A Történelemtanárok Egylete szorgalmazza, hogy a tanév végén szakmai szervezetek bevonásával vizsgálják felül és korrigálják a kerettantervet és az új tankönyveket, valamint elfogadhatatlannak tartják a Nemzeti Pedagógus Kar kényszertagságát. Meg kell vizsgálni, helyesnek bizonyul-e, hogy a hangsúly a képességfejlesztésről a lexikális ismeretek felé, a széles értelemben vett társadalomtörténet helyett a politikatörténet irányába tolódott el, s a kerettanterv és az arra épülő tankönyvek az általános emberi értékrenden túl bármely elvárt vagy elvártnak vélt értékrendet jelenítsenek meg – írja a szervezet állásfoglalásában.
Véleményük szerint át kell tekinteni azt is, hogy a kerettanterv alapján készült új tankönyvek adattartalma a rendelkezésre álló időben megtanítható-e, vagy a régmúltról tanítandókat csökkenteni kell.
A TTE álláspontja, hogy a tankönyvek választhatósága érték, és elfogadhatatlannak tartják az egyetlen, mindenki számára kötelező tankönyv bevezetésének koncepcióját.
Kiemelték, hogy ragaszkodnak a tanár szakmai szabadságának, autonómiájának tiszteletben tartásához. Elfogadhatatlannak tartják a Nemzeti Pedagógus Kar “kényszertagságát”, továbbá azt, hogy jogszabály alapján ez kivételezett helyzetbe kerüljön pénzügyi szempontból, valamint annak reprezentatív testületként való feltüntetését.
Mint írták, a történelemtanítás, a tankönyvkészítés, illetve a helyi tantervek kidolgozása során hangsúlyt kell fektetni arra, hogy a történelmi valósággal ellentétes, hamis mítoszok bemutatását megfelelő, kiérlelt tudományos eredmények alapján tárgyalják.
Az állásfoglalásban kitértek arra is, hogy a határon túli kirándulások esetében fontosnak tartják az ott élő magyarok mellett a szomszéd népek kultúrájának megismertetését.