Gazdaság

Recept híján

Semmilyen egészségügyi ellátórendszerekre vonatkozó specifikus előírása nincs az Európai Uniónak (EU), következésképpen Magyarországnak sem igen van mihez alkalmazkodnia. Mindemellett az unió négy „szabadságából”, vagyis az emberek, az áruk, a munkaerő és a tőke korlátok nélküli áramlásából következik néhány igazodási feladat.

Ilyen például a gyógyszerek és a gyógyászati segédeszközök eurokonform „bevizsgálása”. A forgalomba hozatal előtti minősítésnek – a vonatkozó direktíváknak megfelelően – hazánkban is az uniós előírások szerint kell végbemennie. Az egészségügyi dolgozók szabad munkahelyválasztását több horizontális és vertikális direktíva szabályozza. Ebből következik a szakorvosképzés minőségi színvonalának harmonizálása vagy a diplomák kölcsönös elfogadása. A munkaerő szabad áramlásának elvéből pedig a sürgősségi ellátás követelménye adódik. Vagyis: ha egy unión belüli állampolgár orvosi ellátásra szorul egy másik országban, akkor az eredeti lakóhelye szerinti állam társadalombiztosítása állja a vizsgálat költségeit. Hazánknak jelenleg kevés EU-országgal van ilyen jellegű kétoldalú szerződése, a csatlakozáskor ezt ki kell majd terjeszteni az összes tagállamra.

Közvetett alkalmazkodási kötelezettségként jelentkezik, hogy amennyiben nem sikerül a hazai ellátás színvonalát feltornászni az unió átlagának szintjére, az tönkreteheti a magyar tb-t (vagy a helyébe lépő intézmény működését). Amennyiben a polgárok „átjárnak” majd – mondjuk – Ausztriába orvoshoz, akkor a bizonyára magasabb összeget esetleg a hazai tb-nek kell állnia. Így az uniós csatlakozás indirekt húzóhatást gyakorol az ellátás színvonalának emelésére.

Ezeken túlmenően a maastrichti, illetve az amszterdami szerződés egyaránt meghatároz néhány köz- és népegészségügyi előírást. A fogyasztó, a munka- és a környezetvédelemmel kapcsolatos több tucat direktíva hazánknak közvetlen jogharmonizációs feladatot jelent, ezek átvétele folyamatosan történik. Ezt leszámítva is van néhány százra rúgó tanácsi és bizottsági ajánlás, amelyek respektálandók a további hazai jogalkotáskor.

A Figyelőnek a Népjóléti Minisztérium illetékese elmondta, hogy a tavaly decemberben elfogadott egészségügyi és társadalombiztosítási törvénycsomag eurokonformnak tekinthető, már amennyire ez a fentiek fényében értelmezhető. Mindenesetre a jogszabály rendelkezéseiben és alapelveiben is magáévá tette az igazságosság és a szolidaritás európai normáit.

Az egészségügyi ellátás modelljének hazai reformjakor egyébiránt ezúttal nem lehet előhúzni a mindent elsöprő uniós kártyát. Ugyanis: ahány ország, annyi szokás. A szociális biztonság elvére épülő német rendszer a magyar tb-szisztémához hasonlít, vagyis az ellátást a munkaadók és a munkavállalók járuléka fedezi. Az angol modell viszont a közvetlen állami finanszírozást tolja előtérbe: a Beveridge-rendszer adókból állja az ellátást. Ez a rendszer is reformra szorul azonban, hiszen Tony Blair miniszterelnök választási kampányának egyik legfontosabb célja ennek átalakítása volt. Hollandiában ugyanakkor egy vegyes finanszírozású rendszer működik: az állami újraelosztást „keverik” a piaci szolgáltatásokkal.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik