Gazdaság

Őszre nagytakarítás

Az I. NFT pályázatainak ügyintézése csúszik, ám Bajnai Gordon fejlesztés­politikai kormány­biztos azt ígéri: szeptember végére minden elmaradást ledolgoznak.

– Leszámítva a 4-es metró finanszírozása körül kirobbant vitát, viszonylag csendben zajlik az Új Magyarország Fejlesztési Terv, azaz a II. NFT végrehajtása. Ellenzéki képviselők szerint azonban Brüsszel kritikával fogadta a tervet, s bizonytalan, hogy mikor hagyja jóvá, emiatt veszélybe kerül a pénzek lehívása.

– Két szakaszban zajlanak a tárgyalások. Az első körben a fő keretszámokról kell megegyeznünk az EU-val. Ez a vége felé tart, áprilisban lezárulhatnak a tárgyalások. Úgy látom, finomításokkal, de lényeges számszerű változás nélkül fogadja el Brüsszel a stratégiai kereteket. A 15 operatív programról viszont csak most kezdődött az érdemi egyeztetés, s valamikor júniusban várom, hogy megszületik a megállapodás.

– A vállalkozói szektor tagjai is állítják: bizonytalan, mikor írják ki valamennyi témakörben az összes pályázatot, ismeretlenek a feltételek, s az intézményrendszer sem világos számukra. Ilyen körülmények között pedig valóban késedelmet szenvedhet a pénzek lehívása.


Őszre nagytakarítás 1

Fotó: Szigeti Tamás

– A tények mást mutatnak. Január végén, február elején, 30 milliárd forint értékben, a 27 EU tagállam közül Magyarország írta ki elsőként a 2007-2013-as pénzügyi tervezési ciklusra az első pályázatokat úgy, hogy elébe mentünk az uniós jóváhagyásnak. Április végén, még a brüsszeli jóváhagyás előtt, a regionális operatív programok témaköreire is meghirdetünk régiónként két-két pályázatot. Startra kész az intézményrendszer, nem vagyunk késésben. Ha júniusra lezárjuk a tárgyalásokat, még mindig a korán indulók közé tartozunk.

– Kérdés, mennyire zökkenőmentesen zajlik majd a pályáztatás, s milyen gyorsan jutnak forráshoz az érintettek. A bürokratikus ügyintézés miatt az I. NFT nyertesei között kevés elégedett vállalkozó akad.

– Én is ezt tapasztalom. Akárhova megyek az országban, bárkinek beszélek arról, milyen fejlesztéseket szeretnénk, mindenki azt mondja: jó, de ő még az első pályázatából sem kapta meg a pénzt. A nyertesek egy része frusztrált, sokszor időközben értelmét veszíti a projekt is, amire eredetileg beadta a pályázatát. Éppen ezért elszántam magam arra, hogy az I. NFT még el nem bírált pályázatait rendbe rakjuk, egyfajta „nagytakarítást” csinálunk. Elrendeltem, hogy egyenként nézzék meg az összes pályázatot, s szeptember végére dolgozzuk le az elmaradásokat, különben nem tud a két rendszer, az első és a mostani terv egymás mellett nyugodtan futni. A most kezdődő ciklus sikere érdekében egyébként radikálisan átszabtuk az intézményrendszert, s amennyire az EU elvárásai engedték, egyszerűsítettük az eljárásrendeket is. Az elbírálás gyorsítása érdekében anyagilag érdekeltté tettük a közreműködő szervezeteket abban, hogy betartsák a határidőket, úgy lássák el a feladatukat, mintha magáncégek lennének, s a piacon működnének, ennek megfelelő számonkéréssel és felelősségvállalással.

– A regionális operatív programok projektjeit mennyire övezi politikai vita? A Fidesz úgy fogalmaz: a koalíció emberei ülnek a régiós pénzcsapoknál.

– A pártpolitikai alapú viták itt értelmüket vesztik, ezért nagyon is valós együttműködés kezd kialakulni a regionális fejlesztési tanácsokban az ellenzéki és a kormánypárti tagok között. Nem is lehet ez másképpen, ugyanis helyben sokkal markánsabban látszik: azonos az érdekük. Konkrét ügyekben nem lehet elvi vitákat folytatni. Arról kell dönteni, hogy erre menjen az út vagy arra, itt újítsuk fel az iskolát, vagy amott.

– A konkrét kérdésekről azonban a kormánypárti többségű regionális fejlesztési tanácsok döntenek.

– Némi iróniával szólva: az önkormányzati választások eredményeinek ismeretében elég szűkre szabott fejlesztési terv lenne, ha csak a szociál-liberális vezetésű települések projektjei valósulnának meg.

– Járnak Önhöz ellenzéki politikusok elpanaszolni, hogy politikai alapon dőlnek el beruházások?

– Rendszeresen találkozom velük, de nem panaszkodni jönnek, sokkal inkább informálódnak, képviselik a választási körzetüket, ami természetes is. Bőven vannak ellenzéki vezetésű települések is a nagy nyertesek között.

– S a megkereséseknél mi az elv? Szilárdan tartja magát a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, vagy időnként sikerrel járhat valaki?

– Az új rendszerben minden ügy elbírálása csatornázott mederben folyik, ami kiszűri az illegitim lobbizást.

– A mai magyar viszonyok ismeretében aligha hihető, hogy ez így zajlik. A kórházi ágyszám-elosztást is felülírták a politikai lobbizások.

– Természetesen sokan próbálkoznak, vaskos projekt-javaslatokkal jönnek hozzám, amire azt tudom mondani: köszönöm, biztosan nagyon értékes anyag, de vigye az illetékes regionális fejlesztési tanácshoz, vagy valamelyik szaktárcához, amelyiknek a programjába illeszkedik, mert azok támogatása nélkül nem tudom a kormány elé vinni. Esetleg, tessék pályázni, ha erre a célra van pályázati kiírás, mert kizárólag ezen a három csatornán keresztül kerülhet be projekt a rendszerbe.

– Végezetül egy személyes kérdés. A múlt év végén szó volt arról, hogy miniszterré nevezik ki. Mikor kerül rá sor?

– Ez a miniszterelnök döntése. Egyébként meg nem feltétlenül szükséges ahhoz, hogy ezt a területet el lehessen látni. Egyetlen értelme az, hogy interpellálható legyen a parlamentben ez a pozíció. Én kormánybiztosként vállaltam a megbízatást, így is lehet jól, vagy rosszul csinálni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik