Gazdaság

Befutó vonat

Heteken belül megszülethet a svájci Stadler állami támogatását biztosító egyedi kormánydöntés, így 2007-ben akár a vonatgyártás is elkezdődhet.

Vonatok helyett először vonatgyárat hoz a Stadler Magyarországra. Ez nem feltétlen rossz hír azután, hogy a Transelektro összeomlása miatt többen már temetni kezdték a hazai vasúti járműgyártást. Még az ősszel eldől, hogy Székesfehérváron vagy Szolnokon építi-e fel a svájci társaság azt az új gyárat, ahol a MÁV tavalyi tenderén is győztes Flirt típusú motorvonatokat gyártanak majd. A hírt egyelőre sem a Stadlernél, sem a gazdasági tárcánál nem kívánták megerősíteni – igaz, nem is cáfolták.

KAPACITÁSBŐVÍTÉS. Eredetileg arról volt szó, hogy a becslések szerint 130 milliárd forintos üzlet során a MÁV két ütemben összesen 60, elővárosi forgalomra tervezett motorvonatot vásárol a svájci cégtől. A Stadler, bár a tenderkiírásban nem volt feltétel, ajánlatában 20–40 százalékos magyarországi beszállítási arányra vállalt kötelezettséget, ami hozzávetőlegesen 8–15 milliárd forintot tett volna ki. Ehhez képest most egy 10–15 milliárd forintos gyárberuházás állami támogatásáról folynak a tárgyalások, amely 400 új munkahelyet teremtene. Az előzetes becslések szerint a leendő üzem árbevétele évente 25 milliárd forint körül alakulhat, ennek fele származna exportból. Noha a cég Lengyelországban is új gyárat készül építeni, értesüléseink szerint ez az itteni projektet nem befolyásolja. A két magyarországi versengő város közül Szolnok tűnik valamivel esélyesebbnek, mivel a Stadler az év elején szerződést kötött a Szolnoki Járműjavító Kft.-vel, a MÁV-nak szállítandó, első 15 Flirt motorvonat végső összeszerelésére. Ha a vasúttársaság mind a 60 vonatra rendelést ad, összesen 30 szerelvényt állítanak majd össze Szolnokon.


Befutó vonat 1

Kóka János egy Stadler-vonatban. Egyedi döntésre van szükség.

„A svájci és a német piacon is jelentős, hosszú lejáratú keretszerződéseket kötöttünk, nem engedhetjük meg, hogy esetleg ne tudjunk időben teljesíteni egyes rendeléseket” – említi a legfontosabb érvet a beruházás mellett Dunai Zoltán, Stadler Rail Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzáteszi, hogy a svájci anyavállalat már hosszabb ideje tervezett bővítést a közép- és kelet-európai térségben. Az ügyet nyilván felgyorsította, hogy a MÁV-tender apropóján kénytelenek voltak felbontani az – akkor még éppen Dunai Zoltán vezette – Ganz Transelektro Közlekedési (GTK) Zrt.-vel kötött alvállalkozói szerződésüket. E cégnek ugyanis meg kellett volna teremteni a Flirt vonatok magyarországi összeszerelésének és karbantartásának feltételeit, az ehhez szükséges egymilliárdos befektetést azonban nem tudta finanszírozni. Pedig a Transelektro leánycég számára a MÁV-tenderben való részvétel életbevágóan fontos lett volna, hiszen az üzlet 7,5 milliárd forintnyi bevétellel kecsegtetett. A GTK kiesése a Ganz Transelektro Villamossági Zrt.-nek is komoly csapás, mert ők gyártották volna a vonatokhoz a transzformátorokat.

TÁRGYALÁSOK. Az új vonatgyár építéséről szóló hírek leginkább a GTK egykori beszállítói körében okozhatnak némi megkönnyebbülést, hiszen bizonyos, hogy közülük többen szerepet kapnak majd a Flirt-ök gyártásában is. A lehetséges hazai beszállítókkal állítólag már meg is kezdődtek az előzetes tárgyalások. Dunai Zoltán szerint, ha a Stadler nem építene itt gyárat, a magyar beszállítói aránya akkor is elérné legalább az 5 százalékot, így viszont lényegesen több lesz majd.

Úgy tudjuk, az előkészítő tárgyalások a támogatásról már jó ideje folynak a kormánnyal; nemrég maga Peter Spuhler, a svájci cég tulajdonos-vezére járt Kóka János miniszternél, hogy a befektetés részleteit egyeztessék. Amint a szóban forgó egyedi kormánydöntés megszületik, elkezdődhet a részletes tervezés, majd a szerződéskötés, s az év végére létrejöhetnek azok a megállapodások, amelyek alapján 2007 első felében megkezdődhet a beruházás, a jövő év második felében pedig már el is kezdődhet a gyártás.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik