Csak a díj számít?
A gfb az egyetlen üzletág, amelynél szinte kizárólag az ár számít, a szolgáltatás nem. Ha ugyanis valaki kárt okoz nekünk, akkor nem az általunk választott és velünk szerződött biztosító téríti meg a kárt, hanem a kárt okozó sofőr biztosítója. A díjfizetés és a kártérítés tehát elválik egymástól, legfeljebb összpiaci szinten számít a szolgáltatások színvonala.
Sokat spórolhatunk
A gfb-tarifákat mindenképpen érdemes összehasonlítani minden évben, hiszen egy-egy szerződő esetében több tízezer forintos különbségek adódhatnak az éves díjak között.
Szokásos menetrend
A jövő évre érvényes tarifákat október 30-áig kell közzétenniük a biztosítóknak, két országos napilapban, valamint a biztosítók és a Magyarországi Biztosítók Szövetsége (Mabisz) internetes honlapján. Az ebben az üzletágban versenyző mintegy tucatnyi társaság többoldalas díjtáblázatainak átböngészésére, a tarifák összevetésére és esetlegesen a biztosítóváltásra egy hónap áll rendelkezésre.
A menetrend minden évben hasonló: november első felében mindenki megkapja jelenlegi biztosítójától a jövő évi díjáról szóló értesítést, már az új bonus-malus adatok figyelembevételével. Ha úgy dönt, hogy továbbra is jelenlegi biztosítóját választja, akkor semmit nem kell tennie. Ha viszont egy másik társaság kedvezőbb ajánlata mellett dönt, úgy jelenlegi szerződését írásban fel kell mondania annak érdekében, hogy bonus-malus besorolását továbbvihesse. A felmondást legkésőbb december 1-jéig el kell juttatnia eddigi biztosítójához. Ekkor idei szerződése 2005. december 31-én éjfélkor megszűnik. A jövő évre érvényes szerződését december folyamán célszerű megkötnie az újonnan választott biztosítóval, hogy meglegyen a folytonosság, és 2006. január 1-jével elindulhasson a szerződés.
Eltérő stratégiák
A gfb-piac teljes liberalizációja néhány éve szabad kezet adott a biztosítóknak. A különböző üzleti stratégiák eltérő árképzéshez vezettek: a kicsik több kockázatot vállalva alacsonyabb díjakkal próbálnak piacot szerezni, a nagyok továbbra is konzervatívabb árképzéssel, így az autósok bizonyos körében drágább ajánlatokkal jelentkeznek. Szinte minden társaságra jellemző módon színesedett a kedvezmények rendszere, ma már az életkor és a lakóhely mellett nemcsak a kocsi típusa és gyártási éve számít, hanem például a vezető neme, vagy az, hogy az illető vagy családtagja rendelkezik-e más biztosítással az adott cégnél, illetve, hogy hány éve ügyfél a társaságnál.
Az ügyfelek javát szolgáló komplexebb tarifálás mindamellett nehezíti is az egyébként egymással szinte egyező termékek árának összehasonlítását. Ebből a szempontból az internetes kalkulátorok igen hasznos eszköznek bizonyulnak, évről évre egyre többen is veszik igénybe az összevetés ezen eszközét.
Botrányos év volt a tavalyi
A gfb-üzletágban minden az árakon múlik, a tarifák publikálását megelőző várakozások ezért felfokozottak. A szokásos izgalmakat ugyanakkor a tavalyi „ínyencségek” is tetézik. Egy évvel ezelőtt ugyanis szinte minden biztosítót meg kellett büntetnie a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF), amiért úgynevezett gumitarifákat alkalmaztak, vagyis díjszabásuk apró betűs részébe speciális kitételt illesztettek. Eszerint egyedi esetben, üzletpolitikai döntés alapján például 0–30 százalékig kedvezményt adhattak az ügyfeleknek, akik így előzetesen nem tudták reálisan összevetni a különböző társaságok díjait.
A sajátos megoldás nem maradt büntetlenül: a gumiszabályok alkalmazása miatt a felügyelet az Uniqát, az Aegont, az OTP-Garanciát, az Uniont, a TIR Egyesületet, a KÖBE-t, a Groupamát, a MÁV Egyesületet és a Generali-Providenciát büntette meg, az Allianz Hungáriát pedig azért bírságolta meg, mert nem tartotta a tarifák közzétételére vonatkozó határidőt.
