
RESZEGI LÁSZLÓ, vállalati pénzügyi tanácsadó
Magas a jövedelemcentralizáció, magasak a vállalati elvonások, de enn akarjuk tartani a nagy ellátó rendszereket, sőt többet kellene költeni az oktatásra, az egészségügyre, a nyugdíjakra, a kutatásra, és még sorolhatnánk a további igényeket. Lehet vitatkozni például azon, hogy az egészségbiztosítási szolgáltatás szükségletek szerint jár-e mindenkinek, vagy hogy az oktatáshoz kell-e, hol és milyen mértékben hozzájárulni az egyénnek. Ez társadalmi megegyezés, kompromisszum kérdése. Ám nem lenne racionális vitatkozni azon, hogy a nagy ellátó rendszereknek is hatékonyan kell működniük. A hatékonyság itt egy kicsit sajátos: egyidejűleg kell törekedni az adott feladat ellátásához kapcsolódó költségek minimalizálására, és sok esetben mérlegelni kell a társadalmi költséget és hasznokat. Előbbi relatíve „egyszerű”, ám a második feladat már sokkal nehezebb. Különösen így van ez akkor – s ez a leggyakoribb szituáció -, amikor a hasznok és költségek egy része pénzben mérhető, más része pedig nem. A vállalatok ennek a társadalmi mérlegelésnek az eredményével, a forráselvonással, annak magas szintjével találkoznak. Már ez a magas szint is, de még inkább a későbbi elköltés az, ami befolyásolja a vállalati szféra magatartását.
Azon, hogy az elvonási szint magas, rövid távon nehéz változtatni. Vegyünk csak két fontos, jellegében eltérő társadalmi projektet: az autópálya-építést és a nyugdíjrendszert. Mindkettő tartósan hozzájárul a hiányhoz, a magas elvonási szinthez. Utóbbi az aktivitást, a növekedést fogja vissza. A hiány adósságot és adósságszolgálatot (kamat és törlesztés) generál. A számlát előbb-utóbb ki kell fizetni, ez adottság egy generáció számára. Csak nagy óvatossággal lehet egyensúlyozni a nagyobb elvonás és az adósság növekedésének alternatívái között.
Szétaprózott szolgáltatók
Magyarországon 95 önkormányzati tulajdonú társaság van, amely a víz- és csatornarendszerek üzemeltetését végzi, 95 vezérigazgatóval, személyi használatú gépkocsival, titkárnő-vel, legalább 3 tagú felügyelőbizottsággal, székházzal, és még sorolhatnánk. A legnagyobbak és a legkisebbek közötti különbség 250-300-szoros. Nyilvánvaló, hogy ez a vállalat-szerkezet nem lehet hatékony. Ilyen volt a rendszer Angliában is, ott 1974 előtt 300 ilyen vállalat létezett. Ebből 1984-ig 10 regionális szervezetet hoztak létre, majd 1989-ben privatizál-ták a víz- és csator-narendszereket üzemeltető szolgál-tatókat. Miért tették? Elsősorban a gazda-sági megtakarítások, a hatékonyabb működés érdekében. Fontos momentum volt, hogy a legjobb szakemberekkel lehetett kialakítani a fejlesztő, beruházó szervezetet. Ez is hatékonysági előny, hisz biztosan jobban lehet levezényelni a tizedik vezetéképí-tést, mint ötévente egyet, ráadáasul a napi politika befolyása sem érvényesülhetett.
A közigazgatás és az elosztás rendszerének hatékonyságát minősíti, ha a rendszerek (államigazgatás, önkormányzatok, központi szervek, hatóságok) önfogyasztása, az önfenntartás (alkalmazottak, iroda, telefon, levelezés, informatika) jelentős részt képvisel a teljes költségvetésükből. Ezek önmagukban az elvonás magas szintjével hatnak a vállalati szektorra. Megtakarítást elérni itt nehéz és kevéssé racionális a már oly sokszor gyakorolt fűnyíróelv alapján. Önbecsapás is, mert azt feltételezi, hogy tökéletes az elosztás, csak „normát rendezünk”, vagyis ugyanazt, de olcsóbban fogjuk elvégezni. Valódi szervezési, racionalizálási folyamatokra van szükség. A reálszférában a rendszerváltozás együtt járt a foglalkoztatottság drasztikus csökkenésével, s mára kibocsátása nagyobb, mint a sokkal magasabb foglalkoztatás mellett volt korábban. Sőt! A foglalkoztatás mai sajátossága az, hogy a gazdasági növekedés nem vagy alig növeli a foglalkoztatást; 2005-ben 10,7 százalékkal nőtt az ipari termelékenység, miközben 1 százalékkal csökkent a foglalkoztatottság. A közszférában azonban nemhogy apadt volna a foglalkoztatottak száma, hanem tovább duzzadt.
Áttételein keresztül sokkal több problémát okoz a vállalati szférának a közszféra pénzelköltése. Nemcsak az a gond, hogy a közbeszerzések botrányokkal, a korrupció gyanújával kísértek, vagy nem mindig szakszerűek, s inkább szolgálják az apparátusok önvédelmét („csak csináljunk mindent az eljárási szabályok betűje szerint”), mint a költségminimalizálást. Az hat igazán torzítóan a vállalati működésre, ahogyan a közszféra bevásárol helyettünk a nekünk nyújtott szolgáltatások teljesítése érdekében.
A versenyszféra és az egyének, a családok költségvetésére jellemző, hogy a bevételeikből fedezniük kell a kiadásaikat, azaz kemény a költségvetési korlátjuk. A közszférában ez a korlát sok esetben nem jelenik meg. A központi szerv, a társadalombiztosítás, a kórház többet költ, mint bevételei, s előbb-utóbb a hiány fedezete is megjelenik. Hisz maga az állam is folyamatosan többet költ, még a tervezett költségvetési deficitjénél is. A kemény korlát hiánya nemcsak a pénzügyi keretek túllépésében jelenik meg, de abban is, hogy a versenyeztetés, a közbeszerzés nem hatékony, hogy nem jut el az adott feladat legolcsóbb megoldásához. Ennek hatása a reálszférában is megjelenik: jobban lehet keresni a költségvetési szférával kötött szerződéseken. Csoda-e, hogy sok vállalkozó minden legális és féllegális eszközt igénybe vesz, hogy az állami, önkormányzati, hatósági megrendeléseket megszerezze? A könnyen szerzett megrendelés, a könnyű pénz pedig nem kényszerít teljesítményre, ezért hatékonyságromboló, gátja a növekedésnek, s forrást biztosít a korrupcióhoz, a másodlagos, informális újraelosztáshoz.
Céges szemszögből
Az állam bevételei, s ezen keresztül a nagy ellátó rendszerek forrásai jórészt a vállalati szektor befizetéseitől függnek. Nem mindegy tehát, hogy az állam miként hat erre az ágazatra. Közgazdász szerzőnk írásaiban három fejezetben vizsgálja vállalati szemszög-ből, hogy (1) miként okozhatja az állam saját bevételeinek csökkenését a rossz szabályozással, (2) az elosztás módjával, végül (3) kifejezetten a kis- és középvállal-kozásokra ható előírásokkal.
HIBÁS KÖR. Hasonló hatása van az állami, önkormányzati tulajdonú vállalatok működésének is. Vannak cégek, amelyek szinte évente szorulnak feltőkésítésre, állami garanciavállalásra. Ezek a vállalatok a vagyon után nem termelnek hozamot, helyette közvetlenül vagy közvetetten (például az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. tőkejuttatása, hitele, garanciája, vagy a Magyar Fejlesztési Bank hitele, garanciája révén) megterhelik közös költségvetésünket. E szektor vállalatai a teljesítménykövetelmények alacsony szintje miatt nem is hatékonyak. Jellemző példa, amikor egy önkormányzati vállalat értékesítésére kiírt pályázaton közel tízen indultak, s a pályázatban mindenki létszámot tervezett leépíteni, pedig ez az értékelésben hátrányt okozott. (A legnagyobb árat ígérő pályázók egyaránt a dolgozók egyharmadát akarták elküldeni.) Ha a homokba dugjuk a fejünket, ezt lehet értékelni úgy, hogy ne privatizáljunk, mert a magántőke csökkenti a foglalkoztatottságot. Valójában ez hatékonysághiány. Ez az oka annak, hogy az önkormányzatnak nincs elég bevétele a tulajdona után, s több adóbevételre van szüksége. De ez hátrányos a versenyszférának is: túl magas lesz az önkormányzati vállalatok szolgáltatásainak ára, a víz, a csatorna, a távfűtés, a szemétszállítás, a munkába járás és hasonlók költsége. A magasabb költség versenyhátrányt, alacsonyabb növekedést, alacsonyabb adóbevételt okoz. Ráadásul ezek a vállalatok a piacon is úgy szereznek be, úgy adnak megrendelést, mintha puha lenne a költségvetési korlátjuk.
Ezeknek a vállalatoknak a kevéssé hatékony működését az is okozza, hogy vállalati méretük történetileg inkább régióhoz, városhoz kötődik. Úgy alakultak ki, hogy kellett a városnak, a megyének egy távfűtő mű, egy vízmű, egy erdőgazdaság, egy közlekedési vállalat. Nem piaci úton, nem a gazdasági optimum alapján fejlődtek ki. S ezt a „mi várunk, tehát megvédjük” alapon mindenképpen fenntartjuk, kerül, amibe kerül. Bármelyik nagy elosztó rendszerünket nézzük, nagy eséllyel megtaláljuk a hatékonysághiány jeleit. A kultúrának része a politikai elvárásnak történő megfelelés, része a feladat minden áron történő végrehajtása, a biztonságos működés. Ezek is bírhatnak értékkel, a kérdés az, hogyan alakítható át a rendszer úgy, hogy hatékonyságorientált is legyen.
Nem lehet kinőni a problémákat. Nem elég csak a jelenlegi bevételeket újraosztani. Reform kell. Reform a szabályozásban, a törvénykezésben, a közpénzek elköltési módjában, a közszféra működésében, a bennük érvényesített értékrendben, feladatkörük meghatározásában, a teljesítményközpontúságban. Reform kell a vállalkozások megítélésében, növekedésük, teljesítményük ösztönzésében, értékelésében is. A bevételeket megtermelő vállalkozások versenyképessége, túlélése a tét. Nekünk állampolgároknak és a politikusoknak kell felnőni, megoldani a problémákat. Egy kritikus gazdasági helyzetben egy közgazdász mindig több – néha hideg – racionalitást preferál. Egy politikus mindig több kompromisszumra hajlik, ez a szakmája. Kérdés, megtaláljuk-e ebben a helyzetben az új egyensúlyt.
