Nyáry Krisztián elmondta: a Fővárosi Közgyűlés júniusban döntött arról, hogy az 1-es villamos pályáját az első ütemben a Budafoki útig hosszabbítják meg, s új járműveket is vásárolnak. Az 1-es és a 3-as villamos hálózatfejlesztési projektjének együttes költsége 44 milliárd forint – jegyezte meg az igazgató.
Hozzátette, hogy a közgyűlés döntésének megfelelően az 1-es villamos vonala kapcsán megvizsgálták a Budafoki úttól a Fehérvári útig történő meghosszabbítás alternatíváit.
Az utasforgalmi előrejelzések alapján a főpolgármesteri hivatal szakértői a Szerémi úti nyomvonalvezetést javasolták. Ezt a megoldást támogatja a XI. kerületi önkormányzat is. A tervezési költségbecslés alapján a Szerémi úti kivitelezéshez összességében nettó 3,7 milliárd forintra van szükség. Ez az összeg nem tartalmazza további járművek vásárlásának költségét.
A meglévővel
A kabinet elé benyújtott előterjesztésében Hagyó Miklós (MSZP) megállapítja, hogy ezt a feladatot a BKV meglévő járműállományával kell biztosítani. A főpolgármester-helyettes jelzi, hogy az 1-es villamos vonalának második ütemű meghosszabbítása nem szerepel a főváros 7 éves fejlesztési tervében, így erre költségvetési forrás sincs. A projekt benyújtásához 210 millió forint önrész biztosítását kezdeményezi a városvezetés október végén a közgyűlésnél.
A második ütemre vonatkozó pályázat kedvező elbírálása esetén 2011 őszétől járhatnának a villamosok a Fehérvári útig, két évvel később pedig a Szerémi és a Hengermalom úton. Ehhez az önkormányzatnak a 2010-2011-es költségvetésében 1,3-2,2 milliárd forintos pályázati önrészt kell biztosítania a főpolgármester-helyettes javaslata szerint.
Hagyó Miklós kitért arra is a kabinet elé benyújtott anyagában, hogy az 1-es villamos második ütemű meghosszabbításáról a Fővárosi Közgyűlés akkor tud érdemben tárgyalni, ha a vonalhosszabbítás előkészítésének finanszírozásához szükséges forrás a Főgáz Zrt.-részvények eladásából biztosított. Erről szerinte szintén októberben dönthet a közgyűlés.
Eladnak a felújításhoz
Az MTI városházi információi szerint szeptember közepén a városvezetés kinyilvánította, hogy ugyancsak a Főgáz-részvények eladásából remél önrészt a 2010-ig szóló útfelújítási programjához. Az önkormányzat egyébként jövőre több mint 40 milliárd forint fejlesztési hiánnyal számolhat a jelenlegi kondíciók szerint.
A megváltozott pénzpiaci helyzet nem kedvez a részvényeladásoknak, s még egy esetleges áthidaló hitel felvétele is piaci korlátokba ütközhet a jelentős adóssággal rendelkező önkormányzat számára – közölték fővárosi politikusok.