Gazdaság

Német tandem

A befektetőknek nem tetszik, ahogyan a Porsche magához láncolja a Volkswagent.






Német tandem 1

Német tandem 2
Porsche Cayenne.
Német tandem 3

Három évvel ezelőtt, amikor Ferdinand K. Piëch távozott a Volkswagen AG vezérigazgatói posztjáról, azt tervezgette, hogy családjával együtt behajózza a világot 15 millió dollárért vásárolt új luxusjachtján. Ám a Volkswageneket is tervező Ferdinand Porsche 68 esztendős, mérnök végzettségű unokája – aki jelenleg „csupán” a VW végrehajtói jogkörrel nem rendelkező elnöke – végül meggondolta magát, és mégsem váltott autóról hajóra. Szeptember végén ő jelentette be, hogy a Porsche AG a Volkswagen legnagyobb tulajdonosává kíván válni a részvények 20 százalékának a megszerzésével, azóta pedig főszereplője a VW-nél folyó elkeseredett hatalmi harcnak.

A Porsche lépése, hogy megszerezze az ellenőrzést a VW fölött, komoly válságot idézett elő a német vállalatirányítás berkeiben. Piëch és a Porsche-család együttesen az alapító nevét viselő sportautógyár szavazati részvényeinek 100 százalékát birtokolják. Így amikor a Porsche októberben 4 milliárd dollárért 18,5 százalékra növelte tulajdonrészét a VW-ben – további 1,5 százaléknyi részvény megvásárlásának szándékával -, Piëch komoly befolyáshoz jutott a Volkswagennél, amely egyszerre partnere és riválisa is a Porschénak. Utóbbi már be is jelentette, hogy helyeket kér magának a VW igazgatótanácsában.




Német tandem 4

Miként húzott óriási hasznot a Porsche a VW-vel közös Cayenne-projektből?


• A rendkívül sikeres Porsche Cayenne 65 százalékban ugyanazokat az alkatrészeket és modulokat tartalmazza, mint a Volkswagen Touareg.
• A Porsche kiszervezte a fejlesztés és a gyártás nagy részét a VW-hez, onnan vásárolja magát a Cayenne karosszériáját is, amely az alacsony bérköltségű pozsonyi VW-üzemben készül.
• Elemzői számítások szerint a Porsche által kifejlesztett és gyártott egységek – köztük elsősorban a motor és az átviteli rendszer – a Cayenne teljes nagykereskedelmi értékének mindössze 13 százalékát teszik ki.
• A Porsche kikötötte, hogy a VW-nek kell állnia a gyártás során adódó minőségi problémák orvoslásának költségét, ezzel is minimalizálva befektetési kockázatát.

Német tandem 4
Német tandem 3

ÉRDEKÜTKÖZÉS? Befektetők, elemzők és a VW felügyelőbizottsági tagjai megengedhetetlen érdekütközést emlegetnek, mondván: Piëchnek nem volna szabad egy személyben a Porsche tulajdonosának és a VW elnökének lennie. Bonyolítja a helyzetet részint a Porsche és a VW által már létrehozott vegyes vállalat, részint az a tény, hogy a VW luxusmárkája, az Audi közvetlenül rivalizál a Porschéval. A rendkívül sikeres, 41 ezer dollárnál kezdődő Porsche Cayenne terepjáró vásárlói például valószínűleg nem tudják, hogy autójuk nagykereskedelmi értékének 87 százalékát a VW dolgozói állítják elő, és hogy a Cayenne-ban az alkatrészek és modulok 65 százaléka közös a Volkswagen Touareggel. A Cayenne karosszériáját Pozsonyban gyártják, ahol a dolgozók havi fizetése 250 dollár.

Miután a Porsche bevásárolt a VW-be, várhatóan hasonló együttműködés keretében fog készülni új négyajtós sportkupéja, a tervek szerint 2009-ben piacra kerülő Panamera is. Elemzők és ágazati szakemberek szerint a VW-befektetés nélkül a Porsche nehezen találhatott volna olyan szövetséges gyártót, amely hasonlóan nagyvonalú feltételeket kínálna neki, hiszen az ilyen megállapodásokból a cég eddig aránytalanul sokat profitált.

A Porsche például mindössze 420 millió dollárt invesztált a roppant nyereséges Cayenne-ba. „Ez egy új modell esetében nagyon-nagyon kevés” – mutat rá Ferdinand Duddenhöffer, a gelsenkircheni egyetemen működő autóipari kutatóközpont igazgatója. Ha a Porsche egyedül végezte volna a fejlesztést, Duddenhöffer számításai szerint 1,2-1,8 milliárd dollárt kellett volna az autóra fordítania. „Nyilvánvaló, hogy a VW viselte az összes kockázatot, a nyereség zöme viszont a Porschéé lett” – teszi hozzá.







