Gazdaság

Magyar pénzből épülhet az ukrán sztráda

A minisztérium egyelőre hallgat, meg a magyar bank is, az ukrán fél azonban már kész tényként kezeli az kölcsönüzletet.

Magyarország finanszírozhatja Beregszász és Munkács között egy új autópálya építését – derül ki a Figyelő legfrissebb számából. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NGM) a finanszírozás részleteiről nem tudta tájékoztatni a lapot, helyette a Magyar Export-Import Bank Zrt.-hez (Exim) irányították őket.

Ott azonban a tárgyalások kezdeti szakaszára hivatkozva még nem akartak nyilatkozni.

Az ukránok már a kamatot is tudni vélik

Pedig az ukrán fél már kész tényként nyilatkozik a közös programról. A határon túl azt is tudni vélik, hogy a magyar állam éves 2,5-3,6 százalékos kamattal adna kölcsönt. A lap szerint az igen kedvező kamatból következhet, hogy cserébe magyar cégek részvételét is kérné az Exim a projektben. Az elmúlt évek tapasztalataiból kiindulva valószínűsíthető az is, hogy melyik magyar cég lehetne a jelölt. Hiszen a Közgép mellett csak az osztrák Strabag és a Swietelsky rúg labdába a hazai nagy építkezéseken.

Spórolós irány

Több szempontból is érdekes ötlet a magyar határtól Munkácsig vezető sztráda gondolata. Ezzel ugyanis a fő forgalmi irányt a magyar lakta kárpátaljai területek felé lehet irányítani, ami segítséget jelenthet a helyi magyar közösség gazdaságfejlesztési terveihez. Már amennyiben a polgárháború közeli hangulat lecsillapodik keleti szomszédunknál.

Ez az irány valamivel rövidebb Kijev felé, mint a Záhony felé vezető út, akár 20 kilométert is meg lehet spórolni. A nemzetközi forgalom számára azonban azért annyira nem jelentős, hiszen különösen a teherautók sokszor akár napokat is töltenek a keleti határszélen, és az ukrajnai utak állapota még a legfontosabb korridorokon is sokszor nagyon rossz.

Az is kérdés

Míg Magyarországon gyakran hangoztatják a záhonyi térség fontosságát a kelet-nyugati kapcsolatokban, kicsit messzebbről nézve a térképet ez kevésbé látszik így. Lengyelországban a német határtól Krakkó felé vezető autópályát ugyanis egy-két éven belül teljesen befejezik az ukrán határig, ahonnan Lviv (Lemberg) csupán 40 km egy jó minőségű főúton. Onnan Kijevig ha nem is autópálya, de sok helyen kétszer két sávos főút vezet.

Az ukránok pedig Nyugat-Európa, vagy akár Csehország felé erre tudnak gyorsabban eljutni, nem Magyarországon át. De az is kérdéses, hogy a síkvidéken is csigalassúsággal építkező ukránoknak lesz-e arra pénzük, hogy kiszélesítsék Munkácstól Lvivig, a Kárpátokon át vezető főutat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik