Alaposan megváltoztak az erőviszonyok a biztatóan bővülő hazai haszonjárműpiacon. A tavalyi összeladás csaknem 30 százalékát (4890 kocsit) a Porsche Hungária adta. A cég az általa forgalmazott Volkswagennel, Seattal és Skodával a 0,5 tonnától a 2,5 tonna teherbírásig terjedő kategóriában érdekelt. Ezen belül is a Volkswagen haszonjárművekből értékesítették a legtöbbet (1995-ben 1244-et, 1996-ban 1076-ot, tavaly pedig 1672 darabot).
Külön kategóriának is tekinthetjük az „egyéb” osztályt, amelybe a „van”-ek, a „pick up”-ok és a (teher)terepjárók tartoznak. E mezőnyben enyhén szólva keverednek a személyautók és a tehergépkocsik tulajdonságai: jelesül a személyautó vagy mikrobusz kényelme a teherautó-beszerzés kedvezményeivel. Elsősorban a vámmentesség, illetve a személykocsiénál alacsonyabb vámtétel, továbbá az áfa-visszaigénylés lehetősége élteti ezt a kategóriát. Az egyre szigorúbb előírások hatására azonban az országos összeladásokban elért arányuk csökken: a korábbi 23 százalék tavaly 16 százalékra fogyott. Ilyen szigorítás volt, hogy a háromnál több személyes kisáruszállítóknak egy tonna teherbírásúaknak kell lenniük, az utasteret és a rakteret pedig fix rögzítésű zárt fallal – s nem hálóval vagy ráccsal – kell elválasztani.
A tavalyi abszolút első egyébként darabszámát tekintve a Toyota volt, amely a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete adatai alapján 1831 autót adott el, 33,6 százalékos növekedést produkálva ezzel. Ami a relatív ugrást illeti, a rekorder a Summit Motors által forgalmazott Nissan lett, amely – az új Vanette Cargo bomba sikerének köszönhetően – a korábbi évinél csaknem kétszer többet, összesen 1508 haszonjárművet értékesített. A Citroën a Berlingo furgonjával szintén majdnem megduplázta a forgalmát, s 828 autót adott el. Eltűnt viszont a palettáról az Aleko, a Tavrija és a Dacia, s csak mutatóban maradt a TATA és a Piaggio márkákból is. Helyükbe a Daewoo, a KIA és a GAZ lépett.
Az áruszállítók legkisebbjei – az 500-800 kilogramm hasznos teherbírású dobozos kocsik – általában le sem tagadhatják szoros rokonságukat az adott márka kiskategóriájú személyautóival. A városi kisáruszállító kategóriában korábban az Opel Combo volt a piacvezető. A Citroën Berlingo színrelépésével azonban a helyzet kissé megkavarodott. A francia márka 40 százalékos növekedést hozott a törpekategóriában, s a második helyre szorította a tavaly 592 eladott kisáruszállítóval 15,5 százalékos piaci részesedésű VW Caddyt. Ám tekintettel arra, hogy a Berlingo kombi kivitele inkább hasonlít egy kis egyterűhöz mint egy haszonjárműhöz, ezt a modellt igazából nem lehet a Caddyhez, a Seat Incához vagy épp az Opel Combóhoz hasonlítani. A városi kisáruszállítók dobozos kivitelű modelljei közül ténylegesen a VW Caddy fogyott tavaly a legjobban, s fő konkurensének tehát változatlanul a Combo tekinthető. A kisáruszálítók kategóriájában idén nem várható érdemi növekedés, a márkák piaci részesedése azonban alaposan megváltozhat.
Nagy a tolongás az egy-két tonnás teherbírású áruszállítók, a „transporterek” kínálatában. Újabbnál újabb típusokkal, több tucatnyi változattal és könyörtelen árversennyel harcolnak a márkák a vevők kegyeiért. A Toyota – az új Hiace modellel és a platós Dynával – tavaly is magabiztosan őrizte vezető pozícióját; olyannyira, hogy a honi haszonjármű-eladásokban 1434 kocsival megszerezte az abszolút első helyet. Ebben a szegmensben a második volt a Mazda (E2200), melyet a Ford (Transit), a Nissan (Vanette Cargo, Urvan) és a Volkswagen (T4 Transporter) követett.
Az árverseny elvileg kedvezne a dél-koreai márkáknak: a csinos Pregioval színre lépő KIA-nak, a népszerű Hyundai H 100-nak, illetve a lengyel Zsukot megszerző Daewoo/ Ljublinnak. A koreai gazdasági sokk azonban számos potenciális vevőt elbizonytalanított, megtartásuk ezért az eddiginél több fáradtságot, esetenként árkedvezményes akciókat, vonzó finanszírozást követelhet a távol-keleti márkáktól. Ebben a kategóriában is nyomon követhető az átmenet a haszonjármű és a személyautónak minősülő mikrobusz között, amely a vásárlónak a közterhek miatt nem közömbös. A legtöbb márka ajánl is olyan öt- és hatszemélyes változatokat, amelyek még haszonjárműnek minősülnek.
A 2,5 tonnás teherbírású kocsik kategóriájában jó ideig a Mercedes Spinter volt a piacvezető, több mint 50 százalékos részesedésével. Tavaly azonban nálunk is elkezdték forgalmazni az új VW LT sorozatot, s ennek nyomán a két német márka egyaránt 27 százalékos arányt ért el. A VW piaci hódításában kétségkívül sokat számított a design, valamint a 2,5-2,8 literes (75-125 lóerős) turbodízelmotorok hosszú, 22,5 ezer kilométeres szervizperiódusa, illetve a csak 45 ezer kilométerenként esedékes ellenőrző átvizsgálás. A 3,5 tonnás csoportban a Hyundai, az 5-10 tonnások közt pedig a Daewoo szerezte meg a vezető helyet, míg az ennél nagyobbaknál a DAF állt az élen. n
