Gazdaság

Előre iszik a medve bőrére

Borisz Abramovics, aki máris magabiztosan nyilatkozik a Malév megvásárlásáról. Habár az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. még nem döntött a magyar légitársaság tenderének győzteséről, a cégért a legtöbbet ígérő AirBridge Rt. a héten hazánkba érkező kulcsfigurája már zsebében érzi a Malévet. Abramovics a szibériai KrasAir légitársaság vezérigazgatója és társtulajdonosa, ám az ajánlatot benyújtó AirBridge-ben magánemberként birtokol 49 százalékot. A pályázó nem győzi megnyugtatni a közvéleményt, s felelni a lehetséges ellenvetésekre: az orosz cég nem lesz tulajdonosa a nemzeti légitársaságnak, a Malévot nem fogják beolvasztani a KrasAirbe, sem az általa vezetett szövetségbe, az AirUnionba, a magyar társaság folytathatja eddigi stratégiáját a Oneworld szövetség tagjaként, és nem az orosz gépek fognak hazánkba repülni, hanem épp fordítva, a Malév repülői szállnak majd Oroszországba. Az orosz tőkével szembeni, sokszor zsigeri-politikai ódzkodáson túl jogos aggodalom forrása viszont, hogy a KrasAirben az orosz államnak többségi tulajdona van, azaz a magánosítás ebben az esetben csak korlátozottan értelmezhető.

Nem fényesebb a helyzete a kisebb összeget ígérő magyar Aviation Solutions Konzorciumnak sem, amelyet a lengyel légitársaság támogat. A második legjobb ajánlatot benyújtó pályázónak a magyar kormányfőhöz fűződő kapcsolataiba lehet belekötni, ráadásul a céget sokan nem tartják elég tőkeerősnek. A játék tétje egyébként nem is az, hogy 150 vagy 200 millió forintot kínálnak a felduzzasztott szervezettel rendelkező, 2004-re 4 milliárdos veszteséget kimutató magyar légitársaságért, hanem hogy ki vállalja át annak 36 milliárd forintos adósságát. Az orosz jelentkező mindenesetre az egész állományt átvenné.

„Mit gondol, ha ezek után elveszem a maga lányát, én ki lehetek?” – hangzik a régi vicc poénja. Komoly, tőkeerős, makulátlan hírű érdeklődő már évek óta nem akadt az adófizetők pénzéből már sokszor kiszidolozott családi ezüstre. Az uniós csatlakozás után az állam több pénzt nem önthet a megtépázott Malévba, tehát jogos lehet az igény, hogy mielőbb túladjon rajta.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik