Tarlós István az ünnepélyes aláíráson azt mondta, látszólag ez csak egy szerződés aláírása, valójában döntő előrelépés Magyarország legnagyobb beruházásában, megteremtették az alapjait a sikeres projektzárásnak. Reális az esély arra, hogy 2014 tavaszán átadhatják Európa egyik legmodernebb metróvonalát – fogalmazott a főpolgármester.
Közlése szerint az egységes, új metrószerződés egyértelmű rendszerbe foglalja az uniós és a központi forrásokat a pénzügyi kockázatok kezelése érdekében, és biztosítja, hogy a többletköltségek ne csak a Fővárosi Önkormányzatot terheljék. A legfontosabb cél, hogy a legnagyobb arányban lehessen uniós forrásokat felhasználni a hátralévő munkálatokra – tette hozzá.
Az összköltségvetés tartalmazza valamennyi, már korábban megkötött szerződés, valamint a jelenlegi és a várható, vitatott tételek összegét is. A tartalék összege 30-ról 42,5 milliárd forintra emelkedett, mivel az egységes digitális rádiórendszer és a kelenföldi intermodális csomópont is bekerült a költségvetésbe.
Tarlós István kitért arra is, hogy a funkcionális használatot tekintve a beruházás kétségbe vonható volt, azt “ráerőltették” a városra, ezzel lekötötték Budapest csaknem összes erőforrását és az uniós pénzeket is, miközben annak gazdasági és műszaki jogosultságát érdemben nem sikerült igazolni. A mostani vezetés feladata, hogy befejezzék a beruházást és az elszámolható legyen az unió felé.
Jelentős hibaként említette a főpolgármester, hogy a kivitelezésnek nincs generálkivitelezője, 17 szerződést kötöttek, aminek minden kockázatát Budapest és a magyar állam viseli, az alvállalkozói követelések összege pedig tízmilliárd forintos nagyságrendű.
Hangsúlyozta azonban, mindent megtettek azért, hogy a ma már 80 százalék körüli készültségi szintet elérő beruházás 2014-es átadási véghatárideje tartható legyen, az alvállalkozókkal folyamatosan tárgyalnak.
Petykó Zoltán, az NFÜ elnöke azt hangsúlyozta, hogy az elmúlt időszak erőfeszítéseinek köszönhetően a projekt “visszafordíthatatlanul”, szigorú számadás mellett megvalósul és igazi közlekedési alternatívát kínál majd. Hozzátette: sok még a teendő ahhoz, hogy a menetidő-megtakarításon keresztül a projekt gazdasági hasznot is hajtson.
Közölte továbbá: átláthatóbbá, egyszerűbbé és gyorsabbá teszik a kivitelezést, az eddigieknél nagyobb mértékű uniós támogatást lehet lehívni, és mindent megtesznek azért, hogy minél előbb használatba vehesse az utazóközönség a 4-es metrót. A beruházás jelenlegi összköltsége 452 milliárd forint.