Gazdaság

Luxusmárkák a magyar piacon

Starbucks, Häagen-Dazs, Nordsee, Gucci és Burberry – olyan nemzetközi láncok és luxusmárkák jelennek meg a közeljövőben saját üzlettel hazánkban, amelyekről eddig sokan csak álmodoztak – készített körképet a Figyelő legfrissebb száma.

Budapesten ismerősen csenghet a Nordsee márkanév, hiszen alighanem sokan emlékeznek még az évekkel ezelőtt az Astoriánál halas szendvicseket áruló, rég bezárt kis büfére. Az üzletnek azonban – a megtévesztően hasonló logón és elnevezésen kívül – az égvilágon semmi köze nem volt a német gyökerű, tengeri falatokat kínáló gyorsétteremlánchoz. Egy élelmes magyar vállalkozó működtette a helyet, ám a jól hangzó név dacára le kellett húznia a rolót. Jövőre viszont a magyar fogyasztók az „igazi” sült garnélarákba haraphatnak, a Nordsee ugyanis ezúttal valóban megjelenik hazánkban. A hálózat – miként a cégközpontban a Figyelőnek elárulták – már megtalálta a franchise partnert, s miután első egységét a fővárosban megnyitja, hosszabb távon nagyobb falatot szeretne kiharapni az itteni piacból.

Kávézó és fagyizó

A Nordsee lazacos szendvicseihez hasonlóan eddig sok neves nemzetközi márkát csak külföldön „kóstolhattak meg” a sokat utazó magyarok, mostanában azonban egyre több, eddig tisztes távolságot tartó brand lép be saját üzlettel az itteni piacra. Az amerikai kávézólánc, a Starbucks értesülések szerint jövő nyáron nyitja első állomását a Nagykörúton. Már nézelődik, s várhatóan szintén önálló üzlettel jelentkezik rövidesen a Häagen-Dazs amerikai prémium jégkrémmárka. Tény, utóbbi esetében magát a terméket már az elmúlt időszakban is lehetett kapni itthon egy-két bevásárlóközpontban és delikáteszüzletben, ám a rajongók szerint ez összehasonlíthatatlan a saját márkabolttal, ahol, mint egy cukrászdában, helyben lehet kóstolgatni a fagyikat.

Luxusüzlet az Andrássy úton

A Louis Vuitton tavalyi budapesti megjelenése az Andrássy úton, az Opera mellett, kettős nyitánynak bizonyult. Egyrészt ezen felbuzdulva számos más nemzetközi divatmárka vélte úgy, hogy elérkezett az idő a magyar piacra lépésre. Másrészt, a cég helyszínválasztása eldöntötte: az Andrássy út lesz a jövőben a luxusportékák bevásárlóutcája. (A „Fashion Street”, azaz a Deák Ferenc utca és a Váci utca környéke ezzel szemben – vagy ezt kiegészítve – a középkategória üzleteinek ad otthont, és ez utóbbiak keresnek helyet a plázákban is.) Így a Louis Vuitton érkezése közvetve hozzájárult a Guess, az Escada és az Ermenegildo Zegna üzletnyitásához is. Ennek hatására újabb csúcsmárkák érkezése várható 2008-ban: a Gucci és a Burberry a hírek szerint szintén az Andrássy utat szemelte ki, s a Chanel és a Christian Dior is erősen „nézelődik” a piacon.

Étvágy a luxusra

Bár a nagyok a belépés előtt megvizsgálják a piac és a vásárlóerő általános fejlettségét, nem feltétlenül a jelenlegi gazdasági helyzetből indulnak ki. „E brandek a mostani megszorító csomagot figyelmen kívül hagyják, mert tízéves időtávban gondolkodnak” – jegyzi meg Csörgő Anita. A ruházati topcégek már csak azért is biztosak lehetnek a sikerben, mert miként az AC Nielsen piackutató cég – amely időközben a nevét Nielsenre egyszerűsítette – tavalyi, a rendszeresen internetezők körében elvégzett felmérésének adataiból kiderül: a magyarok az európai átlagot meghaladó lelkesedéssel viseltetnek a luxuscikkek iránt.

(További részletek a Figyelőben.)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik