Sportoló korában volt, hogy klubtársaival szemben, akik aznap 10-15 kilométert eveztek, Pető Zsolt megkerülte kenuval a Szentendrei-szigetet, azaz körülbelül 80 kilométeres távot tett meg. Ráesteledett, mire kisebesedett kézzel, sajgó izmokkal visszaért, de megcsinálta. Az idén már tízezer fős rendezvényt szervező Euroshow Kft. tulajdonosát üzletemberként is motiválja a kihívás, szereti feszegetni a teljesítőképesség határait.

Édesanyám betanított munkásként, gyakorlatilag egyedül, de hihetetlen szorgalommal és akaraterővel nevelt fel bennünket. Talán ennek is köszönhető, hogy lázadó típus vagyok, a nehézségek hatására csak erősödik az akaraterőm” – mondja Pető, aki 23 évesen kezdte a karrierjét a rendezvényszervezésben, ám a megfelelő anyagi háttér és szakmai tapasztalat hiánya miatt az első üzleti vállalkozásra mindene ráment. Mindössze öt évvel idősebb társával rögtön egy országos koncert turné szervezését tűzték ki célul az akkori 10-12 legjobb előadóval (Ámokfutók, Hip Hop Boys, Kozmix, Demjén és mások), ám a nem kellően megtervezett és finanszírozott kommunikáció miatt a vállalkozásba beletörött az ifjú titánok bicskája, és az eseménysorozat az első hat koncert után félbeszakadt. „Azért mondtam le a sportolói karrieremről, hogy a családomnak ne kelljen olyan szegénységben élnie, mint annak idején nekünk. Voltam ügynök, újságkihordó, ajtónálló a Grand Casinóban és négy évig a Géniusz rockzenekar menedzsere. A vállalkozás egy év alatt elvitte minden vagyonomat, amit ezekből a munkákból szereztem, ráadásul pont abban az évben nősültem…” – mesél a kezdetekről Pető.
PETŐ ZSOLT
■ 34 éves, Sárospatakon született. Az Oxford Brookes Universityn szerzett menedzserdiplomát.
■ 1997-ben két társával megalapította az Euroshow Kft.-t. 2000-ben megvásárolta a másik két tulajdonostárs részesedését. Tavaly megszerezte cége az ISO minősítést, és az Üzlet & Siker magazin pályázatának győztese lett a szolgáltatási kategóriában.
■ Nős, felesége, Judit segít a vállalkozásban. Lányuk 9, fiuk 5 éves.
■ Hobbija a kenuzás, abba „élete végéig szerelmes lesz”.
ATOMBULI. Amióta Pető Zsolt átvette az irányítást, az Euroshow folyamatosan nyereséget termel, ám átütő sikert csak 2005-ben ért el, amikor a Paksi Atomerőmű a cég pályázatával nyerte el a WANO atomenergetikai világszervezet kétévenként megrendezésre kerülő WANO BGM konferenciájának szervezését. Ez annál is nagyobb megtiszteltetés, mert a világ négy atomenergetikai központja (Moszkva, Párizs, Atlanta, Tokió) közül a moszkvai (amelyhez Magyarország is tartozik) csupán nyolcévente kerülhet sorra a rendezvényszervezésben. A Paksi Atomerőművel az Euroshow 2000 óta állnak kapcsolatban. Ekkor küldtek egy bemutatkozást, az atomerőmű pedig erre emlékezve pályáztatta őket a soron következő tenderen. Bár nem ők nyertek, Pető nem adta fel; időpontot kért a rendezvényszervezésért felelős vezetőtől, hogy személyesen is bemutathassa a cégét. „Így már könnyebben szavaztak bizalmat nekünk a következő pályázaton, s mi rendezhettük meg a WANO moszkvai központjának regionális konferenciáját, s ezt követte a 2005-ös világkonferencia.”. Ez utóbbinak nagy szerepe volt abban, hogy a cég bevétele 2005-ben több mint a duplájára emelkedett. Ezek a sikerek vezettek el oda, hogy az Euroshow az Üzlet & Siker (a Figyelő kiadója által megjelentetett magazin) kis- és középvállalatok számára kiírt pályázatán kiemelkedően jó pontszámmal lett a szolgáltatási kategória győztese. Magasan az átlag felett teljesített mindhárom pontozási kategóriában (gazdálkodási mutatók, innovációs eredmény és versenyképesség).

ÁLDOZATKÉSZSÉG. Az Euroshow tulajdonosa szerint „először adni kell, hogy azután kaphassunk”, vagyis a siker kulcsa az, hogy a cég nem elsősorban a gazdasági nyereségre, hanem a partnerek elégedettségére koncentrál, s ez vonzza az újabb kapcsolatokat. „Pető Zsoltot 2003-ban ismertem meg; szerettem volna olyan együttműködő partnert találni, aki egy kézben képes összefogni az addig alvállalkozók sokasága által uralt területet” – mondja Tringer Ágoston, a Magyar Villamos Művek Zrt. kommunikációs vezetője. Az Euroshow mérete ideálisnak bizonyult: már elég nagy ahhoz, hogy tőkeerős legyen, viszont nem olyan nagy, hogy ne tudna a kisebb megrendelésekkel is elkötelezetten foglalkozni. „Amikor egy tavalyi rendezvény során egy alvállalkozó miatt nem érkeztek meg egyes berendezési tárgyak időben a helyszínre, Pető inkább nem aludt, hogy a hibát még éjszaka időben korrigálhassa. Ennek ellenére végig ott maradt a rendezvényen, hogy mindent kézben tartson. Aznap már nem ért haza, mert az autópályán félreállt egy kicsit pihenni és csak másnap reggel ébredt fel arra, hogy fázik” – meséli Tringer.
Pető Zsoltnak rövid, közép- és hosszú távú céljai vannak az élet minden területén. „Egyik kedvenc keleti tanmesém egy bölcsről szól, aki a víz alá nyomta a megvilágosodást kereső tanítványát, és csak akkor engedte fel, amikor az majdnem megfulladt. Ha úgy szomjazunk a sikerre – magyarázza -, mint az a tanítvány a levegőre, akkor mindent elérhetünk, amit célul tűztünk magunk elé.”
Sarokpontok
■ A legfontosabb cél a partner elégedettsége; mindenfajta gazdasági és egyéb cél csak ezután következhet
■ A szolgáltatás első számú szabálya: szívből tedd, hálával és alázattal, szem előtt tartva a megrendelő ismert és spontán igényeit
■ A bizalomszerzés alapja a 100 százalékos pontosság, megbízhatóság, az adott szó megtartása
■ Soha nem lehetünk elégedettek magunkkal; mindig minden lehetne még jobb
■ Soha ne feledd, honnan jöttél – kik voltak az első megbízóid
■ Minden egyes partner, megbízó „a legfontosabb”; ez alól nincs kivétel