Német tandem 1

Német tandem 2
Volkswagen Touareg.
Német tandem 3

Bernd Pischetsrieder, a VW vezérigazgatója azt hangoztatja, hogy a Touareg/Cayenne közös projekttel mindkét fél nyert, mert a Volkswagen nem tudott volna nyereséget elérni a Touaregen, ha nem működik együtt a Porschéval. Ez igaz lehet, de egyáltalán nem cáfolja azt, hogy a szövetségből döntően a Porschénak származott haszna. A VW befektetői és elemzők attól tartanak, hogy az új Porsche-befolyás miatt a menedzsment nem lesz képes megfelelően képviselni a VW-részvényesek érdekeit.

A VW-tulajdonrész megszerzésével Piëch gyakorlatilag lehetetlenné tette, hogy valamely rivális cég magához csábítsa a VW-t a Porsche oldaláról. Elemzők szerint Piëch attól tartott, hogy a VW esetleg a DaimlerChryslerrel áll össze, ami tönkretehette volna a Porsche és a VW közti partnerséget.

Néhány elemző azt is megjegyzi, hogy a sietség, amellyel a Porsche tető alá hozta a szövetséget a VW-val, feltárta saját üzleti modelljének meglepő fogyatékosságait. A Porsche kiváló a motortervezésben, a designban és a magas nyereségráta fenntartásában, ugyanakkor kezd tarthatatlannak bizonyulni az, hogy a cég amolyan autóipari butikként kiszervezi a fejlesztés és a gyártás nagy részét.

Tény és való, Wendelin Wiedeking vezérigazgató egy évtizeden át impozáns növekedési pályán tartotta a céget azzal, hogy takarékosan bánt a Porsche tőkéjével – a kiadásokat a fő modellre, a 911-esre összpontosítva -, és a termelés zömét outsourcing formájában más gyártókkal végeztette. Csakhogy a Porsche nem valami erős az elektronikában, amely pedig immár elengedhetetlenül hozzátartozik a luxusautók felszereltségéhez, és sokmilliárdos beruházást igényel. Jövőbeni növekedése nemigen volt elképzelhető egy tömeggyártóval való együttműködés nélkül.



Német tandem 10

E nagyobb partner most a Volkswagen lett. Ám túl azon, hogy a majdani projekteknél a VW húzhatja a rövidebbet, elemzők további kockázatot is látnak, éspedig az Audit illetően. A VW luxusrészlege ugyanis mostantól arra kényszerülhet, hogy a tervezettnél később – vagy akár egyáltalán ne – hozzon ki olyan, a Porsche számára konkurenciát támasztó modelleket, amilyen például a LeMans sportkupé. Audi-bennfentesek már most is arról panaszkodnak, hogy a Cayenne-projekt miatt a tervezettnél három évvel későbbre, 2006-ra csúszik a Q7 terepjáró debütálása, így a modell jókora hátrányban lesz a piacon. Martin Winterkorn, az Audi vezérigazgatója tagadja, hogy a Porsche pozícióját javítandó Piëch késleltette volna Q7-est.

ÁTALAKÍTÁS. A befektetői félelmek dacára Piëch valószínűleg győzni fog az igazgatótanácsi helyekért indított harcban. A felügyelőbizottságban az üzemi tanács mind a tíz képviselője támogatja azt a szándékát, hogy a Porsche két menedzsere bekerüljön az igazgatótanácsba, s miután e tíz tag a bizottság felét teszi ki, Piëch saját szavazata többséget biztosít a számára. Eközben a korábban Chryslert talpra állító, s jelenleg a VW-márkacsoportot irányító Wolfgang Bernhard azon fáradozik, hogy átalakítsa az elmúlt három évben folyamatosan egyre rosszabb eredményeket produkáló autógyárat. Elemzők, akik ugyanakkor attól tartanak, hogy az üzemi tanács támogatásának elnyerése végett Piëch olyan megállapodást ajánlhat a munkavállalók képviselőinek, amely megköti Bernhard kezét. Az elmúlt tíz évben az utóbbiak rendre megszavazták a Piëch által szorgalmazott – később mind veszteségesnek bizonyuló – projekteket, így a Bugatti, a Bentley és a Lamborghini luxusmárkák felvásárlását, valamint a sikertelen Phaeton szedán kifejlesztését.

Kizárni természetesen nem lehet, hogy a Porsche-VW-szövetséggel mindkét fél jól jár. A Porsche nyilvánvalóan arra fog törekedni, hogy tisztességesen megtérüljön 4 milliárd dolláros befektetése. Ha Piëch és Wiedeking nem szűkítik Bernhard mozgásterét, gyümölcsöző együttműködésben vihetik tovább a néhai Ferdinand Porsche örökségét. Mindenekelőtt azonban el kell csitítaniuk a befektetői aggályokat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik