvetés oldaláról is meg lehet közelíteni: egyelőre a gázolaj fogyasztói ára kisebb a repce-metilészter puszta előállítási költségénél, s a bioalkohol előállítása is meghaladja a motorbenzin fogyasztói árát. (A földgázból oxo-szintézissel előállított alkohol fele annyiba kerül, mint a biológiai.) A gázolaj literjén 67,60 forint jövedéki adó és 28 forint áfa költségvetési bevétel is van. Az rwe tehát Wilde szerint legfeljebb úgy lehetne árban versenyképes a gázolajjal, ha nem terhelnék adóval, sőt az állam támogatná a gyártását.

A büdzsé a különböző olajtermékek eladásából évi 400 milliárd forint bevételre tesz szert. Kérdés, ennek mekkora részéről lenne hajlandó az állam lemondani. A mezőgazdaság adó-visszatérítés formájában ma is kap kedvezményt a gázolaj felhasználása után. Amennyiben a – szakma által egyébként nem ismert – javaslatban csak arról van szó hogy ezt a kedvezményt másképpen osztják el, akkor Wilde György szerint az olajosokat nem zavarja a kezdeményezés. Az azonban elfogadhatatlan lenne, ha a csaknem 100 forint adót hordozó gázolaj mellett tömegesen megjelenne az adómentes, sőt államilag dotált rwe.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik