Feszült belső viszonyok, nyomott hangulat, széttartás jellemezte a csapatot, amikor két éve Glausius László, a Richter Gedeon Nyrt. orvostudományi főosztályának dokumentációs csoportvezetője átvette azt elődjétől. Úgy emlegették, mint azt az egységet, ahol mindig „van valami”. Korábban, amikor a teljes főosztály élére új vezető került, szerveztek egy csapatépítő tréninget, amelyen mindenki részt vett – kivéve a dokumentáción dolgozókat. A kimaradásukat részben a szervezetből való kilógásuk indokolta – a gyógyszergyárban jellemző tudományos munka helyett az archiválással, iratfeldolgozással foglalkoztak. Mivel Glausius úgy látta, hogy nekik is jót tenne egy tréning, olyan céget keresett, amely nem a ma már hagyományosnak mondható csapatépítést végzi. Korábban hallott a drámajáték módszeréről, sőt, alkalma is volt ízelítőt kapni belőle.
OLDÓDÓ KONFLIKTUSOK. A speciális közösségkovácsolót „Az Év Társadalomtudatos Vállalkozója 2006” egyik döntőse, a Drámatréning Qt Kft. szervezi, amely nyereségét a hátrányos helyzetű gyerekekkel és fiatalokkal foglalkozó Káva Kulturális Műhely programjaira fordítja. A csapatépítő tréning résztvevői egy alkalmi színház tagjaivá válnak, ám a hangsúly nem a teátrumon, hanem a konfliktusmegoldáson van. A drámatréningnek nevezett módszer központi Feszült belső viszonyok, nyomott hangulat, széttartás jellemezte a csapatot, amikor két éve Glausius László, a Richter Gedeon Nyrt. orvostudományi főosztályának dokumentációs csoportvezetője átvette azt elődjétől. Úgy emlegették, mint azt az egységet, ahol mindig „van valami”. Korábban, amikor a teljes főosztály élére új vezető került, szerveztek egy csapatépítő tréninget, amelyen mindenki részt vett – kivéve a dokumentáción dolgozókat. A kimaradásukat részben a szervezetből való kilógásuk indokolta – a gyógyszergyárban jellemző tudományos munka helyett az archiválással, iratfeldolgozással foglalkoztak. Mivel Glausius úgy látta, hogy nekik is jót tenne egy tréning, olyan céget keresett, amely nem a ma már hagyományosnak mondható csapatépítést végzi. Korábban hallott a drámajáték módszeréről, sőt, alkalma is volt ízelítőt kapni belőle.
Mivel egy-egy vita nem élesben zajlik, a tréning során a résztvevők biztonságos keretek közt, kockázat nélkül jutnak tapasztalathoz, amelyet a későbbiekben hasonló, már valós szituációkban hasznosítani tudnak. A dolgozóknak a tréning központi témájával kapcsolatos attitűdjeiben ugyanis változás történik. Cziboly Ádám, a műhely ügyvezetője a Figyelőnek elmondta: eddig több mint ezer résztvevőjük volt. Sikerük titka a társadalom és a közösségek elevenjébe vágó témák ajánlása: olyanok például, hogy miként tolerálják a kollégák egymás szokásait (például a dohányzást, a rádióhallgatást), hogyan kommunikáljanak a szervezetben feljebb és lejjebb állókkal, mi módon kezeljék a korrupciógyanús eseteket.
A gyógyszergyári összejöveteleken olyan szituációk kerültek elő, amelyek bizonyos mértékig lelkiekben távol tartották a résztvevőket a hétköznapi élethelyzetektől, ám mégis a vezetőtrénerrel folytatott megbeszélés során felvetett témák körül forogtak. Három problémát dolgoztak fel. Egyrészt a csoport konfliktusait a cégen belül azokkal, akik magasabban kvalifikáltak az osztályán dolgozóknál, és akik szolgáltatásként veszik igénybe munkájukat. Másrészt az informatikai fejlesztések miatt átalakuló munkakörülményekből fakadó feszültséget és stresszhelyzetet, harmadrészt pedig a csoport tagjai közt lévő ellentéteket. Ezek egyfelől a vélt vagy valós sérelmekből, másfelől sokkal inkább az eltérő habitusú emberek közti feszültségből fakadtak. Mindhárom feszültségforrás együttes érzékeltetésére szolgált például az az eljátszott történet, amelyben egy magas státusú orvos véletlenül összekeverte a gyógyszereket, és olyan utasítást adott az ápolóknak, amely akár megbetegedésekhez is vezethetett volna. Az ápolók szerepében a csoporttagok először kipróbálták a „megszokott” választ (felelősség áthárítása a másikra), ám belátták, hogy az egyetlen megoldás az, ha beszélnek az orvossal.
Egy ilyen tréning hatékonyságát nehéz mérni; Glausius szerint a legfontosabb a közös élmény volt. A „színházasdi” miatt külső szemszögből láthatták azokat a problémákat, amelyeket egyébként maguknak köszönhettek. Látták, hogyan lehet ezeket kezelni. A tréning után először javult a csoport összetartása, önértékelése, ebből következően radikálisan változott a cégen belüli megítélése is. Fokozódott a teljesítmény, csökkent a munka közben jelentkező hibák száma és súlyossága. A munkaidőben megtartott tréning egyébként két alkalomból állt, s három-három órát vett igénybe. A trénerek olyan helyiséget kértek, amelyben nagyobb, üres tér könnyedén kialakítható. Így a társaság a Richter Gedeon sportpályájához tartozó klubteremben, illetve az általuk fenntartott művelődési ház különtermében kapott helyet.
LE A KORRUPCIÓVAL! A Kereskedelmi és Hitelbank több mint 40 munkatársa korrupcióellenes drámatréningen vett részt. Ők a pénzintézet két belső tehetségprogramjának gondozottjai voltak, a tréning mindkettőnél a kötelező elemek közé tartozott. A cél a feddhetetlenség tudatosítása és az ennek megfelelő viselkedés jelentőségének elmélyítése volt. „A bank a Millenáris Parkban bérelt ki egy kellemes helyszínt, s az általa kért szituációs játékok során feldolgozták az ajándék elfogadását, a részrehajlást és a kisebb visszaéléseket, összefonódásokat is” – mondta el Feje Szilvia, a pénzintézet szenior humánerőforrás-tanácsadója, aki maga is részt vett a tréningen.
A hazai közigazgatás fejlesztésével foglalkozó Magyar Közigazgatási Intézeten keresztül 3 ezer fő vesz részt ma is a korrupció kezelését célzó drámatréningen; jegyzők, hivatalnokok, önkormányzati felső vezetők egyaránt találhatók közöttük. Az eljátszandó helyzetgyakorlatban egy kisebb város futballcsapata bejut az NB II-be, ehhez azonban több pénz szükségeltetik, mint amennyit a városka elő tud teremteni. Egy helyi vállalkozó felajánlja támogatását, ám jóval később kiderül, a szponzorálásért cserébe kedvezményesen szeretne ingatlanhoz jutni a településen. A résztvevők a tréning során maguk döntötték el, vesztegetés-e a vállalkozó ajánlotta támogatás, és a város érdekében elfogadják-e azt. Az élethelyzetekkel analóg szituációkat taglaló összejöveteleket vezető Cziboly Ádám elmondta: erre a szituációra szinte mindig más megoldás születik. A korrupciós történetet a csoport tagjai saját értékrendszerük és korábbi tapasztalataik alapján oldják meg. A kiértékeléskor azonban kiderül, ki milyen személyes tanulságot vont le a játékból.