Gazdaság

Miniszteri értékelés

Lapjukban foglalkoznak a kormány elmúlt évi teljesítményével, ezen belül az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium (ÖTM) tevékenységével (Uniformis nélkül - Figyelő, 2007/21. szám). Az értékelést három külső szakértővel történt beszélgetésre alapozza a szerző, láthatóan nem törekszik teljességre.

Úgy vélem, egy ilyen komoly üzleti, társadalmi hetilapnak, mint a Figyelő, megfelelő informáltsággal kell rendelkeznie a kormányzat munkájáról, ezért szívesen ajánlom figyelmükbe az ÖTM elmúlt évét részleteiben bemutató Tárcatükör című kiadványunkat. Szeretném kiemelni ennek összefoglalójából is azokat az elemeket, amelyek megvalósulását jelentős eredménynek tartjuk.

Fontos tisztázni, hogy az ÖTM új minisztériumként jött létre a második Gyurcsány-kormány megalakulásakor a Belügyminisztérium, az Országos Területfejlesztési Hivatal, az Országos Lakás- és Építésügyi Hivatal, a Magyar Turisztikai Hivatal, valamint a Nemzeti Sporthivatal megszüntetésével és feladataik nagy részének integrálásával. Az új szervezet költségtakarékosabb és hatékonyabb irányítási struktúrát jelent. Az átszervezések révén a tárca létszáma 40 százalékkal, 690-ről 415 főre csökkent, jelentősen hozzájárulva ezzel is a kisebb állami kiadásokhoz.

A közigazgatási, önkormányzati reform a négy évvel ezelőtt elhatározott úton halad tovább, annak ellenére, hogy a reform felgyorsításához és teljessé tételéhez szükséges, az ÖTM által előkészített, az Országgyűlés elé a kormány által már tavaly nyáron benyújtott törvénytervezeteket az ellenzék nem támogatta.

Tovább folytatódott az önkormányzatok megerősítése, a területi integráció, a központi feladatok és források decentralizációja, és megkezdődött egy deregulációs munka annak érdekében, hogy az önkormányzatok megszabaduljanak a felesleges kötelező feladataiktól. Mindezek célja a közszolgáltatások minőségének javítása, az egyenlő esélyek biztosítása a szolgáltatásokhoz való hozzáférésben.

Örvendetes tény, hogy a 166 kistérségből 165 helyen létrejött a többcélú társulás, egy kistérségben pedig a területfejlesztési társulás megkezdte a többcélúvá alakulást. A felesleges párhuzamosságok megszüntetését segíti, hogy a társulási tanácsok ellátják a területfejlesztési tanácsok feladatait is. A gyakorlat bebizonyította, hogy a kistérségi összefogás eredményeképpen javult az ellátás színvonala, mérséklődtek a területi különbségek, elérhetőbbek lettek a szolgáltatások, erősödött a térségi gondolkodás. Ma már a települések közötti együttműködés nemcsak a pénzügyileg is ösztönzött feladatokra, hanem az ösztönző rendszerrel nem támogatott olyan feladatok közös ellátására is kiterjed, mint például a környezet- és természetvédelem, a hulladékkezelés vagy a közművelődés.

A közigazgatási reform másik lényeges lépése a közigazgatási hivatalok regionális szintre szervezése, ennek fő célja a költségtakarékosabb és átláthatóbb, a párhuzamosságokat kiküszöbölő működés volt. A megyei kirendeltségi rendszer lehetővé teszi, hogy a lakossági ügyek intézése az ügyfelekhez, a törvényességi felügyelet az önkormányzatokhoz közeli szinten történjen.

Feladatkörénél fogva az ÖTM nagyban hozzájárult ahhoz, hogy kialakuljon az ország modernizációjának alapját jelentő Új Magyarország Fejlesztési Terv megvalósításához, az uniós támogatások fogadásához nélkülözhetetlen szabály- és intézményrendszer. Koordinálta a hét regionális operatív program tervezését, megszervezte azok társadalmi egyeztetését valamennyi régióban. A kistérségi cselekvési tervek elkészítéséhez folyamatosan nyújt szakmai és módszertani segítséget, valamint az EU Önerő Alap révén támogatja elsősorban az elmaradott települések fejlesztési elképzeléseit.

Az ÖTM feladatrendszerének még egy területére szeretném ráirányítani a figyelmüket, azért is, mert az írásuk nem szól róla, de azért is, mert az emberek biztonságának szavatolásában fontos szerepe van, s végül mert az időjárási viszonyok manapság különösen felértékelték ezt a területet. A katasztrófavédelem, a tűzoltóságok áldozatos munkájáról és fejlesztéséről van szó. Szép eredmény, hogy az önkormányzatok és a katasztrófavédelmi szervezet együttműködése révén 7 új köztestületi tűzoltóság kezdte meg működését, ami újabb 62 település magasabb szintű tűzvédelmét szolgálja. Heti két órával csökkent a készenléti szolgálatot ellátó tűzoltók munkaideje, ehhez 500 fős létszámfejlesztésre volt szükség. Ez egyes térségekben a munkahelyteremtést is szolgálta. A Tárcatükörben bemutatott számok alapján az is nyomon követhető, hogy ütemezetten folytatódott a technikai fejlesztés, és a gépjárműfecskendő-felújítási program is.
LAMPERTH MÓNIKA
önkormányzati és területfejlesztési miniszter

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik