Belföld

Az Eötvös Gimnázium hibalistát írt az új rendszerről

tanar(960x640)(1).jpg (tanár, )
tanar(960x640)(1).jpg (tanár, )

A középiskola tantestülete szerint feltétlenül javítani kell a napi működési zavarokat okozó rendszerszintű problémákat: a tankönyvellátásban, az oktatáshoz kapcsolódó taneszközök beszerzésében, de az iskola takarításában, a gyerekek ebédeltetésében is, valamint a pedagógusok óraszámával, besorolásával és nyugdíjaztatásukkal is gondok vannak szerintük.

A Budapesti Eötvös József Gimnázium tantestülete jelzi, hogy a javítás szándékával írják levelüket. Az iskolák életében elengedhetetlen állandóság meggyengült, az igazgatók jogköre jelentősen csökkent, az „átvezényelhetőség” lehetősége, az intézményi önállóság megszűnése, az iskolák fenntartójának és működtetőjének szétválasztásából adódó napi működési zavarok az autonóm pedagógusműhelyek, a minőségi munka ellenében hatnak.

Rendszerszintű probléma jelentkezett a tankönyvellátásban, az oktatáshoz kapcsolódó taneszközök beszerzésében, de az iskola takarításában, a gyerekek ebédeltetésében is. A merev törvényi szabályozás szerintük az eredményes pedagógiai munkát gátolja. (Október elején az ingyentankönyvre jogosultak egy részének még mindig nincs könyve.) Úgy vélik, ezekben a kérdésekben csak a törvényi változtatás segítene.

Az utóbbi évtized többszöri óraszámemelései után a pedagógusok többsége heti 40 óránál többet dolgozik. A kötelező óraszám 22-nél tovább nem emelhető a minőség jelentős csökkenése nélkül.

A pedagógusok jövedelme az alapbérükön kívül a többlet- és minőségi munkáért járó pótlékokból, illetve a fenntartótól korábban kapott bérkiegészítésből állt. Az utóbbiak megszűntével és a H-I-J fokozatok egyetlen P1 kategóriába sorolásával azon pedagógusok jövedelme egyáltalán nem vagy csak kis mértékben nőtt, akik az oktatásért a legtöbbet tettek. Ez a visszaminősítés egyik megnyilvánulása, erősen minőség-visszatartó intézkedés.

A levél szerint a minősítések és átsorolások idejének évekre való elnyújtásával méltatlan helyzetbe hozzák a legképzettebb és a pályán évtizedek óta kitartó tanárokat. A közvetlenül nyugdíj előtt álló, az átsorolás feltételeinek megfelelő pedagógusoknak esélyük sincs, hogy az őket megillető erkölcsi és anyagi elismerést megkapják. A kérdéskörben konkrét javaslatokat is megfogalmaznak.

Erős visszatetszést, negatív érzelmeket keltett az, hogy a kinevezési dokumentum átvételével a gyakorló pedagógusok automatikusan tagjaivá váltak a még meg sem alakult és így etikai kódexet sem alkotható Nemzeti Pedagógus Karnak.

A 62. életévüket betöltő kollégák nyugdíjazásának, az óraadóként továbbfoglalkoztatottak helyzetének kezelését méltatlannak tartják a pályán hosszú évtizedeket teljesített pedagógusokkal szemben.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik