Gazdaság

Sok kicsi…

Magyarországon az idén várhatóan 90-92 ezer új autó talál gazdára - a tavalyi csaknem 80 ezernél 12-14 százalékkal több. Változatlanul a kis kocsik, illetve az alsó közép kategória négykerekűi a legnépszerűbbek. Az új Opel Astra és a negyedik osztályos Volkswagen Golf megjelenésével várhatóan az alsó közép aránya növekszik majd.

Nem irreálisak a gépjárműimportőrök reményei: az idei első két hónap eladásai alapján nagyon is elképzelhető, hogy a tavalyi csaknem 64 ezernél az idén 10-12 százalékkal több, azaz 72-75 ezer autót adnak majd el. (Emellett a Magyar Suzuki – amely nem tagja a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének – tavaly több mint 16 ezer autót értékesített belföldön, az idén ezt még ezerrel meg kívánja fejelni.) A piac szerkezetében is változás várható, hiszen tavaly már 30 százalék fölé emelkedett az összforgalomban a kicsik aránya. Ebben nagy szerepe volt a Ladának, pontosabban az orosz márka visszavonulásának is, hiszen korábban meghatározó tagja volt az alsó középosztálynak.

A Lada okozta űrt a szakemberek szerint részben két német újdonság tölti majd be. (Az Opel Astra májusban, a VW Golf talán már áprilisban megjelenik a hazai forgalmazóknál.) Változatlanul a Suzuki és az Opel áll a hazai népszerűségi lista élén, amelyet a VW, a Daewoo, a Ford és a Renault követ.

Győző Gábor ügyvezető elnök szerint a személyautók eladásánál is nagyobb, 25-30 százalékkal több eladás várható a kis haszonjárművek piacán. A növekedés azért is figyelemre méltó, mert tavaly már 37 százalékkal több kisáruszállítót értékesítettek az azt megelőző évinél. Szintén bővülés – igaz szerényebb mértékű gyarapodás – várható a nagy haszonjárművek forgalmazásában.

Az autópiac bővülését segíti a CEFTA-megállapodás is. Az integrációból származó lengyel, cseh, román gyártású autók, Skodák, Fiatok, Daewook – a kisebb importvám miatt – olcsóbbak, népszerűbbek lehetnek, igaz a vámkedvezményt az EU-márkák is megkapták.

Összességében tehát szemlátomást növekszik az autóvásárlási kedv. Soha nem volt ilyen nagy forgalmú az első két hónap. Az emberek nem hozták tavaly év végén előre a vásárlásaikat, hanem egyre inkább akkor vesznek autót, amikor szükségük van rá. Kiegyenlítetté vált a kereslet. Ezt nem csak Nyugat-Európában, hanem Magyarországon is a konjunktúra csalhatatlan jelének tartják az autókereskedők. Azt jelenti, hogy az emberek mernek kockáztatni, nagyobb kölcsönt is felvenni az új autóért, mert egyre jobb anyagi helyzetbe kerülnek.

Azt azonban még nem lehet tudni, milyen márka lesz az idei „bestseller”. Ennek az is az oka, hogy számos új modell várható, és jó néhány autómárka tulajdonosi köre, adott esetben magyarországi forgalmazója is változik, változhat. Gondoljunk csak a Daewoo-GM házasságra, a Daewoo SsangYong frigyre, sőt a GM-Daewoo kettős ukrán ZAZ vállalatvásárlására. Meglepetéseket hozhat az esetleges Hyundai-Kia fúzió is, a BMW-Rolls Royce cégvásárlás azonban sajnos még nem érinti a széles magyar vásárlóközönséget.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik