Gazdaság

A jelszó: inspiráció

180 fokos fordulatot véve alapította meg saját reklámügynökségét. Számos díjat nyert, ismertté vált a szakmában. Chris Mendola, az idei BrandFestival vendége, a 180 Amsterdamról, a márkaépítésről és a túlélésről beszél.

Az amerikai származású Chris Mendola művészettörténetet és marketinget tanult a George Washington Egyetemen. Ezt követően tíz évig a Chait/Day, illetve a Wieden & Kennedy kötelékében dolgozott. Szakmai tapasztalatait 1998 óta saját alapítású cégében, a 180 Amsterdamban kamatoztatja. Szabadidejében kerékpározik vagy fut.

– Hosszú ideig világhírű ügynökségeknél dolgozott, és olyan márkákkal foglalkozott, mint a Nike vagy a Reebok. Mi késztette arra, hogy odébbálljon?

– Néhány kollégámmal együtt kezdtük úgy érezni, hogy a reklámipar befagyott, és a nemzetközi kommunikáció terén nem bír elszakadni a hagyományos megoldásoktól. Láttuk, hogy igény van valami újra, ezért Alex Melvinnel megalapítottuk a 180-at.

– Miért éppen 180? A honlapjukról tudjuk, hogy ennyi egy zseni IQ-ja, ugyanennyi egy átlagos narancs súlya és ezen a hőfokon fő meg a szárnyas. De nyilván nem ez a magyarázat…

– Egy idézetből származik a név. Az ügynökség alapításakor olvastunk egy cikket Francis Ford Coppoláról. Az „Apokalipszis most” című film forgatásának nehézségei kapcsán mondta: „Amikor bajba kerülsz, ne add fel! Vegyél egy 180 fokos fordulatot, és fordítsd meg a szituációt. Ne keresd a biztonságos megoldást! Ne ijedj meg a szenvedélytől. Inkább erősíts rá.” Innen az ötlet.

– A 180 Amsterdam egészen kis cégként kezdte a pályafutását. Hogy lett belőle mégis globális ügynökség?

– Még megalakulásunk évében, 1998-ban megkeresett az Adidas. Ez kitűnő kezdőimpulzus volt. Meg voltak elégedve velünk, és azóta is azért tudunk sikeresek lenni, mert másoknak is jó munkát végzünk. Nem hiába dolgoztunk olyan márkákkal, mint a Dunlop, az MTV vagy az UEFA. A titkunk az, hogy mindig az ötletekre összpontosítunk. Ha egy ügyfél azt akarja, hogy a világ az ő termékeiről, az ő márkájáról beszéljen, akkor megkeres bennünket, és az ötleteinkkel segítünk ezt megvalósítani.

– Miért választották az egyirodás megoldást? Mik ennek az előnyei?

– Ugyanúgy, ahogy egy hálózat, mi is nemzetközi csapattal dolgozunk, csak mi az ésszerűbb változatot választottuk: ahelyett, hogy egy komplikált hálózat kiépítésével töltöttük volna az időnket, egy kis világot teremtettünk Amszterdamban. Nemzetközi csapattal dolgozunk és a multinacionális hálózatok alternatíváját nyújtjuk. Tudni kell, hogy nem a hálózatok nyújtotta szolgáltatásokkal versenyzünk, hanem elképzelésekkel, gondolatokkal, ötletekkel.

– Ön szerint mi a márkaépítés titka?

– Először is, közel kell kerülni a márkához. Meg kell ismerni a márka előéletét, rá kell érezni a benne rejlő értékekre. Tanulmányozni kell a márkát minden szinten… el kell olvasni az iratait, megérteni a márka és a termékek, szolgáltatások viszonyát, beszélni kell a cég alkalmazottaival, az ügyvezetőtől kezdve a marketingigazgatón keresztül a recepciósig, és megnézni, hogy mitől működik a gépezet. Meg kell találni a márka logója mögött rejlő filozófiát. Azonosulni kell a márkával; világrengető ötlettel kell előállni, inspirálni kell a fogyasztót. Azt hiszem, a legutóbbi Adidas kampányunk (az Impossible is Nothing), amelyet a TBWA/Worldwide-dal együtt dolgoztunk ki, eleget tesz ezeknek a követelményeknek.
– A piac telített, és továbbra is egyre több és több márka jelenik. Ilyen körülmények közt mi a legjobb stratégia a túlélésre?
– Érzelmi síkon kell megérinteni a fogyasztót. Ennek több útja-módja van: közelíthetünk vidáman, szenvedélyesen, vagy lelkesíthetjük, inspirálhatjuk az embereket; lehetünk provokatívak vagy vitát keltőek. Ha elérjük azt, hogy a fogyasztóban valamilyen érzést, érzelmet generál a márka, akkor az már egy jó kiindulópont a sikeres márkázáshoz.

– A 180 Amsterdam számtalan díjat gyűjtött be a különféle reklámversenyeken. Van ennek valamilyen kihatása a márkázásra?

– A reklámversenyek végül is jók, mert formálisan elismerik a nehéz munkát… és még mutatós trófeákat is kap az ember, amelyekkel szépen feldíszítheti az irodáját. Komolyra fordítva a szót, azt gondolom, hogy egy díjnak mindenképp pozitív hatása van a márkára. Az emberek beszélnek róla, és ez jót tesz a márka imázsának.

– Mi tart a legnagyobb szakmai sikerének?

– Júniusban a Cannes-i Reklámversenyen a 180-at beválasztották a három legkreatívabb ügynökség közé. Ezt a pozíciót – és megtiszteltetést – az Adidasnak végzett munkánkért érdemeltük ki. Természetesen nem hiszem azt, hogy feltétlenül egy díj a szakmai sikerek pontos mérőműszere, de nekem személyesen nagyon sokat jelent Cannes-i elismerés.

– Mit javasol a magyar szakembereknek?

– Ugyanúgy, amint a világon bárhol, Magyarországon is az inspirációt keresik az emberek. A márkák Magyarországon is inspiráljanak, adjanak ihletet.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik