Az üzletekben már megjelentek a kifejezetten húsvétra szánt termékek, és meghirdették az első, ünnepi árucikkekre vonatkozó akciókat is. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) összegyűjtötte a leghasznosabb tanácsokat, hogy körültekintően, valóban „tudatos fogyasztóként” végezzük a családi nagybevásárlást.
Mégsem ajándék, fizetni kell érte
Érdemes résen lenni az ajándékcsomagba összecsomagolt termékek esetében – hívja fel a figyelmet az NFH. Alaposan nézzük meg, hogy valójában „ajándék”-ról van-e szó, előfordulhat ugyanis, hogy az „ingyenesnek” feltüntetett termékért is fizetni kell. Azaz például egy három, egyébként egyenként 250 forintba kerülő csokoládéból álló húsvéti csomagon „2 + 1 ajándék” felirat szerepel, de a csomagért 650 forintot kérnek. Vagyis az ajándék termék is 150 forintjába kerül a fogyasztónak. A hatóság nem egyszer találkozott már olyan esettel is, amikor a termékek egyenként történő megvásárlása kedvezőbb volt a vásárlóra nézve, mint az „akciós”-nak mondott csomag.
Érdemes odafigyelni. Fotó: MTI / Máthé Zoltán
Gyakori hivatkozás továbbá, hogy a tegnap véget ért akcióból véletlenül kint maradt az akciós tábla. Ez azonban nem mentesíti a kereskedőt a megtévesztés következményei alól. Ha a pénztárnál magasabb árat kérnek a termékért, mint amely azon szerepel, álljunk ki jogaikért – írják. Hozzáteszik: amennyiben egy termékhez két vagy esetleg több árat is találunk az üzletben, mindig ragaszkodjunk a legalacsonyabbhoz.
Kakaó vs. tejcsokoládé
A csokoládéból készült termékekre vonatkozó előírások pontosan meghatározzák, hogy egy édesség megnevezése mikor megfelelő: mikor nevezhető étcsokoládénak, tejcsokoládénak, fehér csokoládénak. És bár az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a gyártói címkék jellemzően megfelelőek, előfordul, hogy a polcokon megtévesztő tájékoztatás szerepel. Például a kakaós bevonó masszából készült üreges figurát a polcokon található címkéken gyakran „tejcsokoládé nyúl”-ként tüntetik fel.
Büdös sonka
A vásárlónak fokozott figyelmet kell fordítania arra is, hogy az élelmiszerek minőségmegőrzési idejét megnézze vásárlás előtt, előfordulhat ugyanis – különösen gyorspácolt, gyorsérlelésű sonkák esetében – hogy a gyártó által vállalt minőségmegőrzési idő egy-két napon belül lejár – figyelmeztet az NFH. Tapasztalataik szerint volt, hogy már hetekkel húsvét előtt előfordult, hogy a hazavitt sonka – a fogyasztó jelzése szerint – büdös volt. Amennyiben élelmiszerrel kapcsolatos hasonló jellegű tapasztalatunk van, érdemes a forgalmazóhoz – a blokkal és lehetőleg a termék csomagolásával együtt – azonnal visszavinni a terméket és jelezni annak nem megfelelő minőségét, így a kereskedő akkor helyben tud kártalanítani minket.
Fontos: minden vásárlás után őrizzük meg a blokkot, mert utólagos reklamáció esetén még nagy szükségünk lehet rá!