Gazdaság

Kinél panaszkodjunk a külföldi pénzügyi szolgáltatóra?

Külföldi pénzügyi szolgáltatással kapcsolatos panaszügyekben januártól kizárólag a Budapesti Békéltető Testület jogosult eljárni. Biztos sikert azonban csak akkor remélhet a panaszos magyar fogyasztó, ha az érintett külföldi pénzügyi vállalkozás aláveti magát a békéltetésnek.

A Budapesti Békéltető Testület (BBT) a nemzetközi FIN-NET hálózat alternatív vitarendezési fórumhoz kapcsolódva látja el új feladatát, a határon átnyúló pénzügyi panaszok rendezését. A BBT egyaránt foglalkozik a magyar fogyasztók külföldi pénzügyi szolgáltatóval kapcsolatos, és a külföldi fogyasztók magyar pénzügyi szolgáltatóval szembeni beadványaival is – hangzott el a testület szerdai tájékoztatóján.

Lapunk kérdésére elmondták, a magyar fogyasztó leginkább úgy kerülhet kapcsolatba külföldi pénzügyi szolgáltatóval, hogyha külföldi ingatlanához hitelt vesz fel, vagy hosszabb kint tartózkodása alatt bankszámlát nyit, bankkártyát igényel, illetve biztosítást köt.

Feltételes siker

A rendszer gyenge pontja magyar fogyasztói panasz esetén, hogy csak akkor indulhat el az alternatív vitarendezés, ha az érintett külföldi pénzügyi szolgáltató alávetési nyilatkozatot tesz. A BBT csak ebben az esetben viszi végig az ügyet, aminek eredményeként a fogyasztó és a szolgáltató megegyezhet, vagy ennek hiányában a testület kötelező határozatát kell végrehajtani. Ha nincs alávetés, akkor eljárás sem indul. Tájékoztatást azért ebben az esetben is ad a BBT, egyrészt az érintett külföldi FIN-NET tagnak, másrészt a fogyasztónak, hogy hogyan intézze tovább ügyét – egyedül.

Ha külföldi fogyasztó panaszát intézik, szintén kérdés, hogy a magyar pénzügyi szolgáltató nyilatkozik-e az alávetésről. Ha igen, akkor létrejöhet a megegyezés, vagy a BBT kötelező határozatot hozhat. Különbség, hogy alávetés hiányában is eljár a külföldi panaszos ügyében, ekkor azonban a határozat csak ajánlás jellegű. Viszont ha a magyar pénzügyi szolgáltató nem hajtja végre, akkor az ügy legfontosabb adatait nyilvánosságra hozhatja a BBT a saját honlapján.

Az eltelt egy hónapban még senki nem vette igénybe az új szolgáltatást, pedig a BBT felkészülten várja a megkereséseket.

Az fn.hu kérdésre, hogy van-e a pénzügyi szolgáltatáson kívül más határon átnyúló fogyasztói jogvitában hasonló segítség, a BBT-től azt a választ kaptuk: van, de azoknál nincs a BBT-nek kizárólagos illetékessége, vagyis a többi panasz esetén a többi békéltetőtestület is eljárhat. Ezeknél a jogvitáknál is érvényes, hogy csak akkor születhet kötelező döntés, ha az érintett vállalkozás aláveti magát a testületnek és a döntésnek.

a finn-net-ről röviden

A FIN-NET alternatív vitarendezési hálózatot azért hozták létre 2001-ben, mert egyre több lett a határon átívelő pénzügyi szolgáltatás, ezzel párhuzamosan a fogyasztói jogvita is, de a nyelvismeret, a jogszabályi környezet ismeretének hiányában nem boldogultak a fogyasztók, másrészt a bírósági út költséges, hosszadalmas és bonyolult volt. Az európai gazdasági térségből 22 országból 51 tagja van a hálózatnak. 2001 és 2008 között több mint négyszeresére nőtt a FIN-NET ügyek száma.

Budapesti békéltetés

Jelentős ütemben nőtt a békéltetési ügyek száma a tíz év alatt, mióta a testületek működnek. Ezt a BBT annak tudja be, hogy a fogyasztók egyre jobban bíznak a testületekben, másrészt a békéltetés kiváltja a bíróságot, gyors és ingyenes, igazi megoldást kínál a fogyasztói panaszokra.

budapesti békéltetési mutatók

2009-ben 1774 eljárás volt a BBT-nél, míg a 2000. évi induláskor még mindössze 86. A tavalyi budapesti békéltetések több mint 50 százaléka valamilyen formában egyezséggel zárult. Az érintett vállalkozások háromnegyede együttműködő volt a békéltetési ügyekben. Az ajánlásokat a cégek 85 százaléka teljesítette.

Még mindig kevés cég tesz alávetési nyilatkozat. Alávetés hiányában pedig nincs kötelező határozat a magyar ügyeknél sem, csak ajánlás. A BBT-t működtető Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara ezért tavaly az év végén népszerűsítési akcióba kezdett. Ennek eredményeképpen jó pár vállalkozás tett alávetési nyilatkozatot, méghozzá azelőtt, hogy lett volna békéltetési ügyük. Vagyis előre elismerték, hogy elfogadják a BBT hatáskörét és döntését, ha sor kerül rá, úgy, mint egy jogerős bírósági döntést.

Panaszos ügyek

Továbbra is a kereskedelmi panaszok dominálnak (termékszavatosság) a békéltetésben, de az elmúlt évben nőtt a pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos ügyek száma is (bedőlt hitelek).

A legtöbb fogyasztói panasz a cipőkre érkezik, majd a mobiltelefonokra, bútorokra és a használt autókra. A szolgáltatások közül az utazási szolgáltatások, illetve a légi utazások vezetnek a panaszlistán, aztán a javítási, karbantartási szolgáltatásokkal, ezen belül a nyílászárócserékkel, a termékbemutatóval egybekötött utazásokkal, valamint a közüzemi és a pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatban érkezik a legtöbb beadvány.

A békéltetés ismertebbé tételét a BBT-nél azzal is szeretnék elérni, hogy könyvet készítettek az eljárással kapcsolatos tudnivalókról, amelyet a fogyasztókhoz és a vállalkozókhoz fognak eljuttatni.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik